Έκπληξη προκάλεσε σήμερα στη Βουλή η αρμόδια υφυπουργός Παιδείας κα Ζέτα Μακρή με την απάντηση της σε Επίκαιρη Ερώτηση της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτού Δράμας και υπεύθυνης Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, με θέμα τα μαθησιακά κενά & την ψυχική επιβάρυνση των μαθητών κατά τη διάρκεια του παρατεταμένου Lockdown.
Τα ερωτήματα που τέθηκαν με την επίκαιρη ερώτηση της Χαράς Κεφαλίδου αφορούν τον σχεδιασμό του Υπουργείου για την αντιμετώπιση των σοβαρών μαθησιακών κενών, την αντιμετώπιση της ψυχικής κόπωσης και επιβάρυνσης των μαθητών και την αξιοποίηση και βελτίωση της τηλεκπαίδευσης ώστε να καταστεί ένα πραγματικά πολύτιμο εργαλείο, τόσο με το άνοιγμα των σχολείων όσο και σε περίπτωση νέου κύματος πανδημίας.
Το Υπουργείο Παιδείας, δια της αρμόδιας υφυπουργού, αντί να αδράξει την ευκαιρία για μια διεξοδική συζήτηση για το πώς θα αντιμετωπίσει η πολιτεία μια νέα πανδημία στο χώρο της εκπαίδευσης, επέλεξε την τακτική του «στρίβειν δια των διορισμών και των ερευνών»!
Απάντησε σε άλλη ερώτηση που τέθηκε! Και αφού ανέγνωσε και κατέθεσε τον μακρύ κατάλογο διορισμών, επανέλαβε την εξαγγελία για την “λίαν προσεχώς” διεξαγωγή έρευνας από το Υπουργείο για την διαπίστωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης και των μαθησιακών κενών.
Μέχρι την ολοκλήρωση της έρευνας του Υπουργείου, η οποία θα επιβεβαιώσει αυτά που ήδη γνωρίζουμε από τα αποτελέσματα ευρωπαϊκών ερευνών που έχουν ολοκληρωθεί και δημοσιευθεί, τα μαθησιακά κενά και οι ψυχολογικές συνέπειες στους μαθητές, θα έχουν φτιάξει μια νέα γενιά με ελλείματα συναισθηματικά και μαθησιακά που στις μελλοντικές μελέτες και βιβλιογραφία θα αναφέρονται ως «Τα παιδιά της πανδημίας» .
Αυτά συμβαίνουν όταν απουσιάζει η ευφυΐα και πλεονάζει η αλαζονεία, οι καλές ιδέες χρειάζονται πιστοποιητικό πολιτικών φρονημάτων .
Κι ύστερα λένε πως φταίει η αντιπολίτευση!
Ακολουθεί η αναλυτική ομιλία:
“Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, αγαπητοί συνάδελφοι, μπαίνουμε στον Απρίλιο μεθαύριο. Η πανδημία έχει γίνει μέρος της ζωής όλων μας και, όπως δείχνουν τα κρούσματα, και τη δοκιμάζει και για πολλούς τη θέτει υπό καθημερινή αμφισβήτηση.
Οι νεότερες ηλικίες και τα παιδιά δείχνουν προς το παρόν πιο ανθεκτικά, εντούτοις είναι ασυμπτωματικοί φορείς, που σημαίνει ότι εύκολα μεταδίδουν τη νόσο και δεν ξέρουμε σε μία επόμενη μετάλλαξη του ιού πώς θα ανταποκριθούν. Τα περισσότερα σχολεία ουσιαστικά κλειστά. Αν βάλουμε και την περσινή χρονιά, κοντεύει ένας χρόνος περίπου.
Η σημερινή επίκαιρη ερώτηση δεν έχει σκοπό να κατηγορήσει το Υπουργείο, να δημιουργήσει αντιπολιτευτικό θόρυβο ή να βγάλει κανένα φανταχτερό τίτλο για τα ΜΜΕ. Θεωρώ πολύ κρίσιμες τις ώρες για κάτι τέτοιο.
Η ερώτησή μου, κυρία Υπουργέ, στοχεύει στο να αναδείξει όσο πιο έγκαιρα γίνεται και να αφυπνίσει το Υπουργείο Παιδείας για ένα τεράστιο ζήτημα που, αν δεν κινηθούμε γρήγορα, θα το βρούμε μπροστά μας με τον χειρότερο τρόπο, τα δε αποτελέσματά του σε χρόνο που δεν θα μπορούμε παρά να λυπόμαστε για την αναπηρία προσωπικότητας που θα έχουμε δημιουργήσει στα παιδιά της πανδημίας.
Με τα επιστημονικά δεδομένα για την πορεία του covid-19, που απ’ ό,τι φαίνεται θα παραμείνει αρκετό καιρό μαζί μας, να δείχνουν ότι δεν θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα που ξέραμε και σ’ αυτή τη νέα κανονικότητα που είναι άγνωστη ακόμη, θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε τεράστιες δυσκολίες και στον χώρο της εκπαίδευσης.
Άρα, εάν δεν θέλουμε να σερνόμαστε πίσω από τις εξελίξεις, τώρα είναι η ώρα να πάρουμε μέτρα και να φτιάξουμε το «οπλοστάσιό» μας για να αντιμετωπίσουμε την όποια νέα πανδημία, την όποια νέα μετάλλαξη.
Οι υπάρχουσες ευρωπαϊκές μελέτες αποδεικνύουν τον αντίκτυπο της πανδημίας στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων. Η UNICEF μιλάει για 60% των παιδιών που ανησυχούν για τον αντίκτυπο που θα έχει ο κορωνοϊός στη ζωή τους. Το Ίδρυμα Δημόσιας Υγείας στο Βέλγιο λέει ότι παιδιά μεταξύ δεκαοκτώ και είκοσι τεσσάρων ετών έχουν άγχος και κατάθλιψη. Εδώ στη χώρα μας τρεις στους τέσσερις καθηγητές δηλώνουν ότι η καραντίνα έχει δημιουργήσει αρνητικές ψυχολογικές συνέπειες στα παιδιά. Οι ίδιοι οι μαθητές μιλούν για άγχος, για ρουτίνα, για πλήξη, για μοναξιά.
Όπως καταλαβαίνετε, όλα αυτά δείχνουν ότι η τηλεκπαίδευση όπως γίνεται είναι μάλλον ψυχοφθόρα και επιβαρυντική διαδικασία για τους μαθητές, οι οποίοι παραπονιούνται για κόπωση, χωρίς να υπάρχει η αντίστοιχη ανταποδοτικότητα.
Αυτά είναι, λοιπόν, τα βασικά συμπεράσματα της ευρωπαϊκής έρευνας, ότι η μάθηση των παιδιών -αυτό είναι το συμπέρασμα- αναμένεται κατά μέσο όρο να υποστεί οπισθοδρόμηση.
Μπροστά σε αυτά τα νέα δεδομένα η ερώτηση είναι:
Πρώτον, τι ακριβώς κάνει η πολιτεία; Σε ποιον σχεδιασμό προχωρά το Υπουργείο Παιδείας ώστε να καλύψει τα μαθησιακά κενά που ήδη έχουν δημιουργηθεί στους μαθητές;
Δεύτερον, πώς θα αντιμετωπίσετε την ανησυχητική ψυχική επιβάρυνση των μαθητών ως αποτέλεσμα της παρατεταμένης απομάκρυνσης από τις σχολικές αίθουσες και της υποκατάστασης όλης της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την τηλεκπαίδευση;
Και τρίτον, πως ετοιμάζεται το Υπουργείο να αντιμετωπίσει το πιθανότατο σενάριο να χρειαστεί να μείνουν κλειστά τα σχολεία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ή για την επόμενη και μεθεπόμενη χρονιά; Ετοιμάζεται ή θα συνεχίσει την τακτική του «βλέποντας και κάνοντας»;
Κυρία Υπουργέ, θεώρησα υποχρέωσή μου, ως τομεάρχης παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, να καταθέσω την Παρασκευή 19 Μαρτίου αυτή την ερώτηση και πραγματικά χάρηκα πάρα πολύ όταν είδα και στον ημερήσιο Τύπο να υπάρχουν ανακοινώσεις για το θέμα. Τα αντανακλαστικά του Υπουργείου στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν εξαιρετικά γρήγορα. Βέβαια, ελπίζω αυτή τη φορά να μην περιοριστούν στο επικοινωνιακό επίπεδο των τίτλων, αλλά να αποκτήσουν ουσία.
