Χαρά Κεφαλίδου: «Η Υπουργός Παιδείας ζει σε ένα άλλο παράλληλο σύμπαν»
Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων (βίντεο)

Σε ένα άλλο παράλληλο σύμπαν φαίνεται ότι ζει η Υπουργός Παιδείας, όπου όλα λειτουργούν  υποδειγματικά στην τηλεκπαίδευση, οι ‘προκλήσεις’ αντιμετωπίζονται με αμεσότητα και το Υπουργείο Παιδείας λειτουργεί υποδειγματικά! Αυτό επιβεβαίωσε η σημερινή συζήτηση στη Βουλή Επίκαιρης Ερώτησης για τις συνεχιζόμενες ελλείψεις σε tablets και τεχνολογικό εξοπλισμό στα σχολεία. Η κα Κεραμέως είχε σήμερα να απαντήσει σε τέσσερα απλά ερωτήματα:

  • Πόσα tablets και πότε έχουν φτάσει σε κάθε σχολείο της χώρας;
  • Πόσες είναι οι αιτήσεις των σχολείων/ μαθητών για τη χορήγηση εξοπλισμού και πόσες οι ελλείψεις;
  • Γιατί δεν δημοσιοποιείται η σύμβαση με τη Cisco;
  • Γιατί ενώ δήλωνε πλήρη ετοιμότητα το Υπουργείου τον περασμένο Σεπτέμβριο έχουμε φτάσει 27 Νοεμβρίου και δρομολογούνται οι διαδικασίες για κάλυψη των ελλείψεων στα σχολεία

Η σχετική συζήτηση θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί σε 5’ λεπτά. Αν υπήρχαν απαντήσεις.

Αντί απαντήσεων η αρμόδια Υπουργός περιορίστηκε να αναρωτιέται με στόμφο και αίσθημα κατατρόπωσης  της αντιπάλου με ποια στοιχεία τολμάμε να ισχυριζόμαστε ότι υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις ηλεκτρονικού εξοπλισμού στους μαθητές!!!

Μα με τα δικά της στοιχεία είναι η απάντηση! Πέρα από τα δεκάδες ρεπορτάζ από ολόκληρη τη χώρα  στα ΜΜΕ, αν δεν υπήρχαν χιλιάδες ελλείψεις στις 27 Νοεμβρίου γιατί το Υπουργείο Παιδείας τρέχει και δεν φτάνει να μοιράσει 90.000 tablets; Για να έχει απόθεμα το Υπουργείο;

Καλές οι ωραιοποιήσεις, καλές οι καθυστερημένες προσπάθειες του Υπουργείου αλλά δεν αρκούν και δεν πείθουν.

Η ελληνική οικογένεια ζει κάθε μέρα, μέσα στο ίδιο της το σπίτι, τις σημαντικές ελλείψεις και τα προβλήματα που παραμένουν άλυτα από τον Μάρτιο, κατά το 1ο κύμα της πανδημίας, με ευθύνη του Υπουργείου που σπατάλησε  εννέα μήνες τους οποίους είχε στη διάθεσή του να προετοιμαστεί για μια σχολική χρονιά δύσκολη με βέβαιη την ανάγκη αντικατάστασης της δια ζώσης εκπαίδευσης με την τηλεκπαίδευση.

Ο κορωνοϊός θα περάσει αλλά η επόμενη ημέρα θα βρει τους μαθητές του δημόσιου σχολείου με δυσαναπλήρωτα κενά και ένα χάσμα γνώσεων και δεξιοτήτων να τους χωρίζει από συνομηλίκους τους που φοιτούν στα ιδιωτικά σχολεία με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας που ψάχνει ακόμη να δει πως και σε ποιους  θα μοιράσει tablets.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την ομιλία εδώ:

«Κυρία Υπουργέ,

Από τον περασμένο Μάρτιο που εμφανίστηκε το πρώτο κύμα πανδημίας Covid-19 και τις τεράστιες ανατροπές που έφερε, έχουν πια περάσει 9 μήνες. Όλες οι αστοχίες του πρώτου καιρού δεν μπορούν σήμερα να  βρουν την κατανόηση κανενός.

