Eρώτηση κατέθεσε η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας μαζί με την Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κινήματος Αλλαγής, προς τους κ.κ. Υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης & Επενδύσεων και Περιβάλλοντος & Ενέργειας, σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους υπουργούς:
1. Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα
2. Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Σπυρίδωνα-Άδωνι Γεωργιάδη
3. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη
ΘΕΜΑ: “Αποφάσεις σχετικά με το επίδομα θέρμανσης και το πετρέλαιο κίνησης στους αγρότες”
Κύριοι υπουργοί,
Η πρόσφατη επίθεση στις εγκαταστάσεις της Aramco στη Σαουδική Αραβία που είχε ως αποτέλεσμα να σταματήσει η άντληση του 5% της παγκόσμιας ποσότητας πετρελαίου (5,7 εκατ. βαρέλια αργού), προκάλεσε το μεγαλύτερο άλμα στις τιμές του ‘’μαύρου χρυσού’’ από το 1991 και την κρίση στον Περσικό κόλπο.
Οι τιμές σημείωσαν αύξηση ως και 20% πριν υποχωρήσουν από τα υψηλά τους επίπεδα, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το πετρέλαιο μπρεντ να αυξάνονται ως και 19,5% (στα 71,95 δολάρια το βαρέλι) και τα αντίστοιχα για το αμερικάνικο αργό να ενισχύονται σε ποσοστό 15,5% (στα 63,34 δολάρια το βαρέλι).
Παρά την άμεση παρέμβαση του προέδρου των ΗΠΑ και τις διαβεβαιώσεις των παραγωγών ανά τον κόσμο ότι υπάρχουν αρκετά αποθέματα για να καλύψουν το κενό, ειδικοί αναφέρουν ότι θα χρειαστούν μήνες για να εξομαλυνθεί η παραγωγή πετρελαίου στη Σαουδική Αραβία με άμεσες επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά.
Την ίδια στιγμή, στελέχη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας συνηγορούν στην άποψη ότι μια παρατεταμένη κρίση στην αγορά πετρελαίου θα αυξήσει τον πληθωρισμό και θα παρεμποδίσει την ανάπτυξη, εκφράζοντας το φόβο ότι η αύξηση των τιμών του πετρελαίου μπορεί να αποδειχθεί κάτι περισσότερο από προσωρινή.
Στη χώρα μας οι επιπτώσεις από την κρίση στη Σαουδική Αραβία δεν είναι ακόμα ορατές, με τους πρατηριούχους υγρών καυσίμων να απορροφούν έως τώρα την αύξηση των 2-3 λεπτών ανά λίτρο.
Παρά τις καθησυχαστικές δηλώσεις των αρμοδίων υπουργών, με το επιχείρημα ότι ‘’τα αποθέματα πετρελαίου που έχει η χώρα έχουν αγοραστεί στις παλαιότερες τιμές’’, η πανελλήνια ομοσπονδία πρατηριούχων υγρών καυσίμων εκτιμά ότι η αύξηση στην τιμή της βενζίνης σύντομα θα αγγίξει το 5%, ενώ η τιμή για το πετρέλαιο θέρμανσης θα εκτοξευθεί στο 1,2 ευρώ ανά λίτρο, από το 1 ευρώ που ήταν η αρχική εκτίμηση.
Στην Ελλάδα, η ραγδαία αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης ( από 60 ευρώ/1000 λίτρα το 2011 στα 280 ευρώ/1000 λίτρα το 2019) οδήγησε στη δραστική μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης σε ποσοστό 58%, με το 45,3% των φτωχών νοικοκυριών το 2017 να δηλώνουν οικονομική αδυναμία για ικανοποιητική θέρμανση το χειμώνα (σύμφωνα με την έρευνα ‘Υλική στέρηση και συνθήκες διαβίωσης’ της ΕΛΣΤΑΤ).
Το επίδομα θέρμανσης, το οποίο χορηγήθηκε για πρώτη φορά το 2011, έφτασε στο ποσό των 206,5 εκατ. ευρώ το 2014 για να κατρακυλήσει στα 55 εκατ. ευρώ το 2018 (συν την έκτακτη ενίσχυση 15 εκατ. ευρώ από το υπερπλεόνασμα το Δεκέμβριο του 2018), σε ένα πρωτοφανές ράλι μείωσης σε ποσοστό 73%.
Η επιδότηση από 35 λεπτά ανά λίτρο το 2014 κατέληξε στα 12,5 λεπτά επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2018, με πάνω από 500.000 νοικοκυριά να λαμβάνουν μειωμένα ποσά για το επίδομα θέρμανσης από 50% ως και 66%.
Την ίδια στιγμή, οι αγρότες ασφυκτιούν από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης από τα 0,066 στα 0,41 ευρώ το λίτρο από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, δεδομένης της πτώσης των τιμών των προϊόντων τους, της αύξησης της τιμής των εφοδίων και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.
11 μήνες πριν, στις 15 Οκτωβρίου του 2018, το σύνολο της κοινοβουλευτικής ομάδας της Νέας Δημοκρατίας (συνυπογραφόντων όλων των σημερινών υπουργών στα παραγωγικά-οικονομικά υπουργεία) ζητούσε με ερώτησή της το διπλασιασμό του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης, με ταυτόχρονη επαναφορά των διευρυμένων εισοδηματικών κριτηρίων χορήγησης του 2014.
Οι βουλευτές της σημερινής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας χαρακτήριζαν ψευδεπίγραφη την κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, στηλιτεύοντας την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης και του ΦΠΑ, τη μείωση του επιδόματος θέρμανσης και τη μείωση του αριθμού των δικαιούχων λόγω του ‘κόφτη’, ζητώντας επιπλέον 60 εκατ. ευρώ ‘από το αποθεματικό του κρατικού προϋπολογισμού ή από το δημοσιονομικό χώρο που θα δημιουργηθεί’.
Στην πρόσφατη ομιλία του στους παραγωγικού φορείς της 84ης ΔΕΘ, ο κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε 17 μέτρα φορολογικού ενδιαφέροντος, χωρίς να κάνει καμία άμεση ή έμμεση αναφορά στην αύξηση του επιδόματος θέρμανσης, προκαλώντας “παγωμάρα” στους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας και όχι μόνο.
Επειδή η κρίση στη Μέση Ανατολή ενδέχεται να συνεχιστεί, με άμεσες συνέπειες στην παραγωγή και τα συνολικά αποθέματα πετρελαίου
Επειδή οι κάτοικοι της Βόρειας Ελλάδας (και όχι μόνο) αγωνιούν για την πορεία της τιμής του πετρελαίου και τη δυνατότητά τους να ανταποκριθούν στις βασικές ανάγκες θέρμανσης του σπιτιού και της επιχείρησής τους, χωρίς να διαθέτουν εναλλακτική ενεργειακή επιλογή
Επειδή το αμέσως επόμενο διάστημα θα υπάρχει συνάντηση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών με τους εκπροσώπους των θεσμών για το σύνολο της οικονομικής και φορολογικής πολιτικής στο πλαίσιο της 4ης μεταμνημονιακής αξιολόγησης
Επειδή δεν έχει ως τώρα εξαγγελθεί κάποιο μέτρο για την αύξηση του επιδόματος θέρμανσης ή για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης
Επειδή οι αγρότες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, λόγω της αύξησης των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων και της πτώσης της τιμής των προϊόντων τους
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
1. Είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η αύξηση του συνολικού ποσού που θα χορηγηθεί για το επίδομα θέρμανσης, με ταυτόχρονη αύξηση του ποσού που θα δοθεί ανά δικαιούχο;
2. Θα διευρυνθεί ο κύκλος των δικαιούχων με τροποποίηση των εισοδηματικών, περιουσιακών και γεωγραφικών κριτηρίων, όπως έχει συζητηθεί;
3. Θα επαναφέρει η κυβέρνηση το μειωμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης για το πετρέλαιο κίνησης στους αγρότες;
4. Είναι στις σκέψεις της κυβέρνησης η μείωση στον ειδικό φόρο κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης, όπως ζητά η πανελλήνια ομοσπονδία πρατηριούχων και εμπόρων καυσίμων;
Οι Βουλευτές
Μιχάλης Κατρίνης
Βασίλης Κεγκέρογλου
Ανδρέας Λοβέρδος
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Κώστας Σκανδαλίδης
Γιώργος Αρβανιτίδης
Χάρης Καστανίδης
Απόστολος Πάνας
Γιώργος Φραγγίδης
Γιώργος Μουλκιώτης
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος
Ανδρέας Πουλάς
Χρήστος Γκόκας
Γιώργος Καμίνης
Δημήτρης Μπιάγκης
Χαρά Κεφαλίδου
Νάντια Γιαννακοπούλου
Αχμετ Ιλχάν
Μπουρχάν Μπαράν
Ευαγγελία Λιακούλη