Χαρά Κεφαλίδου: Αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης των αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών της Δράμας από το πληροφοριακό σύστημα myrae της ΡΑΕ
Κατάθεση Ερώτησης προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Αρ. Πρωτ. 3238/14-02-2022

Ερώτηση κατέθεσε σήμερα η Χαρά Κεφαλίδου, Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα,  σε συνέχεια της συνάντησής της με τον αγροτοκτηνοτροφικό κόσμο της Δράμας, με θέμα: “Αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης των αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών της Δράμας από το πληροφοριακό σύστημα myrae της ΡΑΕ”. 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα
Θέμα: Αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης των αιτημάτων και παραπόνων των πολιτών της Δράμας από το πληροφοριακό σύστημα myrae της ΡΑΕ

Σε συνέχεια συνάντησής μου με τον αγροτοκτηνοτροφικό κόσμο της Δράμας, έγινα δέκτης παραπόνων και διαμαρτυριών, σχετικά με τις υπερβολικές χρεώσεις, την έλλειψη διαφάνειας στην τιμολόγηση των παρόχων και κυρίως με την αδικαιολόγητη καθυστέρηση των απαντήσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) στα αιτήματα των Δραμινών πολιτών.

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αποτελεί την ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή, στην οποία έχουν ανατεθεί αρμοδιότητες, κυρίως γνωμοδοτικές, παρακολούθησης και ελέγχου της αγοράς ενέργειας στους τομείς της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από συμβατικά καύσιμα, από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και φυσικό αέριο καθώς και συγκεκριμένες αρμοδιότητες σε σχέση με την αγορά των πετρελαιοειδών.
Από το 2010, με το νόμο 3851/2010 καθώς και τις τροποποιήσεις και προσθήκες σε αυτόν με τους νόμους 4001/2011, 4513/2018 και 4602/2019, η ΡΑΕ απέκτησε πιο ενεργό ρόλο σε θέματα όπως η χορήγηση αδειών παραγωγής, εποπτεία επί των Ανεξάρτητων Διαχειριστών Μεταφοράς, παρακολούθηση της πρόσβασης στις ενεργειακές διασυνδέσεις και της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, λήψη ρυθμιστικών μέτρων για την εύρυθμη λειτουργία των ενεργειακών αγορών κλπ. Μεταξύ αυτών, η ΡΑΕ έχει αναλάβει επίσης την προστασία των καταναλωτών στον τομέα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με το άρθρο 24 του Ν.4001/2011, η ΡΑΕ εξετάζει τις καταγγελίες πελατών κατά ενεργειακών επιχειρήσεων, στην περίπτωση που απορρέουν από ή αφορούν σε ζητήματα ρυθμιστικής εποπτείας που προβλέπονται από το νόμο.

Στο πλαίσιο αυτό, προ τετραμήνου δημιουργήθηκε η πλατφόρμα myrae για την υποβολή παραπόνων από καταναλωτές ρεύματος και φυσικού αερίου. Εν μέσω μάλιστα ενεργειακής κρίσης και υπέρογκων λογαριασμών με αυξήσεις κατά 38% στο ηλεκτρικό ρεύμα και 135% στο φυσικό αέριο, οι καταναλωτές αδυνατούν να ανταπεξέλθουν οικονομικά και μη αρκούμενοι στα ανεπαρκή οριζόντια μέτρα των νοικοκυριών, που σαφώς απέχουν πολύ από τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ για κάλυψη του 80% των αυξήσεων, ψάχνουν απαντήσεις απευθυνόμενοι στη ΡΑΕ.

Επειδή η ΡΑΕ διαδραματίζει έναν κομβικό ρόλο, ιδιαίτερα τώρα εν μέσω ενεργειακής ακρίβειας, και θα έπρεπε να διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό και τη διαφανή λειτουργία της αγοράς, απαντώντας άμεσα και παρεμβαίνοντας, επίσης, άμεσα και αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση των προβλημάτων των πολιτών, αλλά δυστυχώς αδυνατεί να ανταπεξέλθει ακόμα και σε αυτά τα ζητήματα.

Επειδή εδώ και τέσσερις (4) μήνες υπάρχει ανοιχτή η συζήτηση προκειμένου να τεθεί πλαφόν στην περίφημη ρήτρα αναπροσαρμογής, το οποίο στην αρχική πρόταση της ΡΑΕ είχε προσδιοριστεί στο 30% και είχε προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τον πλευρά των προμηθευτών, ενώ ο πρόεδρος της ΡΑΕ είχε εμφανιστεί ανοιχτός στο να συζητηθεί αν θα εφαρμοστεί τελικά κάτι τέτοιο και είχε πει ότι κατά τη γνώμη της ΡΑΕ ο καταναλωτής θα πρέπει να γνωρίζει το μέγιστο και το ελάχιστο εκτιμώμενο ποσό που θα κληθεί να πληρώσει.

Μετά τα ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1.Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες σχεδιάζετε να προβείτε προκειμένου η ΡΑΕ να οργανώσει αποτελεσματικά συστήματα υποδοχής αιτήσεων και διεκπεραίωσης παραπόνων των πολιτών και ειδικότερα των Δραμινών πολιτών, προκειμένου να προσφέρει εξειδικευμένες υπηρεσίες για την αρτιότερη εκτέλεση του έργου της;
2.Προτίθεστε να προβείτε σε μία ευρύτερη ενημέρωση των καταναλωτών με ενημερωτική καμπάνια, προκειμένου να ενημερωθούν για τα δικαιώματά τους, να λάβουν γνώση για τον τρόπο χρέωσής τους, τις αιτίες καθώς και τη διάρκεια που θα έχουν οι αυξήσεις στους λογαριασμούς τους, ώστε να μπορούν να κάνουν τον οικονομικό προγραμματισμό στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις τους;
3.Προτίθεστε να ορίσετε πλαφόν στην ρήτρα αναπροσαρμογής σύμφωνα και με τις εισηγήσεις της ΡΑΕ, και ποιο θα είναι αυτό;
Η ερωτώσα Βουλευτής

Χαρά Κεφαλίδου