Η απάντησή σας, όμως, οφείλω να σας πω ότι με κρατά επιφυλακτική. Ξέρετε ότι ξεκινήσαμε την καινούργια χρονιά χωρίς καμία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Λέτε για το ΙΕΠ. Πώς ακριβώς προετοιμάζεται το ΙΕΠ για ποιοτική αναπλήρωση;
Επίσης, μιλήσατε και είπατε ότι θα καλυφθεί με κάποιον τρόπο η διδακτέα ύλη, την οποία εσείς καταφέρατε και μειώσετε. Στα χαρτιά; Έχετε υπόψη σας τι γίνεται στην πραγματικότητα; Ξέρετε ότι στην συντριπτική τους πλειοψηφία οι μαθητές κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης, από κούραση θέλεις, από βαρεμάρα, δεν παρακολουθούν ουσιαστικά και δεν μπορούν να αφομοιώσουν την ύλη; Τι αξιολόγηση μπορεί να κάνει κανείς σε ένα εξ αποστάσεως μάθημα, εάν αυτό είναι επαρκές ή αν έχει πραγματικά τα αποτελέσματα που θέλουμε;
Δεν μου απαντήσατε, επίσης, τι θα κάνετε αν κριθεί απαραίτητο ένα νέο lockdown. Δεν μπορούν να θυσιαστούν αυτά τα παιδιά της πανδημίας ως αχρείαστες παράπλευρες απώλειες.
Ετοιμάζεστε να κάνετε έρευνες -και πολύ καλά θα κάνετε- για να καταγράψετε τον τρόπο με τον οποίο αφομοιώνεται η ύλη.
Όμως, σας πληροφορώ ότι δεν έχετε χρόνο. Έχετε αργήσει. Σας έχουν προλάβει τα ευρωπαϊκά δεδομένα και αυτό το οποίο σχεδιάζετε να ανακαλύψετε τώρα μέσα από τις έρευνες, είναι ήδη αποτυπωμένο σε όλο το διεθνές περιβάλλον.
Δεν υπάρχει χρόνος για να χαθεί άλλη χρονιά και γι’ αυτό σας λέω ότι είμαστε επιφυλακτικοί. Καλά είναι τα γρήγορα αντανακλαστικά, αλλά είναι αχρείαστα όταν περιορίζονται σε εξαγγελίες για τις εφημερίδες. Δεν χρειάζεται να πάρουμε μια γενιά στο λαιμό μας. Χρειάζεται να δουλέψουμε. Και εδώ, φυσικά, δεν θα ανακαλύψετε τον τροχό. Είναι αλήθεια.
Εγώ θα σας πω ένα παράδειγμα που μου έκανε πολύ εντύπωση και είναι το πόσο αποτελεσματική είναι η τηλεκπαίδευση σε εκατοντάδες πανεπιστημιακά προγράμματα, όπου η αφομοίωση της ύλης τσεκάρεται σε πραγματικό χρόνο από το διδάσκοντα ανά δεκάλεπτο. Το ενδιαφέρον του μαθητή κρατιέται ζωντανό σε όλη τη διάρκεια της παράδοσης μέσα από εμβόλιμες ερωτήσεις, μέσα από βιωματικές προσεγγίσεις. Το τηλεμάθημα γίνεται πραγματικά ζωντανό και τα παιδιά, τελικά, μαθαίνουν, φαίνεται, πιο εύκολα μέσα από έναν τέτοιο ζωντανό τρόπο.
Δεν ξεκινάτε από το μηδέν. Αυτό είναι σίγουρο. Υπάρχει ύλη ήδη προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εκπαίδευσης, αλλά ο τρόπος διδασκαλίας και οι υποδομές σε περιφερειακά εργαλεία χρειάζονται σοβαρή υποστήριξη.
Οι μήνες που έρχονται, σας δίνουν την τελευταία ευκαιρία να οργανώσετε την τηλεκπαίδευση με αρτιότητα, ώστε στα δύσκολα να υποκαθιστά, με στοιχειώδη επάρκεια, τη «ζωντανή» τάξη και, ταυτόχρονα, στο άνοιγμα των σχολείων να είναι ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό εργαλείο για τον κάθε δάσκαλο και τον κάθε μαθητή.
Σήμερα η αντιπολίτευση, αυτή που δεν γοητεύεται από το πεζοδρόμιο και τις πλατείες, ούτε από τους αγώνες του κ. Κουφοντίνα, σας κάνει μια πρόταση. Σας δίνει την ευκαιρία να γίνετε καλύτεροι, για να κυβερνήσετε καλύτερα. Αντί να κοιτάτε, λοιπόν, πώς θα βγάλετε κανέναν τίτλο παραπάνω στις εφημερίδες, αρπάξτε την ευκαιρία, βγείτε μπροστά, κάτι που θα κάνει και τη χώρα να βγει μπροστά. Αυτό περιμένουμε, αυτό ελπίζουμε από εσάς και ευχόμαστε να έχουμε μια απάντηση από εσάς πολύ πιο στοχευμένη.
Ευχαριστώ”.
Δείτε το σχετικό βίντεο: