Στη διάρκεια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτή Δράμας και Τομεάρχη Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ν. Κεραμέως σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων.
“Η αλαζονεία της εξουσίας δεν επιτρέπει στο Υπουργείο Παιδείας να δει με καθαρή ματιά τα ζητήματα της Παιδείας και να λάβει έγκαιρα τις σωστές αποφάσεις, και τελικά, σκιάζει τη σπουδαία προσπάθεια που κάνει η χώρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας.
Το Υπουργείο Παιδείας θα μπορούσε να αποφύγει τη δυσαρέσκεια της εκπαιδευτικής κοινότητας και μεγάλης μερίδας των γονέων, το διχασμό της κοινωνίας και την αμφισβήτηση των προθέσεών του.
Θα μπορούσε εάν λειτουργούσε θεσμικά, συγκροτημένα και συντονισμένα, με αναλυτικό σχεδιασμό που όφειλε να έχει έτοιμο από το τέλος Μαρτίου, με έγκαιρη γνωστοποίηση των επιλογών του, και διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς και τα κόμματα.
Κανείς δεν θέλει να μείνει πίσω ούτε ένας μαθητής. Οι επιλογές της ψηφιακής εποχής πολλές. Πρώτοι εμείς δημιουργήσαμε το “Ψηφιακό Σχολείο” και σήμερα η εκπαίδευση λειτουργεί εξ αποστάσεως ασύγχρονα ή σύγχρονα με αυτές τις πλατφόρμες, τα δεδομένα και τα περιεχόμενα. Καμία σχέση όμως δεν έχει αυτό, με την ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος χωρίς κανόνες, προδιαγραφές, περιορισμούς εκθέτοντας ανήλικους μαθητές.
Η ηγεσία του Υπουργείου όμως επέλεξε να αιφνιδιάσει με τροπολογία άμεσης εφαρμογής, ενός μέτρου που όφειλε, πριν έρθει στη Βουλή, να έχει τουλάχιστον τηρήσει τις απαραίτητες νόμιμες διαδικασίες.
Όσο αγαθές προθέσεις και αν έχει το Υπουργείο, ο σκοπός, ακόμα κι αν είναι νόμιμος, δεν αγιάζει τα μέσα! Δεν μπορεί να δικαιολογήσει παραλείψεις που αποπνέουν περιφρόνηση των δημοκρατικών θεσμών και, εν τέλει, των πολιτών.”
Μπορείτε να διαβάσετε την πρωτομιλία μου και την δευτερομιλία μου εδώ:
“Εύχομαι καλή δύναμη σε όλους μας τώρα που μπαίνουμε σιγά-σιγά σε μια κοινοβουλευτική κανονικότητα. Είναι γεγονός ότι είμαστε τυχεροί να μπορούμε με σχετική ασφάλεια να κινούμαστε ήδη στην επόμενη μέρα μετά το lockdown της χώρας. Όλοι συμφωνούμε ότι τίποτα δεν θα είναι εύκολο. Τα σχολεία επαναλειτουργούν σταδιακά και αυτό είναι ένα δύσκολο crash test και πρέπει πάση θυσία να βγούμε όλοι νικητές, όχι για την Κυβέρνηση, αλλά για το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, για αυτήν την τεράστια υπέρβαση που κάναμε όλοι.
Και ενώ βρισκόμαστε, λοιπόν, στο μέσο αυτής της μεγάλης εθνικής προσπάθειας, Παρασκευή απόγευμα ανακοινώνεται το πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία από Δευτέρα από την κυρία Υπουργό. Και το κάνετε με εκπρόθεσμη τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Εβδομάδες πριν λέγατε ότι υπάρχει σχέδιο, είμαστε έτοιμοι και τελικά το σχέδιο είναι η ζωντανή αναμετάδοση μαθήματος τάξης με σκοπό τη συμμετοχή των μαθητών που δεν μπορούν να έχουν φυσική παρουσία στο μάθημα.
Ανεξάρτητα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος, ας δούμε πρακτικά τι λέτε:
Πρώτον, λέτε ότι η Υπουργός Παιδείας έχει τη νομοθετική εξουσιοδότηση να ρυθμίσει όλα τα αναγκαία θέματα για την εφαρμογή της διάταξης γενικώς και αορίστως.
Πόσο συνταγματικά ανεκτό είναι αυτό, όταν υπάρχει το άρθρο 43 παράγραφος 2 του Συντάγματος, που αυτήν την κανονιστική αρμοδιότητα την παρέχει στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας;
Και ποια είναι αυτά τα αναγκαία θέματα που αφήνει αρρύθμιστα; Για να δούμε. Είναι ζητήματα σχετικά με τον ουσιαστικό, τεχνικό και οργανωτικό τρόπο διασφάλισης της προστασίας των προσωπικών δεδομένων ανήλικων παιδιών εκτεθειμένων σε χρήση καμερών, χωρίς καμμία πρόβλεψη για προστασία δικαιωμάτων και των εκπαιδευτικών κατά την ώρα της εργασίας τους.
Η ίδια η τροπολογία αξιώνει την προηγούμενη έκδοση υπουργικής απόφασης για την υλοποίηση της ζωντανής αναμετάδοσης. Η υπουργική απόφαση, όμως, εκδίδεται μετά την υποχρεωτική διενέργεια εκτίμησης αντικτύπου της επεξεργασίας στην προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα με βάση τον ν. 4264/2019 άρθρο 65. Τα έχετε αυτά;
Συνεπώς, μέχρι την έκδοση της υπουργικής απόφασης η νομοθετική ρύθμιση δεν είναι δυνατόν να υλοποιηθεί. Παρ’ όλα αυτά, η ηγεσία του Υπουργείου όλο το σαββατοκύριακο μέσα από τηλεοράσεις, ραδιόφωνα, social media μάς ενημέρωνε ότι η ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος και ψηφίστηκε και ξεκινά.
Κυρία Υπουργέ, αυτή η νομοθετική ρύθμιση, της τροπολογίας δηλαδή που ψηφίσαμε κατά κυριολεξία νύχτα, ήρθε χωρίς καμμία απολύτως διαβούλευση.
Και θα σας πω κάτι. Η άτυπη τηλεφωνική συνδιάλεξη σε κανένα κράτος δικαίου δεν μπορεί να βαφτίζεται διαβούλευση με τη θεσμική έννοια του όρου. Έγινε χωρίς καμμία προηγούμενη έγκριση από την Αρχή Προστασίας, ενώ, δυστυχώς, ανακριβώς ανακοινώθηκε από μέλη της Κυβέρνησης ότι υπάρχει αυτή η έγκριση, χωρίς κανένα επισυναπτόμενο παράρτημα προδιαγραφών, περιορισμών και οδηγιών προς τις αρμόδιες διευθύνσεις που καλούνται να υλοποιήσουν αυτήν την πρωτοβουλία, χωρίς την εισήγηση της αρμόδιας επιστημονικής επιτροπής.
Θέλουμε να ξέρουμε ποιος σας εισηγήθηκε ότι μπορεί να γίνει ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος στην τάξη, γιατί στην τροπολογία δεν το καταθέσατε -το θεωρείτε περιττό η αμελητέο;- και, τέλος, χωρίς τη νομική έρευνα συνταγματικότητας λέμε εμείς.
Ακούστε, κυρία Υπουργέ. Ξέρετε πολύ καλά ότι για να συμμετέχει ένα παιδί σε έναν σχολικό περίπατο, να φωτογραφηθεί, να έχει μια φωτογραφία αναμνηστική ενθύμιο από μια εκδήλωση ή ακόμη για να βιντεοσκοπηθεί η τελετή αποφοίτησης απαιτείται και λαμβάνεται η προηγούμενη έγκριση του κηδεμόνα και δεν μπορούμε να λέμε τόσο αψήφιστα ότι δεν τρέχει τίποτα με τη ζωντανή αναμετάδοση ενός μαθήματος παρουσία ανήλικων μαθητών.
Εμείς σας δώσαμε τον χρόνο. Περιμέναμε ότι αρχή της εβδομάδας θα αποκαταστήσετε τις παραλείψεις.
Είστε έγκριτη νομικός πέρα από κάθε αμφιβολία και δεν είναι δυνατόν να μη σας πέρασε από το μυαλό ότι η τροπολογία που προτείνατε δημιουργεί προβλήματα και ότι υπάρχουν απαιτήσεις και περιορισμοί νομικής τάξης.
Η παράβλεψη της όποιας τήρησης συνταγματικών κανόνων στο όνομα του επείγοντος δεν συγχωρείται. Δεν μπορεί το ίδιο το κράτος να παρανομεί εξόφθαλμα, παραβιάζοντας διαδικασίες για να κόψει δρόμο και να το καυχιέται κιόλας.
Σας δώσαμε χρόνο. Έχουμε πλήρη συναίσθηση των δυσχερειών που αντιμετωπίζει η κρατική μηχανή. Σας δώσαμε χρόνο να χρησιμοποιήσετε τα πολύτιμα εργαλεία της ψηφιακής εποχής προς όφελος τόσο της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά κυρίως των μαθητών. Σας δώσαμε χρόνο να δείτε πώς μπορεί να λειτουργήσει το σχολείο μετά από δύο μήνες κλεισίματος και να καλυφθούν τα κενά των μαθητών. (IK)
Και παρά τη θριαμβολογία για την εξ αποστάσεως -που κανείς δεν αμφιβάλλει ότι έγινε πολύ σημαντικό έργο- υπάρχουν ανεπάρκειες, υπάρχουν αδυναμίες στην παρακολούθηση των τηλεδιασκέψεων και μεγάλο μέρος της μαθητικής κοινότητας δεν μπόρεσε να καλύψει αυτήν την απόσταση.
Σήμερα, λοιπόν, ακριβώς θέλουμε να μας δώσετε απαντήσεις για το ποια είναι η πραγματική εικόνα στα σχολεία σε ό,τι αφορά τα μέτρα υγιεινής και τη μαθησιακή πρόοδο, ποιες είναι οι ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή και πώς καλύφθηκαν. Ποιο είναι το ποσοστό των σχολικών μονάδων που πραγματοποιούν τη live streaming αναμετάδοση των μαθημάτων;
Και επειδή υπάρχει ένα e-mail που έχω στείλει και σε εσάς και στις δεκατρείς Περιφερειακές Διευθύνσεις ακριβώς για αυτούς τους λόγους, θέλω να σας πω ότι δεν υπάρχει καμμία απάντηση εκτός μιας Διεύθυνσης Περιφέρειας.
Και τέλος, σας ζητώ, κυρία Υπουργέ, αν είστε έτοιμη, να καταθέσετε σήμερα στη Βουλή τη γνώμη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, αλλά και τις προδιαγραφές αναμετάδοσης -real time αναμετάδοσης- του μαθήματος τάξης, για να μην μείνουμε με μία αμφισβητούμενη ως προς την ύπαρξη, τη νομιμότητα και την επάρκειά της γενική και αόριστη διαβούλευση.
…
Κυρία Υπουργέ, σας άκουσα με μεγάλη προσοχή. Είναι γεγονός ότι είμαστε στην πρώτη βδομάδα. Ουσιαστικά τα σχολεία έχουν ανοίξει τη Δευτέρα. Υπάρχει μια αδιευκρίνιστη εικόνα της προσέλευσης των μαθητών, γιατί ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι οι πρώτες μέρες είναι μέρες όπου ρυθμίζονται εκκρεμότητες, συμπληρώνονται αιτήσεις συμμετοχής στις πανελλήνιες εξετάσεις. Γι’ αυτό και εμείς θα επανέλθουμε σε ό,τι αφορά αυτή την εικόνα που θέλουμε να έχουμε από τη συμμετοχή των παιδιών, για να δούμε με ποιον τρόπο τελικά όλη αυτή η προσπάθεια αποδίδει καρπούς.
Αντιλαμβάνεστε -νομίζω- και η ίδια ότι σε ό,τι αφορά τη νομοθέτηση με την οποία ξεκινάει το άνοιγμα των σχολείων, δεν έχετε απάντηση σήμερα. Λέτε ότι θα απαντήσετε αργότερα για τη δυνατότητα live streaming, ενώ τα σχολεία έχουν ξεκινήσει τη Δευτέρα. Και εγώ σας ρωτώ: Τα παιδιά που από τη Δευτέρα μένουν σπίτι τους και δεν έχουν τη δυνατότητα μέσα από το live streaming -που επιλέξατε εσείς- να παρακολουθήσουν την εκπαιδευτική διαδικασία, πώς κρατιούνται σε επαφή με όλη αυτή τη διαδικασία της τάξης;
Δεν τηρήσατε, λοιπόν, τη στοιχειώδη νομοθέτηση ούτε κατόπιν εορτής και ο χρόνος σάς έχει δοθεί.
Και θα σας πω ότι δυστυχώς για εσάς σας καρφώνει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία χθες το βράδυ μετά τη συνάντηση που είχε με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία θεώρησε απαραίτητο να βγάλει ένα δελτίο Τύπου -θα το καταθέσω στα Πρακτικά- από το οποίο -τι συνάγεται;- συνάγεται ότι διαβούλευση δεν υπήρξε ποτέ.
Η Αρχή, λοιπόν, τι σας επισημαίνει; Σας επισημαίνει και σας λέει όλα όσα θα έπρεπε να έχετε κάνει, όλες τις προϋποθέσεις -που εσείς τις αγνοήσατε- με τις οποίες θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει τα σχολεία. Σας λέει, λοιπόν, ότι δεν υπάρχει καμμία μελέτη αντικτύπου. Σας επισημαίνει τον υψηλό κίνδυνο που θα προκαλέσει η επεξεργασία για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των ανήλικων μαθητών. Σας λέει ότι ο υπεύθυνος επεξεργασίας -στην προκειμένη περίπτωση το Υπουργείο, όταν μιλάμε για δημόσια σχολεία- οφείλει να ζητήσει τη γνώμη της Αρχής πριν από την έναρξη επεξεργασίας, με βάση το άρθρο 36 του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.
Τι από όλα αυτά κάνατε εσείς, κυρία Υπουργέ, πριν φέρετε την πολυδιαφημισμένη live streaming αναμετάδοση του μαθήματος; Πού είναι οι προδιαγραφές; Πού είναι ο τρόπος μετάδοσης; Πού είναι η χρήση της κάμερας; Πού είναι ο τρόπος ηχητικής αναμετάδοσης, για να υπάρξει σύννομη χρήση;
Φαντάζομαι ότι όταν με το καλό φτιάξετε τη μελέτη αντικτύπου, ό,τι χαρακτηρισμοί για την απόδοση μαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος υπάρχουν από τον καθηγητή θα αποκλειστούν από τη ζωντανή αναμετάδοση.
Επίσης, φαντάζομαι ότι τυχόν σχόλια μαθητών για συμμαθητές τους ή για τον καθηγητή θα αποκλειστούν, γιατί η τάξη είναι ένα ζωντανό περιβάλλον, διαδραστικό.
Επίσης, ελπίζω ότι θα έχετε μεριμνήσει για τις υλικοτεχνικές υποδομές ζωντανής αναμετάδοσης σε κάθε τάξη. Χρειάζεται Wi-Fi, χρειάζονται υψηλές ταχύτητες για το live streaming, τα σχολεία μας δεν έχουν αυτές τις υποδομές.
Τέλος, εννοείται ότι το διδακτικό προσωπικό πρέπει να έχει εκπαιδευτεί και επιμορφωθεί για τον επιβεβλημένο τρόπο διδασκαλίας, σε περίπτωση ύπαρξης κάμερας και ζωντανής αναμετάδοσης μαθήματος και εξυπακούεται ότι πριν την εφαρμογή του μέτρου θα έχετε δώσει εντολή προηγούμενης διασφάλισης της απαραίτητης έγκρισης των γονέων των μαθητών. Ή μήπως όχι;
Όλα αυτά, λοιπόν, τα επουσιώδη κατά κάποιους για εμάς αποτελούν βασικούς κανόνες. Βασικούς κανόνες διασφάλισης της νομιμότητας, της συνταγματικής προστασίας της ανηλικότητας, των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων της ελευθερίας του λόγου και της αρχής της αναλογικότητας.
Πάντως, σίγουρα θα μπορούσατε να τα έχετε αποφύγει όλα αυτά, τη δυσαρέσκεια που υπάρχει στην εκπαιδευτική κοινότητα, σε μεγάλη μερίδα γονέων και σε μεγάλη μερίδα παιδιών, την αμφισβήτηση τελικά των ίδιων των προθέσεων του Υπουργείου σας από τα πολιτικά κόμματα, εάν απλά λειτουργούσατε συγκροτημένα, συντονισμένα και με βάση έναν σαφή σχεδιασμό που οφείλατε να τον έχετε έτοιμο από το τέλος Μαρτίου με γνωστοποίηση των επιλογών σας και με διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και με τα κόμματα. Άλλωστε, αυτό είναι η δημοκρατία μας.
Εσείς, λοιπόν, επιλέξατε τον δρόμο της αιφνιδιαστικής νομοθέτησης και της εξαγγελίας άμεσης εφαρμογής ενός μέτρου που οφείλει πριν έρθει στη Βουλή να έχει τουλάχιστον τηρήσει όλες τις απαραίτητες νόμιμες διαδικασίες. Κανείς δεν θέλει, κυρία Υπουργέ, και το ξέρετε, να μείνει πίσω ούτε ένας μαθητής, γιατί η δημιουργία μαθητών διαφορετικών ταχυτήτων είναι κάτι που το βρίσκουμε μπροστά μας στην επόμενη σχολική χρονιά. Συνεπώς καλείστε να βρείτε άμεσα τον πλέον πρόσφορο τρόπο, ώστε να μη μείνουν πίσω τα παιδιά που δεν συμμετέχουν στο μάθημα στην τάξη. Και η επιλογή της όποιας λύσης σας οφείλει να είναι εντός πλαισίου νομιμότητας.
Εμείς σας προτείνουμε να κάνετε χρήση της εξ αποστάσεως ασύγχρονης. Όμως, ό,τι νομοθετήσατε μέχρι σήμερα με την τροπολογία πρέπει να ξέρετε ότι είναι εξαιρετικά επισφαλές για τα δικαιώματα των παιδιών και έπρεπε να έχετε ήδη προνοήσει για την άρση των κινδύνων πριν προχωρήσετε.
Σε ποια άλλη χώρα γίνονται αυτά, κυρία Υπουργέ;
Εμείς, λοιπόν, στο Κίνημα Αλλαγής θέλω να σας πω ότι είμαστε οι πρώτοι που φέραμε το ψηφιακό σχολείο και αγκαλιάσαμε τις δυνατότητες που δίνει η ψηφιακή εποχή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν θα είμαστε αυτοί που θα κρατήσουμε το ελληνικό σχολείο στην εποχή του μαυροπίνακα και της κιμωλίας. Αυτά τα κάνουν άλλοι. Εμείς πήραμε μεγάλες και πολύ τολμηρές αποφάσεις με ρίσκο και κόστος. Εσείς πάλι βεβιασμένες, ασχεδίαστες και απροετοίμαστες που έχουν τεράστιο ρίσκο, αλλά αμφίβολο αποτέλεσμα. Καταφέρνουν, όμως, να διχάσουν την κοινωνία. Και το σημαντικότερο, θέτουν σε διακινδύνευση την εθνική προσπάθεια αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των πολιτών στο κράτος. Διότι όσο αγαθές κι αν είναι οι προθέσεις του Υπουργείου, ο σκοπός δεν μπορεί να αγιάζει τα μέσα, δεν μπορεί να ευλογήσει παραλείψεις που αποπνέουν περιφρόνηση δημοκρατικών διαδικασιών και εντέλει των ίδιων των πολιτών. Γι’ αυτό μας βρίσκετε απέναντι σε αυτή την πρωτοβουλία σας.
Δυστυχώς, στη χώρα μας συνεχίζει να παίζει αυτό το μαύρο-άσπρο. Υπάρχουν δίπολα και υπάρχουν αφορισμοί: Ή είναι το ΕΣΥ με φακελάκια ή είναι οι γιατροί ήρωες της πρώτης γραμμής. Ή οι εκπαιδευτικοί είναι βαριεστημένοι ή είναι πολύτιμοι δάσκαλοι των παιδιών μας. Ας αποφασίσουμε!
Είναι οι ίδιοι άνθρωποι, που κάθε φορά κατά πώς βολεύει τους τσουβαλιάζουμε, τους ρίχνουμε στο ανάθεμα και όταν έρθει η ώρα της ανάγκης και είναι εκεί στο πόστο τους και κάνουν τη δουλειά τους, τότε τους ανεβάζουμε στο πιο ψηλό βάθρο. Ε, δεν γίνεται έτσι. Είναι αλήθεια ότι χρειάζεται και δεν υπάρχει σε κάθε σύνολο η ίδια ποιότητα, η ίδια ταχύτητα, η ίδια επάρκεια. Και εκεί ακριβώς είναι ο δικός μας ρυθμιστικός ρόλος, ο ρόλος της πολιτείας, να διασφαλίζει τον τρόπο, να δίνει τον έλεγχο, ώστε να μπορούμε να λειτουργήσουμε με επάρκεια, να βελτιωνόμαστε διαρκώς, να μπορούμε να ανταποκρινόμαστε στις απαιτήσεις της εποχής.
Και επειδή είναι μεγάλη η αγωνία για το τι γίνεται με τα παιδιά που παραμένουν σπίτι, αυτό που πραγματικά θέλω να μας πείτε εν αναμονή της υπουργικής -που λέτε ότι θα αργήσει- είναι ποια είναι η εναλλακτική σας, με ποιο σχέδιο θα το κάνετε και με ποιους εκπαιδευτικούς, όταν το πρωί θα δουλεύουν έτσι κι αλλιώς στις τάξεις τους.
Σας ευχαριστώ.”
Δείτε το σχετικό βίντεο:
Σχετικά δημοσιεύματα στις ιστοσελίδες www.parapolitika.gr, www.ipaidia.gr, www.enanews.gr.