Το Υπ. Παιδείας είχε επαρκή χρόνο να προετοιμαστεί για μια σχολική χρονιά δύσκολη, με περίπου βέβαιο ένα νέο κύμα της πανδημίας και συνεπώς με αναγκαία την αντικατάσταση της δια ζώσης εκπαίδευσης με τηλεκπαίδευση.

Ανάμεσα στα πλέον βασικά που είχε να κάνει ήταν να φροντίσει να μοιραστεί έγκαιρα ο απαραίτητος εξοπλισμός στις σχολικές μονάδες και στους μαθητές για να έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Όλο το καλοκαίρι, αλλά και από τις αρχές Σεπτεμβρίου δεν χάνατε ευκαιρία να δηλώνετε σε Τύπο και ΜΜΕ πόσο σκληρά δουλέψατε μαζί με τους συνεργάτες  σας και πως είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι για τη νέα σχολική χρονιά. 

Σήμερα 27 Νοεμβρίου χιλιάδες μαθητές παραμένουν χωρίς τους αναγκαίους φορητούς υπολογιστές,  άρα εκτός τηλεκπαίδευσης, αμβλύνοντας ακόμη περισσότερο τις ήδη υπάρχουσες εκπαιδευτικές ανισότητες.

Σήμερα λοιπόν λέτε πως μέσα στις επόμενες 4 εβδομάδες θα έχετε ολοκληρώσει τη διανομή ηλεκτρονικού εξοπλισμού στους μαθητές.

 Φαντάζομαι (έστω και με τεράστια καθυστέρηση) πως έχετε ολοκληρωμένη εικόνα για τις πραγματικές ανάγκες. Ή μήπως όχι;

 Σας ερωτώ λοιπόν κα Υπουργέ:

  • ΣΥΜΒΑΣΗ CISCO. Γιατί τόση άρνηση στη δημοσιοποίησή της;
  • Μέχρι σήμερα πόσα tablets και πότε έχουν φτάσει σε κάθε σχολείο;
  • Γνωρίζετε τον αριθμό των αιτήσεων (πόσα σχολεία, πόσοι μαθητές) για τη χορήγηση εξοπλισμού και αντίστοιχα τον αριθμό των ελλείψεων; Και εάν «ναι» από πότε;
  • Γιατί έπρεπε να φτάσουμε στον Νοέμβριο να χαθεί τόσος χρόνος για να εξαγγελθεί η εξασφάλιση όχι η διανομή του εξοπλισμού;
  • Ποιες ελλείψεις υπάρχουν σε κάθε σχολείο από άποψη υποδομών και δικτύων;

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Κυρία Υπουργέ,

Άκουσα με προσοχή και ενδιαφέρον όσα αναφέρατε ως επιτεύγματα του Υπ. Παιδείας από την περασμένη άνοιξη.

Η τοποθέτησή σας, επιβεβαιώνει την άποψη ότι για λόγους που κανείς δεν γνωρίζει, βρίσκεστε σε τεράστια απόσταση από την πραγματικότητα των ελληνικών σχολείων.Είτε γιατί οι δίαυλοι ενημέρωσής σας έχουν πρόβλημα, είτε γιατί επιλέγετε συνειδητά να διαφημίζετε ένα άλλο παράλληλο σύμπαν μεγαλεπήβολων σχεδίων που περιμένουν την παρέλευση του κορωνοϊού για να εφαρμοστούν. 

Σύμφωνα με όσα είπατε (επαναλαμβάνοντας τις πρόσφατες δηλώσεις σας) μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2020 θα έχουν εξασφαλιστεί 80.000 – 90.000  tablets στους μαθητές με το κόστος να καλύπτεται από κονδύλια του ΕΣΠΑ. Εκείνο που δεν μας είπατε είναι αν το «εξασφαλιστεί» σημαίνει και «διανεμηθεί»  γιατί εδώ και καιρό το Υπουργείο παίζει με τις λέξεις.

Αυτή ήταν η Σεπτεμβριάτικη ετοιμότητα του Υπουργείου;

Οι γραφειοκρατικές διαδικασίες είναι γνωστές σε όλους. Το Υπουργείο τις γνώριζε.

Προφανώς μετά τις πυκνές καλοκαιρινές διαβεβαιώσεις σας (γιατί δεν αφήσατε ούτε έντυπο ούτε ηλεκτρονικό μέσο) θεωρήσαμε ότι τις είχατε επιλύσει.

Προφανώς θεωρήσαμε λάθος!

Προφανώς και εσείς υπερεκτιμήσατε τις δυνατότητες σας, θεωρώντας ότι 20 ημέρες (21 Αυγούστου έως την έναρξη των σχολείων) αρκούν για να ξεμπλέξετε.

Το Υπουργείο είχε άλλες προτεραιότητες μέχρι το τέλος Ιουλίου μετά το lockdown του 1ου κύματος:

  • βιάστηκε να ψηφίσει τον Νόμο για τις απολύσεις των εκπαιδευτικών που απασχολούνται στην ιδιωτική εκπαίδευση,
  • να νομοθετήσει την αναχρονιστική διάταξη της εγγραφής της διαγωγής στο Απολυτήριο,
  • και φυσικά να τοποθετήσει Διευθυντές Εκπαίδευσης με κομματικά κριτήρια υπενθυμίζοντας τη δέσμευσή της για αξιοκρατία και διαφάνεια κλπ

Καλά όλα αυτά για να ξετυλίξετε το κυβερνητικό πρόγραμμα. Προϋποθέτουν όμως ότι έχετε λύσει πρώτα τα τρέχοντα, τα μικρά, τα αυτονόητα τα ΒΑΣΙΚΑ! Το κάνατε; ΟΧΙ, μας φωνάζει η πραγματικότητα και οι ελλείψεις στα σχολεία! Εσείς κάνετε πως δεν ακούτε!

Κυρία Υπουργέ, Δεν κληθήκατε να κάνετε μια εύκολη δουλειά! Τα προβλήματα στο χαρτοφυλάκιο που εδώ και ενάμιση χρόνο έχετε αναλάβει, είναι σαν την Λερναία Ύδρα. Που σημαίνει ότι η επίλυσή τους δεν γίνεται ούτε δια μαγείας ούτε δια βαρύγδουπων εξαγγελιών.

Γίνεται με συστηματική, προσεκτικά σχεδιασμένη, και με έλεγχο υλοποίησης του κάθε βήματος ΔΟΥΛΕΙΑ. Σκληρή και στα άχαρα, αυτονόητα και καθόλου φαντασμαγορικά! Κυρίως και πρωτίστως σε αυτά!

Μεταξύ μας, ξέρετε καλά ότι δεν ξεκινήσατε από το μηδέν όπως διατρανώνετε στα ΜΜΕ (για να θυμηθούμε και μια από τις 8+1 αλήθειες σας) που σπεύσατε να δημοσιοποιήσετε, όταν καρτέρευσε η πλατφόρμα της Cisco.

Με την ευκαιρία, ακόμα την περιμένουμε αυτή την ακριβοθώρητη δημόσια σύμβαση να την φέρετε στη Βουλή. Γιατί αυτό που προτείνετε: «ελάτε με ραντεβού να ρίξετε κλεφτές ματιές στη σύμβαση» που αφορά κάθε ελληνικό σπίτι, το καταλαβαίνετε ότι είναι προσβολή στην κοινοβουλευτική διαδικασία. Τι περιλαμβάνει η σύμβαση αυτή που δεν αντέχει τη δημόσια συζήτηση;;;;

  Επανέρχομαι στο μεγαλεπήβολο εγχείρημα της σύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Το σύστημα τηλεκπαίδευσης αποτελείται από τουλάχιστον τρία κομβικά σημεία

  • Πομπός-Δάσκαλος,
  • ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ,
  • Υπηρεσία τηλεδιάσκεψης webex

για να φτάσει στον μαθητή, απαιτεί και τα τρία να λειτουργούν ταυτόχρονα.

 Δεν το ξεκινήσατε από το μηδέν!!! Στηριχτήκατε στις υποδομές (που δεν είχαν αλλάξει από τότε και μέχρι την άνοιξη του 2020) που σας άφησε το ΠΑΣΟΚ:

  • επί Υπουργίας Διαμαντοπούλου, πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου, ψηφιοποιήθηκε όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό των σχολικών βιβλίων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
  • επί Υπουργίας Λοβέρδου χρησιμοποιήθηκαν οι υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) για να γίνουν εκτεταμένες σύγχρονες τηλεκπαιδεύσεις μαθητών και καθηγητών για θέματα ασφάλειας διαδικτύου. Οι δυνατότητες του ΠΣΔ για ταυτόχρονες υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης παρέμεναν όπως τις αφήσαμε γιατί επί ΣΥΡΙΖΑ δεν έγινε καμία προσπάθεια αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του.

Αλλιώς καμμιά τηλεκπαίδευση δεν θα ήταν δυνατή. Το ψηφιακό άλμα σας λοιπόν έγινε από το βατήρα που παρέδωσε το ΠΑΣΟΚ.

Ας μιλήσουμε και για την «τεράστια αναβάθμιση» που κάνατε στον τεχνικό εξοπλισμό των σχολικών μονάδων. Η πραγματικότητα είναι άλλη κα Υπουργέ!

Ότι απλά, τα σχολεία μας τεχνολογικά βρίσκονται ακόμη στη δεκαετία του 2000 – 2010. Οι δαπάνες διασύνδεσης χρυσοπληρώνονται με τιμές του 2006 και ταχύτητες του 2010. Όπως τα άφησε το ΠΑΣΟΚ.

Αν γίνονταν διαγωνισμοί για την ευρυζωνικότητα θα είχαμε 3πλες και 4πλές ταχύτητες με τις μισές τιμές και επιπλέον αναβάθμιση των κυκλωμάτων του ΠΣΔ (απαραίτητη επένδυση για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών των σχολικών μονάδων).

Επιπλέον, η εξοικονόμηση από τα κόστη σύνδεσης των σχολείων στο διαδίκτυο θα ήταν περίπου 5 εκ ευρώ/έτος από τον προϋπολογισμό. Που σημαίνει ότι φτάνουν για να εξοπλιστεί με tablet κάθε μαθητής, χωρίς να περιμένουμε κανένα ΕΣΠΑ ή δωρεές ιδιωτών.

Το πρώτο που είχατε να κάνετε από πέρσι τον Μάρτιο ήταν να εξασφαλίσετε έγκαιρα υπολογιστές στα σχολεία και τους μαθητές. Δεν το καταφέρατε.

Αρχές Οκτωβρίου εξαγγείλατε ποινή απουσιών στους μαθητές που δεν συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση. Για να έχει νόημα αυτή η απόφασή σας προϋποθέτει ότι κάθε μαθητής έχει εξοπλισμό. Έχει;;; Έχετε εικόνα των δυνατοτήτων, των ελλείψεων;;;

Παρά τις αμέτρητες εξαγγελίες, η σταθερή απραξία στα στοιχειώδη, αναδεικνύει το Υπ. Παιδείας απροετοίμαστο στο εντελώς αναμενόμενο 2ο κύμα του ιού.

 Για αρχή (πριν και πρώτα από οτιδήποτε άλλο) αυτό που περιμέναμε κα. Υπουργέ, θα ήταν μια συγνώμη. Προς κάθε μαθητή, κάθε εκπαιδευτικό, κάθε ελληνική οικογένεια για την αδυναμία:

  • να σχεδιάσετε και
  • να συντονίσετε έγκαιρα τον μηχανισμό για την:
    • αποτελεσματική λειτουργία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε κάθε δημόσιο σχολείο της χώρας
    • και την ολοκλήρωση όσων καθυστερήσατε.

Κάποια στιγμή (που εύχομαι ότι δεν αργεί) ο κορωνοϊός θα περάσει. Κανείς μας δεν θέλει η ημέρα που θα ξημερώσει μετά, να βρει αυτή τη γενιά μαθητών του δημόσιου σχολείου με δυσαναπλήρωτα κενά και ένα χάσμα γνώσεων και δεξιοτήτων να τους χωρίζει από συνομηλίκους τους που φοιτούν στα ιδιωτικά σχολεία.

Μπορεί η εμπειρία από το πρώτο κύμα της πανδημίας να απέδειξε την ικανότητά των παιδιών να εκπαιδεύονται, να προσαρμόζονται σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες και τελικά να μαθαίνουν πολύ γρήγορα. Χρειάζεται όμως να τους δώσετε ευκαιρίες και τα κατάλληλα εργαλεία.

Σας ευχαριστώ».

Ακολουθεί η πλήρης συζήτηση: