Χαρά Κεφαλίδου: Τρεις νέες τροπολογίες καταθέσαμε στη Βουλή για την έμπρακτη αναγνώριση των ανθρώπων της πρώτης γραμμής
Κατάθεση Τροπολογιών στη Βουλή από την Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής

Σε κατάθεση τριών νέων Τροπολογιών προχώρησε η ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής για την έμπρακτη αναγνώριση των ανθρώπων της πρώτης γραμμής στο ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση: α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ.. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ”Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”» και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»

Ακολουθούν τα πλήρη κείμενα των Τροπολογιών: 

Υπαγωγή εργαζομένων στον Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων και χορήγηση  επιδόματος έκτακτων συνθηκών

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ του Υπουργείου Υγείας:

«Κύρωση: α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ.. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ”Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”» και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»

Θέμα: Έμπρακτη αναγνώριση του έργου και της κοινωνικής προσφοράς του  προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας και του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας και εν γένει των ανθρώπων της πρώτης γραμμής για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού, εργαζομένων στους Δήμους, ενστόλων κ.λ.π.

Αιτιολογική έκθεση

Με την τροπολογία αυτή προτείνεται να ισχύουν πλέον και για τους εργαζόμενους  στον δημόσιο τομέα Υγείας και Πρόνοιας, όσα ισχύουν μέχρι σήμερα για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό και παράλληλα επιδιώκεται η συμβολική και απολύτως ελάχιστη αναγνώριση του τιτάνιου έργου όσων είναι στη πρώτη γραμμή για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης.

Η κρίση στην οποία έχει περιέλθει ο κόσμος μας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού δοκιμάζει την αντοχή της κοινωνίας μας , απειλεί την υγεία και τη ζωή των πολιτών. Στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της απειλής αυτής έχουν τεθεί από την πρώτη στιγμή όλοι οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στις μονάδες υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας, το ΕΚΑΒ, τις Μονάδες Πρόνοιας, τις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, το Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, στις υπηρεσίες καθαριότητας, κ.λ.π. που με αυτοθυσία και αυταπάρνηση «φυλάττουν Θερμοπύλας» υπό δυσχερέστατες συνθήκες, συχνά διακινδυνεύοντας την ίδια τους την υγεία. Ο πατριωτισμός που επιδεικνύουν, ο ανθρωπισμός προς τον πάσχοντα συνάνθρωπο και η συνεχής επαγρύπνηση για την αντιμετώπιση της απειλής και την προάσπιση της Δημόσιας Υγείας αναδεικνύουν τους διακονούντες το ΕΣΥ ως πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς και ατομικής ευθύνης και το Δημόσιο Σύστημα Υγείας και Πρόνοιας ως πρώτιστο κοινωνικό αγαθό που οφείλουμε όλοι να προστατεύσουμε, σε πείσμα των νεοφιλελεύθερων αντιλήψεων κάποιων που μέχρι πρότινος αποθέωναν την Αγορά, σήμερα όμως σιωπούν στρεφόμενοι στο ΕΣΥ ως αποκούμπι και στήριγμα στις δύσκολες περιστάσεις.

Ως πραγματικά ελάχιστο δείγμα αναγνώρισης του τεράστιου έργου των λειτουργών υγείας που επιδεικνύουν ύψιστη προσήλωση στο έργο προστασίας της δημόσιας υγείας  καθώς και των λειτουργών της προστασίας, της ασφάλειας των πολιτών και της ασφάλειας της χώρας προτείνονται τα παρακάτω άρθρα.

Επί του άρθρου 1

Η διαφορετική αντιμετώπιση στην ασφάλιση και στις παροχές μεταξύ των ασφαλισμένων με όμοια χαρακτηριστικά και των συνταξιούχων του ΕΦΚΑ που προέρχονται από διαφορετικά ταμεία πριν το 2016  είναι μια παθογένεια, η οποία αντιβαίνει την αρχή της ισότητας. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελούν εργαζόμενοι ως νοσηλευτές σε νοσηλευτικά ιδρύματα: όσοι από αυτούς υπάγονται στην ασφάλιση του πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ υπάγονται και στο καθεστώς των βαρέων και ανθυγιεινών  επαγγελμάτων. Αντίθετα, νοσηλευτές που ασκούν την ίδια εργασία με τα ίδια καθήκοντα ακόμη και στο ίδιο νοσηλευτικό ίδρυμα αλλά υπάγονται στην ασφάλιση του Δημοσίου δεν υπάγονται στα ΒΑΕ.  Η παθογένεια αυτή αναδεικνύεται ιδιαίτερα έντονα σήμερα που οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης της πανδημίας του κορωνοιού, διακινδυνεύοντας με αυταπάρνηση την υγεία τη δική τους και των οικογενειών τους

Με τη διάταξη αυτή προτείνεται ο Κανονισμός Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων (ΚΒΑΕ), που εκδόθηκε με βάση το νόμο 3863/2010, να επεκταθεί και να ισχύει για όλους τους εργαζόμενους, νοσηλευτικό, επιστημονικό, τεχνολογικό, υγειονομικό και βοηθητικό προσωπικό σε Νοσηλευτικά Ιδρύματα, Κλινικές, Μικροβιολογικά, Βιοχημικά, Ακτινολογικά και Ακτινοθεραπευτικά Εργαστήρια, Υγειονομικές Μονάδες, Κέντρα Υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) αλλά και Νοσηλευτικών μονάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Στρατιωτικά Νοσοκομεία, ΚΙΧΝΕ-Ιατρεία  μονάδων σχηματισμών και πλοίων ), καθώς και τα πληρώματα ασθενοφόρων του ΕΚΑΒ τους εργαζόμενους του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας, των Μονάδων Πρόνοιας συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών δομών, υπηρεσιών και κοινωνικών προγραμμάτων των Δήμων, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, των υπηρεσιών καθαριότητας κ.λ.π., ανεξαρτήτως του φορέα κύριας ασφάλισης (πλέον ενταχθέντα στον ΕΦΚΑ) από τον οποίο προέρχονται. Αποκαθίσταται έτσι μια ακραία δυσμενής διάκριση, συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στην εμπέδωση και αποκατάσταση της ισονομίας και της δικαιοσύνης.

Επί του άρθρου 2

Με το άρθρο αυτό προτείνεται ως συμβολική και απολύτως ελάχιστη αναγνώριση του τιτάνιου έργου όλων ανεξαιρέτως των εργαζομένων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας συμπεριλαμβανομένου του ΕΚΑΒ, των Μονάδων Πρόνοιας, των κοινωνικών δομών, υπηρεσιών και κοινωνικών προγραμμάτων των Δήμων, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΗΦΗ, των υπηρεσιών καθαριότητας, κ.λ.π., των στελεχών της Πολιτικής Προστασίας, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων που είναι στην πρώτη γραμμή, η χορήγηση μηνιαίου επιδόματος έκτακτων συνθηκών και για όσο χρόνο κρατήσει η πανδημία και η έκτακτη κατάσταση που έχει προκληθεί.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ του Υπουργείου Υγείας:

«Κύρωση: α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ.. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ”Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”» και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»

Προτεινόμενες ρυθμίσεις

Άρθρο 1

Υπαγωγή εργαζομένων στον Πίνακα Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων

1.Στον Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων  (Κ.Β.Α.Ε) του άρθρου 17 του ν. 3863/2010 υπάγονται, ανεξαρτήτως του φορέα κύριας ασφάλισης τους μέχρι 31.12.2016 που στην συνέχεια εντάχθηκε στον ΕΦΚΑ:

α)  Οι απασχολούμενοι ως νοσηλευτικό, επιστημονικό, τεχνολογικό, υγειονομικό και βοηθητικό προσωπικό σε Νοσηλευτικά Ιδρύματα, Κλινικές, Μικροβιολογικά, Βιοχημικά, Ακτινολογικά και Ακτινοθεραπευτικά Εργαστήρια, Υγειονομικές Μονάδες, Κέντρα Υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), στις  Μονάδες Πρόνοιας του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας (Ε.Σ.Κ.Φ) στο Βοήθεια στο Σπίτι και σε όλες τις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και τα κοινωνικά προγράμματα των Δήμων.

β) Τα πληρώματα ασθενοφόρων του Εθνικού Κέντρου Άμεσης Βοήθειας(ΕΚΑΒ).

γ)Οι εργαζόμενοι στις υπηρεσίες καθαριότητας που λαμβάνουν το επίδομα επικινδυνότητας.

2. Με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Υγείας και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών καθορίζονται οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή του άρθρου αυτού  και προσδιορίζονται οι συγκεκριμένες  δομές και υπηρεσίες των παραγράφων α), β) και γ) των οποίων οι εργαζόμενοι, διοικητικοί και τεχνικοί  εντάσσονται στις παραπάνω προβλέψεις.

Ομοίως, με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εθνικής Άμυνας και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται οι ειδικότητες, οι προϋποθέσεις και ο τρόπος αναλογικής εφαρμογής του άρθρου αυτού για τους εργαζόμενους  στα Νοσηλευτικά Ιδρύματα  και τις υγειονομικές μονάδες και υπηρεσίες των Ενόπλων Δυνάμεων.

Άρθρο 2

Χορήγηση  επιδόματος έκτακτων συνθηκών

Στους εργαζόμενους σε μονάδες του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ)  και του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας, ανεξαρτήτως ειδικότητας και χρόνου απασχόλησης, στο ΕΚΑΒ, στις κοινωνικές υπηρεσίες, στις δομές και τα κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, στο Βοήθεια στο Σπίτι,  στις υπηρεσίες καθαριότητας, χορηγείται μηνιαίο επίδομα έκτακτων συνθηκών για το χρονικό διάστημα Φεβρουάριος 2020 μέχρι τη λήξη των πανδημίας του κορωνοϊού. Οι δικαιούχοι και το ύψους του επιδόματος καθορίζονται με Κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Υγείας, και Εργασίας  που εκδίδεται εντός 10 ημερών και βαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Με κοινές αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών  και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και Εθνικής Άμυνας οι προβλέψεις του άρθρου αυτού επεκτείνονται αναλογικά για εργαζόμενους στην Πολιτική Προστασία, στα Σώματα Ασφαλείας και στις Ένοπλες Δυνάμεις και καθορίζεται το ύψος, οι ειδικότητες και οι προϋποθέσεις καταβολής του.

________________________________________________________________________________________

Αυτοτελής φορολόγηση Ιατρικού Προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου Του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση: α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ.. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ”Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”» και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»

ΘΕΜΑ: «Αυτοτελής φορολόγηση Ιατρικού Προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας»

Εισηγητική έκθεση

Άρθρο μόνο

Αυτοτελής φορολόγηση Ιατρικού Προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας

Η αυτοτελής φορολόγηση των αμοιβών από εφημερίες του ιατρικού προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας έχει τεθεί από καιρό ως αίτημα, αλλά η κρίση του Covid-19 ανέδειξε την ανάγκη να θεσμοθετηθεί καθώς έχουν αυξηθεί υπέρμετρα οι απαιτήσεις από το Ιατρικό Προσωπικό που εργάζεται σε όλα τα επίπεδα και τις δομές του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Η αύξηση όμως των εφημεριών και της υπερωριακής απασχόλησης του Ιατρικού Προσωπικού και των σχετικών αμοιβών προκαλεί υπέρμετρη φορολόγηση του εισοδήματος του αν αυτό φορολογηθεί βάσει των πάγιων διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος όπως έχει θεσμοθετηθεί με το άρθρο 15 του ν.4172/2013  όπως ισχύει. Η υπέρμετρη φορολόγηση, πέραν των παραπάνω, προκύπτει και από την αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης, από την κατάργηση της οποίας η κυβέρνηση με μία εντελώς άδικη και αναιτιολόγητη απόφαση εξαίρεσε τους εργαζόμενους στο δημόσιο, μεταξύ των οποίων και οι ιατροί του ΕΣΥ. Ως πράξη δίκαιης φορολόγησης αλλά και ελάχιστη αναγνώριση του τιτάνιου έργου του ιατρικού προσωπικού του ΕΣΥ με την προτεινόμενη διάταξη θεσμοθετείται η αυτοτελής φορολόγηση της εφημεριακής απασχόλησης του αποκλειστικά για τα έτη 2020 και 2021.

Τροπολογία – Προσθήκη

Στο σχέδιο νόμου Του Υπουργείου Υγείας: «Κύρωση: α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ.. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών ”Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”» και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας»

Άρθρο μόνο

Αυτοτελής φορολόγηση Ιατρικού Προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας

Στο άρθρο 15 του ν.4172/2013, στην παράγραφο 2  προστίθεται περίπτωση ε ως εξής:

«ε) Οι αποζημιώσεις για τις εφημερίες των ειδικευμένων και ειδικευόμενων ιατρών που εργάζονται σε όλα τα επίπεδα και τις δομές του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αποκλειστικά για τα φορoλογικά έτη 2020 και 2021 φορολογούνται αυτοτελώς, με φορολογικό συντελεστή 15%. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Υγείας καθορίζονται λεπτομέρειες σχετικά με την παρακράτηση του φόρους και λοιπών θεμάτων για την εφαρμογή της προηγούμενου εδαφίου.»

________________________________________________________________________________________

Αναγνώριση της νόσου COVID-19 ως επαγγελματική ασθένεια και απονομή σε εργαζόμενους και τις οικογένειές τους σύνταξης αναπηρίας ή θανάτου,  που επήλθαν κατά την εργασία ή εξαιτίας αυτής

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Κύρωση α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση  (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών “Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”»   και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας».

Θέμα: «Αναγνώριση της νόσου COVID-19 ως επαγγελματική ασθένεια και απονομή σε εργαζόμενους και τις οικογένειές τους σύνταξης αναπηρίας ή θανάτου,  που επήλθαν κατά την εργασία ή εξαιτίας αυτής».

Αιτιολογική Έκθεση

Επί του άρθρου 1:

Παρά την μεγάλη έκταση της πανδημίας του κορωνοϊού και των κινδύνων που αυτή ενέχει, η Κυβέρνηση, μέχρι στιγμής περιορίστηκε στην πρόσφατη έκδοση του π.δ. 102 (ΦΕΚ 244/Α/7-12-2020), ενσωματώνοντας την Οδηγία (ΕΕ) 2020/739 της Επιτροπής, της 3ης Ιουνίου 2020, για την τροποποίηση του παραρτήματος III της οδηγίας 2000/54/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τη συμπερίληψη του ιού SARS-CoV-2 στον κατάλογο των βιολογικών παραγόντων για τους οποίους είναι γνωστό ότι προσβάλλουν τον άνθρωπο, χωρίς να αναγνωρίσει την νόσο Covid-19 ως επαγγελματική ασθένεια.

Με το παρόν άρθρο η νόσος Covid-19 εντάσσεται στον Εθνικό κατάλογο επαγγελματικών ασθενειών και επιτυγχάνεται η αντιμετώπιση της όχι μόνο ως κίνδυνο για την δημόσια υγεία αλλά και ως παράγοντα επαγγελματικού κινδύνου, εξαιτίας του οποίου χάνουν τη ζωή τους εργαζόμενοι και εργαζόμενες.

Επί του άρθρου 2:

Από την πρώτη στιγμή της υγειονομικής κρίσης, στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της πανδημίας έχουν βρεθεί οι γιατροί και οι νοσηλευτές μας, ανεξαρτήτως της υπηρεσίας στην οποία εργάζονται. Δίπλα τους, το τεχνικό, διοικητικό και υγειονομικό και κάθε είδους άλλο προσωπικό των μονάδων του Ε.Σ.Υ. και των μονάδων υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ. Οι εργαζόμενοι στις  Μονάδες Πρόνοιας του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας (Ε.Σ.Κ.Φ), στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και Κ.Η.Φ.Η. Οι εργαζόμενοι στις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και τα κοινωνικά προγράμματα των Δήμων.         Κοντά σε αυτούς, οι εργαζόμενοι στις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας,  οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες, στα super market, στις δημόσιες υπηρεσίες και αλλού.

Ο αγώνας των εργαζομένων, ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, επί μακρό χρονικό διάστημα, δυστυχώς, έχει επιφέρει μεγάλες απώλειες. Μέχρι σήμερα, μόνο στα νοσοκομεία μας, έχουν χαθεί πολλές ανθρώπινες ζωές, ενώ αρκετοί βρίσκονται σε κρίσιμη κατάσταση, διασωληνωμένοι σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) των νοσοκομείων της χώρας μας.

Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη συνταξιοδότηση των εργαζομένων  αυτών και των οικογενειών τους, δυστυχώς, παραμένει κατακερματισμένο αλλά και ασαφές. Η συνταξιοδοτική αντιμετώπιση, σε περίπτωση θανάτου ή αναπηρίας από COVID -19, ως αποτέλεσμα της εργασίας,  επιφυλάσσει σοβαρές διαφοροποιήσεις και ανισότητες σε ό,τι αφορά τις προϋποθέσεις και το ύψος της σύνταξης αναπηρίας και θανάτου, διαφοροποιήσεις που εξαρτώνται: α) από την ημερομηνία πρόσληψής τους στο Δημόσιο, β) από το αν εργάζονταν στον ιδιωτικό ή το δημόσιο τομέα!

Για τη θεραπεία αυτής της απαράδεκτης για σύγχρονο Κράτος Δικαίου στρέβλωσης, προτείνεται η παρούσα τροπολογία με την οποία αφενός αίρεται η ανασφάλεια Δικαίου που προκαλείται από τον κατακερματισμό που διέπει το  ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, αφετέρου καθορίζεται ενιαίος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης λόγω θανάτου και αναπηρίας καθώς και αυξημένο ελάχιστο ποσό σύνταξης των ανωτέρω προσώπων και των οικογενειών τους.

Αθήνα, 28 Ιανουαρίου 2021

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ- ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας «Κύρωση α) της από 11.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση  (John S. Latsis Public Benefit Foundation)» και του N.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών “Γ. ΓΕΝΝΗΜΑΤΑΣ”»   και β) της από 9.12.2020 Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της 4ης Υ.Πε. Μακεδονίας και Θράκης, του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο», της κ. Άννας Μαρίας Λουίζας Ιωάννη Λάτση και της Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Υγείας».

Προτεινόμενες ρυθμίσεις

Άρθρο 1

1. Η νόσος COVID-19 εντάσσεται στον Εθνικό κατάλογο επαγγελματικών ασθενειών (Π.Δ.41/2012). Σε περίπτωση εκδήλωσης της νόσου πριν την θέση σε ισχύ του παρόντος αντιμετωπίζονται ως επαγγελματικές ασθένειες, σύμφωνα με το παρόν άρθρο.

Άρθρο 2

1.Οι εργαζόμενοι σε μονάδες του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) και στις μονάδες υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων, στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας, στον Ε.Ο.Δ.Υ., στο Ε.Κ.Α.Β., στις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και τα κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, στο «Βοήθεια στο Σπίτι» και στα Κ.Η.Φ.Η., ανεξαρτήτως ειδικότητας, σύμβασης εργασίας,  χρόνου απασχόλησης, ημερομηνίας πρόσληψης στο Δημόσιο και πρώην ασφαλιστικού φορέα από τον οποίο προέρχονται, καθώς και το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του ιδιωτικού τομέα, σε περίπτωση θανάτου ή αναπηρίας από τη νόσο COVID-19 κατά  την εργασία ή εξαιτίας αυτής,  δικαιούνται σύνταξης λόγω αναπηρίας ή λόγω θανάτου.

2. Το δικαίωμα της παρ. 1 έχει εφαρμογή σε όλους τους εργαζόμενους, μισθωτούς και μη μισθωτούς, ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, ανεξαρτήτως της σχέσης ή της σύμβασης εργασίας, του χρόνου απασχόλησης, της ημερομηνίας πρόσληψης στο Δημόσιο και του πρώην ασφαλιστικού φορέα από τον οποίο προέρχονται,  εφόσον η αναπηρία ή ο θάνατος από τη νόσο COVID-19 προήλθαν πρόδηλα και αναμφισβήτητα εξαιτίας της εργασίας ή της υπηρεσίας τους.

3. Για τη συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας, σύμφωνα με τα ανωτέρω, απαιτείται ελάχιστο ποσοστό αναπηρίας 25%. Αρμόδιες για τον καθορισμό του ποσοστού αναπηρίας και τη συσχέτιση της αναπηρίας ή του θανάτου των προσώπων των παρ. 1 και 2 του παρόντος με τη νόσο COVID-19 είναι, κατά περίπτωση, τα ΚΕ.ΠΑ. και οι Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές των Ενόπλων Δυνάμεων.

4. Η σύνταξη αναπηρίας και θανάτου των προσώπων των παρ. 1 και 2 του παρόντος άρθρου υπολογίζεται με βάση 35 πλήρη έτη ασφάλισης, εκτός αν έχουν πραγματοποιήσει περισσότερο χρόνο ασφάλισης, οπότε υπολογίζεται με βάση αυτόν τον χρόνο ασφάλισης. Το ποσό της σύνταξης, όπως προκύπτει από το προηγούμενο εδάφιο, προσαυξάνεται κατά 20% και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υπολείπεται του ποσού της σύνταξης αναπηρίας επί εργατικού ατυχήματος, όπως αυτό καθορίζεται στο άρθρο 31 παρ. 2 του ν.4387/2016 (ΦΕΚ Α85), προσαυξημένου κατά 20%.

5. Η προσωρινή και οριστική σύνταξη καταβάλλεται στα ανωτέρω πρόσωπα ή τους  δικαιούχους της σύνταξης λόγω θανάτου κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.

6. Τυχόν ευνοϊκότερες διατάξεις και πρόσθετες παροχές σε εργαζόμενους του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα και στις οικογένειές τους λόγω της αναπηρίας ή του θανάτου από τη νόσο COVID-19 εξαιτίας της εργασίας ή της υπηρεσίας τους, εξακολουθούν να ισχύουν.

7. Με Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Υγείας δύναται να καθορίζεται κάθε άλλο ζήτημα για την εφαρμογή του άρθρου αυτού.

Οι προτείνοντες Βουλευτές

Φωτεινή Γεννηματά

Γιώργος Αρβανιτίδης

Ιλχάν Αχμέτ

Νάντια Γιαννακοπούλου

Χρήστος Γκόκας

Γιώργος  Καμίνης

Χάρης Καστανίδης

Μιχάλης Κατρίνης

Βασίλης  Κεγκέρογλου

Χαρά Κεφαλίδου

Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος

Δημήτρης Κωνσταντόπουλος

Ευαγγελία Λιακούλη

Ανδρέας Λοβέρδος

Γιώργος Μουλκιώτης

Μπουρχάν Μπαράν

Δημήτρης Μπιάγκης

Απόστολος Πάνας

Ανδρέας Πουλάς

Κώστας Σκανδαλίδης

Γιώργος Φραγγίδης