Χαρά Κεφαλίδου: Δεν μπορούμε να είμαστε θετικοί στην αναμετάδοση των μαθημάτων σε πραγματικό χρόνο
Δήλωση επί της υπουργικής τροπολογίας για την αναμετάδοση των μαθημάτων

Από τη Δευτέρα που αρχίζουν τα μαθήματα στη Γ’ Λυκείου θα ξεκινήσει η αναμετάδοση μαθημάτων σε πραγματικό χρόνο μετά τη χθεσινή ψήφιση της τροπολογίας του Υπουργείου Παιδείας. Αυτή  η απόφαση είναι ιδιαίτερα προβληματική τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας.  

Το Υπουργείο λέει ότι “διαβουλεύθηκε” με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων αλλά στη Βουλή δεν ήρθε καμία επίσημη έγγραφη γνωμοδότηση για τις προϋποθέσεις – περιορισμούς με τους οποίους μπορεί να προχωρήσει. Με τι διαδικασία, τι τεχνικές παραμέτρους, ποια διασφάλιση των δικαιωμάτων των ανήλικων μαθητών; Πώς μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι τηρούνται οι αναγκαίες προδιαγραφές;

Ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα και δεν μπορεί να ευλογήσει τις παραλήψεις του Υπουργείου. Κανείς μας δε θέλει να μείνει πίσω ούτε ένας μαθητής. Η δημιουργία μαθητών διαφορετικών ταχυτήτων θα έχει επιπτώσεις που θα τους ακολουθούν και την επόμενη χρονιά.

Συνεπώς, αναζητούμε τον πλέον πρόσφορο τρόπο ώστε τα παιδιά που για κάποιο λόγο δεν μπορούν να συμμετάσχουν στο μάθημα στην τάξη, να μην μείνουν πίσω. Η επιλογή της όποιας λύσης όμως οφείλει να βρίσκεται εντός πλαισίου νομιμότητας και παιδαγωγικής κανονικότητας.

Η ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος και της εικόνας των μαθητών (;) ή μόνο των καθηγητών – δεν διευκρινίζεται στην κατατεθείσα  τροπολογία – και δη χωρίς την προηγούμενη συγκατάθεση των γονέων αγγίζει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα ανήλικων παιδιών και προσβάλλει το αγαθό της ανηλικότητας που προστατεύεται σε συνταγματικό και νομοθετικό επίπεδο. Αποτελεί άλλο ένα δείγμα πρόχειρης και βεβιασμένης νομοθέτησης. Αγνοεί:

  • τη διαδραστική σχέση της διδασκαλίας, όπου ο εκπαιδευτικός δεν διδάσκει από καθέδρας
  • την πραγματική εικόνα σε υποδομές και κατάλληλο εξοπλισμό για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία και στο οικιακό περιβάλλον των παιδιών
  • τη διαφορά της σύγχρονης ή ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τον εκπαιδευτικό και τα παιδιά σε μια ζωντανή τάξη που λύνει ασκήσεις απαντά σωστά ή λάθος ο μαθητής
  • τα παιδιά της ειδικής αγωγής που έρχονται στο Γενικό σχολείο.

Η στάση μας δεν μπορεί υπό τις παρούσες συνθήκες να είναι θετική κυρίως για λόγους αρχής. Οι νόμιμες διαδικασίες υπάρχουν για να τηρούνται όχι για να παρακάμπτονται. Λύσεις υπάρχουν.

Άλλωστε, το Ψηφιακό Σχολείο, ως ολοκληρωμένο πλαίσιο πολιτικής, που το ΠΑΣΟΚ είχε θεσμοθετήσει σε ανύποπτο χρόνο, παρείχε κάθε αναγκαία διαδικασία και διασφάλιση για τους μαθητές και τις οικογένειές τους. Στην εβδομάδα που ξεκινά περιμένουμε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να καλύψει τις νομικές παραλήψεις και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που υπάρχουν.