Eντονη κριτική στην Κυβέρνηση άσκησε η Βουλευτής Δράμας Χαρά Κεφαλίδου στην ομιλία της, την Τετάρτη 3 Αυγούστου, στην τέταρτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με τίτλο “Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις”.
Μεταξύ άλλων, στην ομιλία της είπε:
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα είπαμε και χθες, αλλά σήμερα 19 μήνες κυβέρνηση ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. φέρνετε για συζήτηση ένα νομοσχέδιο που το πρώτο μέρος του αφορά την ελληνόγλωσση εκπαίδευση και μας ρωτάτε, εάν θα ψηφίσουμε τα άρθρα 1 – 19, που είναι ήδη νόμος του κράτους, είναι ο ν. 4027/2011 Διαμαντοπούλου – Γεννηματά. Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι εάν εμείς τον ψηφίζουμε. Το θεαματικό είναι ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., που ως αντιπολίτευση δεν το ψήφισε στη Βουλή και το πολέμησε με κάθε μέσο που διέθετε, έρχεται σήμερα να μας ενημερώσει ότι αφού μεταλλάχθηκε και αφού πλέον θα έχει brand name ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ., δεν έχει κανένα πρόβλημα να ψηφίσει ένα ψηφισμένο νόμο του ΠΑΣΟΚ. Είναι ο νόμος που ισχύει σήμερα για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση με κάτι μικρές τροποποιήσεις. Κατά τα άλλα, χαίρεστε για τη συναίνεση που διαπιστώνετε ότι υπάρχει.
Πάμε στα άρθρα που αφορούν τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, στην οποία λέμε όχι και είναι τα άρθρα από 22 έως 25, διότι τα θεωρούμε ότι είναι και αντιπαιδαγωγικά και ρουσφετολογικά. Ενδεικτικά ορισμένα παραδείγματα: πρώτα απ’ όλα δεν μας πείσατε στο άρθρο 22 και δεν μας εξηγήσατε, γιατί ειδικά αυτά τα σχολεία που λειτουργούν εδώ και 10τίες, θα πρέπει από δω και μετά να λειτουργούν ως πειραματικά.
Στο άρθρο 23 § 2 λέτε «τα ιδιαίτερα προσόντα των εκπαιδευτικών που θα μετατίθενται στα δημόσια σχολεία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς και η διαδικασία μετάθεσης, θα καθορίζονται με Υπουργική Απόφαση». Ερώτηση. Γιατί δεν προβλέπετε ρητά τι πρόκειται να γίνει με τους ήδη υπηρετούντες στα σχολεία αυτά;
Στο άρθρο 25 § 2 ορίζετε ότι «οι Διευθυντές των δημοσίων σχολείων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης επιλέγονται σύμφωνα με τα ισχύοντα για την επιλογή Διευθυντών των άλλων δημοσίων σχολείων. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει καμιά διαφοροποίηση, ούτε ως προς την ξένη γλώσσα, που ισχύει σήμερα, ούτε ως προς την προϋπηρεσία σε σχολεία αυτού του τύπου, όπως προέβλεπε προηγούμενο σχέδιο που έχετε καταθέσει, κύριε Φίλη. Η ερώτηση – όσο αθώα και αν ακούγεται – είναι η εξής: Μήπως πρόκειται για φωτογραφική διάταξη, κάτι αντίστοιχο με αυτό που είδαμε με τον Γενικό Διευθυντή της Σιβιτανιδείου;
Για να μιλάμε ξεκάθαρα, η θέση μας είναι ότι πρέπει να υπάρξει κατάργηση των διαπολιτισμικών σχολείων-«γκέτο», εκτός αυτών των μειονοτικών της Θράκης και εφαρμογή πολιτικής ένταξης στα σχολεία γειτονιάς, με τάξεις υποδοχής 1 και 2 και φροντιστηριακά τμήματα. Πιστεύουμε ότι η ρύθμιση έτσι όπως έρχεται εξυπηρετεί την ιδεοληψία του ΣΥΡΙΖΑ και μια ρουσφετολογική πολιτική γνωστών εκπαιδευτικών κύκλων της διαπολιτισμικής και των ΜΚΟ, που στέλνουν μαθητές για να παίρνουν άδεια παραμονής, στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο. Εμείς έχουμε άλλη πολιτική και άλλη παιδαγωγική φιλοσοφία.
Στο άρθρο 28 -που μονοπώλησε και χθες την κουβέντα, δικαιολογημένα- επικαλείστε κύριε Υπουργέ και αναγνώσατε χθες την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), για την ιδιωτική εκπαίδευση, που λέει ότι «συνεπώς με τη Συνταγματική πρόβλεψη δεν παρέχεται απλώς η δυνατότητα ασκήσεως ιδιωτικής επιχείρησης, στο πλαίσιο του άρθρου 5 του Συντάγματος, αλλά δημοσίου λειτουργήματος από ιδιωτικό φορέα υποκείμενο σε Κρατικό έλεγχο και εποπτεία». Πράγματι, κύριε Υπουργέ, το ΣτΕ αναφέρεται σε έλεγχο και εποπτεία. Το Συνταγματικό πλαίσιο της ιδιωτικής παιδείας επιτρέπει τη λειτουργία ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης στη Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υπό Κρατική Εποπτεία. Αυτό γίνεται, επειδή το δικαίωμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης έχει διττή διάσταση, δηλαδή αφενός παροχή ιδιωτικής εκπαίδευσης, ως ατομικό δικαίωμα που εντάσσεται στα πλαίσια της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και της οικονομικής ελευθερίας και αφετέρου η Παιδεία, ως κοινωνική αποστολή ή κοινωνική λειτουργία εντάσσει το δικαίωμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης και στην εξυπηρέτηση του κοινωνικού συμφέροντος.
Αυτό που εσείς πρεσβεύετε, όμως, και δεν τολμάτε να το πείτε, είναι ότι τα ιδιωτικά σχολεία για εσάς είναι ο εχθρός ο ταξικός, ο φιλοσοφικός, ο υπαρξιακός. Δεν θέλετε να τους ασκήσετε τον νόμιμο, αναγκαίο και απόλυτα θεμιτό Κρατικό έλεγχο, υπό την έννοια ότι ασκούν δημόσιο λειτούργημα και είναι από τα σημαντικότερα για το κοινωνικό σύνολο. Στην πραγματικότητα, εσείς θέλετε να τους εξαφανίσετε –είναι μια άποψη απολύτως σεβαστή, αλλά πείτε το, γιατί από αυτήν την κακοκρυμμένη άποψή σας που δεν αρθρώνετε ως Κυβέρνηση, με καθαρό λόγο, ξεκινά και η κάθε σας νομοθετική πρωτοβουλία στην Παιδεία.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ιδεοληψιών σας, που διαποτίζουν κάθε ενέργειά σας, είναι οι χθεσινές δηλώσεις της κυρίας Αναγνωστοπούλου για το θέμα των καταλήψεων. Θα σας έλεγα ότι στόχος μιας νομοθετικής ρύθμισης πρέπει είναι η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, είτε είναι δημόσια είτε είναι ιδιωτική –όχι η ισοπέδωσή της. Οφείλει, επίσης, να λαμβάνει υπόψιν τις τρέχουσες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και να κινείται στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός σταθερού πλαισίου, που θα διασφαλίζει μεν τα εργασιακά δικαιώματα και την απαραίτητη Κρατική εποπτεία, αλλά από την άλλη δεν θα δημιουργεί ασφυξία στην ιδιωτική πρωτοβουλία και ανυπέρβλητα εμπόδια στην άσκηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Μεταξύ της κρατικής υπερ-ρύθμισης και της απουσίας κρατικής εποπτείας, υπάρχει μια τομή που η ρύθμιση του άρθρου 28 δεν επιτυγχάνει. Η απόλυτα περιοριστική ρύθμιση, σχετικά με το εκπαιδευτικό προσωπικό, καταργεί, στην ουσία, το δικαίωμα αξιολόγησης και στερεί από το σχολείο οποιαδήποτε ευελιξία στη διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού, που ουσιαστικά αποτελεί και το βασικό κεφάλαιο του σχολείου.
Στο συγκεκριμένο θέμα, ένας μεγάλος βαθμός ευελιξίας, όπως αυτός τον παρείχε, το άρθρο 47 του ν. 3848/2010 § 16, θεωρούμε ότι θα απέβαινε προς όφελος της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, δίνοντας παράλληλα στη Διοίκηση του σχολείου τη δυνατότητα να διορθώσει πιθανόν αστοχίες –και αυτή είναι η πρότασή μας. Άλλωστε, επειδή όλοι κρινόμαστε εκ του αποτελέσματος, θυμηθείτε τι απάντησε χθες ο Πρόεδρος των Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων στο θέμα των απολύσεων την περίοδο ισχύος του Νόμου Διαμαντοπούλου. Είπε ο κ. Κυραϊλίδης στην ερώτηση που του κάναμε «ελάχιστες, ίσως λιγότερες από τα δάχτυλα των δυο μου χεριών. Πόσες απολύσεις κάναμε πριν; Εξαντλούσαμε το όριο του νόμου κ. Φίλη. Πόσες κάναμε μετά που απελευθερώθηκαν οι απολύσεις με τον Νόμο Αρβανιτόπουλου; 130 σε σύνολο 9000 εργαζομένων, δηλαδή 1% σχεδόν του συνόλου».
Μια τελευταία ερώτηση για να κλείσω με το άρθρο 28. Επειδή χθες είπατε, με στεντόρεια φωνή, ότι «έχουμε αυτονομία στη νομοθετική μας πρωτοβουλία», θέλω να σας ρωτήσω, αν το άρθρο 28 θα το δούμε και στην Ολομέλεια, κύριε Φίλη -αν έχουν ξεπεραστεί όλοι οι σκόπελοι στο συγκεκριμένο άρθρο.
Για το άρθρο 31 είναι θετικό ότι εισακούστηκε η πρότασή μας, γιατί ήταν απολύτως φωτογραφική η διάταξη, έτσι όπως ήρθε, και ευχαριστούμε για τα ευήκοα ώτα του κύριου Υπουργού και για την κατανόηση του θέματος.
Με το άρθρο 32, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θεσπίζει τη δυνατότητα συνένωσης ή μεταφοράς τομέων και ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) –πρέπει να σας πω ότι όποιον τίτλο και αν βάλουμε στη συγκεκριμένη ρύθμιση, οι προτεινόμενες διατάξεις δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια κλασική περίπτωση κατάργησης και συγχώνευσης. Καλώς γίνονται, γιατί η πραγματικότητα απαιτεί ρεαλισμό, απλά σας θυμίζω ότι εσείς μέχρι χθες, αποκλείατε κάθε περίπτωση κατάργησης ή συγχώνευσης σχολείου.
Το άρθρο 36 αναφέρθηκε και στη χθεσινή μου παρέμβαση. Με το άρθρο αυτό, ο Υπουργός, ουσιαστικά, θέλει «εν λευκώ» εξουσιοδότηση, για να αποφασίσει για τα πάντα. Δεν ξέρω αν είναι προχειρότητα ή έλλειψη οποιουδήποτε σχεδίου, πάντως ο συγκεντρωτισμός βρίσκεται στο απόγειό του, σε αυτήν τη διάταξη. Νομίζω ότι περισσότερο μοιάζει με «αποφασίζουμε και διατάζουμε».
Κλείνοντας θα ήθελα να πω το εξής. Ξέρετε, κύριε Υπουργέ, ποιο είναι το πρόβλημα της Κυβέρνησής σας; Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μεταλλαχθεί και από Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς έχει γίνει το Κόμμα που τα θέλει όλα, τα κάνει όλα και συμφέρει. Πατάτε συγχρόνως σε διαφορετικές βάρκες, γιατί, βεβαίως, αν μένατε στη μια τη δική σας θα ήσαστε στο 4%. Γευτήκατε την εξουσία που σας προσέφερε η ιδεολογική σας διεύρυνση και βέβαια η εκμετάλλευση, με τον χειρότερο δυνατό τρόπο, της απελπισίας του κόσμου, αλλά οι εμμονές και οι ιδεοληψίες σας έμειναν και ξεπροβάλλουν σαν παραφωνία στο νέο σας “look” –με «σινιέ» κουστούμια, χωρίς γραβάτες. Ευχαριστώ.
Λίγο πριν την ολοκλήρωση της τοποθέτησης της Χαράς Κεφαλίδου, ο Πρόεδρος της Επιτροπής κ.Γαβρόγλου ζήτησε διευκρινίσεις για τη φράση της «με όλους τους σκοπέλους». Ακολούθησε ένας μικρός διάλογος, κλείνοντας με τη Βουλευτή να ολοκληρώνει την τοποθέτησή της και τον Υπουργό κ. Φίλη να απαντάει στην ερώτησή της.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Θα σας παρακαλούσα να διευκρινίσετε τι εννοείτε λέγοντας «αν έχουν υπερκεραστεί όλοι οι σκόπελοι, για το άρθρο 28 ειδικά»;
ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Επειδή η ερώτηση είναι προς τον κ. Φίλη, θέλω να μου πει ο ίδιος αν δεν αντιλαμβάνεται την ερώτησή μου. Ευχαριστώ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Αγνοείτε προκλητικά αυτό που σας ρωτά το Προεδρείο. Σας ρωτάμε κάτι, για να καταλάβουν και οι υπόλοιποι Βουλευτές.
ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Ρωτώ τον κ. Φίλη, επειδή είναι η τρίτη φορά που καταθέτει μια τέτοιου τύπου διάταξη, αν τις προηγούμενες φορές η κατάθεση και η απόσυρση, δηλαδή οι εμπλοκές που είχε, υπάρχουν και σε αυτήν την περίπτωση. Πολύ απλά, ευχαριστώ.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Δεν είναι τόσο απλά και το ξέρετε. Τον λόγο έχει ο κ. Φίλης.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Θέλω να επαναλάβω -να το ακούσουμε και εδώ και εκτός, αφού με ρωτάτε- ότι η Κυβέρνηση διατηρεί το δικαίωμα της νομοθετικής αυτονομίας.
ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Σε αυτό στηρίχτηκε και με βάση αυτό σας ρωτάω.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Είναι η πρώτη φορά που καταθέτουμε τη διάταξη νόμου, καθότι οι προηγούμενες φορές ήταν μια δημόσια διαβούλευση, δεν ήταν κατάθεση νομοσχεδίου. Τώρα που έγινε η διαβούλευση –και μας αδικείτε όταν λέτε ότι δεν έγινε διαβούλευση, γιατί έγινε επί μήνες στο θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης- μετά λόγου γνώσεως και με βάση τη νομοθετική μας πρωτοβουλία, το καταθέτουμε και θα το δείτε και στην Ολομέλεια.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός, Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Κρατώ μια μικρή επιφύλαξη σε σχέση με το διάλογο που ακούστηκε εδώ. Υπάρχει, δηλαδή, μια πρόταση του κ. Μαυρωτά, που θα την δεχόμασταν, αλλά πρέπει να συμφωνήσουν και οι άλλοι. Βέβαια, άκουσα ότι δεν συμφωνεί η Ν.Δ. και αποδυναμώνει την πρόταση αυτή.
Δείτε το βίντεο με ολόκληρη την ομιλία: