Ερώτηση κατέθεσε, με πρωτοβουλία της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτού Δράμας και υπεύθυνης τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Κοινοβουλευτική Ομάδα του Κινήματος Αλλαγής, προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων σχετικά με τις συνέπειες της πανδημίας στους μαθητές και τους τρόπους υποστήριξης των εκπαιδευτικών για την αντιμετώπιση της υποεκπαίδευσης των μαθητών στην περίοδο της πανδημίας.
Η Κοινοβουλευτική Ομάδα ζητά απαντήσεις για τα ζητήματα της παράτασης για 2ο έτος της θητείας των κομματικά διορισμένων Διευθυντών Εκπαίδευσης και των Σχολικών μονάδων, τη νομοθετική επίλυση της επαναπροκήρυξης των διαδικασιών εκλογής αιρετών του κλάδου και την κατάθεση σχεδίου νόμου για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης προκειμένου τον Σεπτέμβριο να βοηθηθούν οι σχολικές μονάδες στην αντιμετώπιση των σύνθετων προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως
Θέμα: Ενημέρωση για μαθησιακά κενά, αιρετούς, στελέχη εκπαίδευσης
Η μακρόχρονη αποχή από τη δια ζώσης διδασκαλία και η υποκατάστασή της σε μεγάλο βαθμό από την εξ αποστάσεως σύγχρονη τηλεκπαίδευση, έχουν δημιουργήσει μεταξύ άλλων μαθησιακά κενά στον μαθητικό πληθυσμό της χώρας. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας οφείλει να συγκεντρώσει δεδομένα από τις σχολικές μονάδες για:
• το εύρος αυτών των κενών,
• τον βαθμό κατανόησης της διδαχθείσης ύλης και
• τις κοινωνικές και ψυχολογικές συνέπειες που είχε και έχει η πανδημία στους μαθητές.
Συγχρόνως, ΙΕΠ και Διοίκηση της εκπαίδευσης (Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, Διευθυντές Εκπαίδευσης, Περιφερειακοί Διευθυντές) θα έπρεπε ήδη να έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση των μαθησιακών κενών για την τρέχουσα σχολική χρονιά, αλλά και για τη νέα 2021-2022.
Την περίοδο αυτή, είναι λογικό ότι τόσο οι σχολικές μονάδες όσο και οι εκπαιδευτικοί θα χρειασθούν υποστήριξη για την ολοκλήρωση του τρέχοντος σχολικού έτους, αλλά και του νέου 2021-2022.
Η κατάργηση του θεσμού του Σχολικού Συμβούλου, από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το 2018, έχει δημιουργήσει θεσμικό κενό εποπτείας, καθοδήγησης, υποστήριξης και επίλυσης κρίσεων στις σχολικές μονάδες.
Παράλληλα, η τοποθέτηση/διορισμός κομματικών Διευθυντών Εκπαίδευσης από την Κυβέρνηση της ΝΔ και τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για το έτος 2020-2021, αλλά και η φημολογούμενη παράταση της θητείας τους και για το νέο σχολικό έτος 2021-2022, αναδεικνύει την αδυναμία της κυβέρνησης να αντιληφθεί ότι η αντιμετώπιση της εκπαίδευσης, αλλά και της πανδημίας, δεν μπορεί να είναι στενά κομματική υπόθεση.
Η αμφισβήτηση από το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου των κομματικά διορισμένων Διευθυντών Εκπαίδευσης, δεν δημιουργεί το απαραίτητο κλίμα αποδοχής και συναίνεσης για την απαιτούμενη συνεργασία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της πανδημίας. Οι ελάχιστες εξαιρέσεις, για άλλη μια φορά, απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Η επιμονή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας να επιβάλει αιρετούς, που «εκλέχτηκαν» με τη συμμετοχή του 5% του σώματος των εκπαιδευτικών, εκτός από ηθικό θέμα, δημιουργεί αντικειμενικά και ζητήματα νομιμότητας. Η δε προσπάθεια κάλυψης των κενών θέσεων στα Υπηρεσιακά Συμβούλια από διορισμένους εκπαιδευτικούς αποτελεί πρωτοφανές γεγονός για την περίοδο της μεταπολίτευσης, αφού όλα τα μέλη του θα είναι διορισμένα.
Η δε σύγκρουση της Υπουργού Παιδείας, όχι μόνο με την ηγεσία των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, αλλά πλέον με τη βούληση του συνόλου του εκπαιδευτικού κόσμου, δεν οδηγεί σε κλίμα ομοψυχίας, συνεννόησης και συνεργασίας.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ αφ’ ενός αθέτησε τις προεκλογικές διακηρύξεις και την προγραμματική δέσμευσή της στη Βουλή, για την ψήφιση νέου νόμου για τα Στελέχη Εκπαίδευσης, ενώ βρισκόμαστε ήδη στον δεύτερο χρόνο, αφ’ ετέρου «βολεύεται» αφήνοντας αναλλοίωτο το πλαίσιο αναξιοκρατίας, αδιαφάνειας και ήσσονος προσπάθειας που ψήφισε και εφάρμοσε η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Χωρίς συνεργατικό κλίμα, χωρίς αξιοκρατικές επιλογές στελεχών εκπαίδευσης ώστε να έχουν την αποδοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας, χωρίς διαφάνεια στη λήψη αποφάσεων, χωρίς δημοκρατική αντιπροσώπευση του εκπαιδευτικού κόσμου, χωρίς έγκαιρο σχεδιασμό για την μείωση και αναδιάταξη της ύλης, χωρίς κάλυψη των αναγκαίων υλικοτεχνικών υποδομών, δεν μπορούν να ξεπεραστούν οι συνέπειες της πανδημίας.
Ερωτάται η κα Υπουργός:
1. Υπάρχουν παιδαγωγικά και μαθησιακά δεδομένα στο Υπουργείο Παιδείας για τις συνέπειες της πανδημίας στους μαθητές;
2. Συμμετέχει το Υπουργείο Παιδείας στον Παγκόσμιο Εκπαιδευτικό Συνασπισμό (Global Education Coalition), μια πρωτοβουλία της UNESCO για να υποστηρίξει τις κυβερνήσεις στην ενίσχυση της εξ αποστάσεως μάθησης και στη διευκόλυνση της επαναλειτουργίας των σχολείων;
3. Υπάρχουν εισηγήσεις από το ΙΕΠ και τα στελέχη Εκπαίδευσης για τους τρόπους υποστήριξης των εκπαιδευτικών στη λήψη μέτρων διαχείρισης και αντιμετώπισης της υποεκπαίδευσης των μαθητών στην περίοδο της πανδημίας; Θα υπάρξει έγκαιρη ανακοίνωση τους;
4. Προτίθεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να παρατείνει για δεύτερο έτος τη θητεία των κομματικά διορισμένων Διευθυντών Εκπαίδευσης καθώς και των Διευθυντών Σχολικών μονάδων;
5. Προτίθεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να επιλύσει νομοθετικά την επαναπροκήρυξη των διαδικασιών εκλογής αιρετών του κλάδου; Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα των εκλογών των αιρετών όλου του Δημόσιου Τομέα δίνεται μια δεύτερη δυνατότητα για να αποκατασταθεί κλίμα συνεννόησης. Θα το αξιοποιήσετε;
6. Προτίθεται η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να καταθέσει άμεσα σχέδιο νόμου για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης, ώστε από τον Σεπτέμβριο 2021 που θα βρίσκονται στις θέσεις τους, να αποκατασταθεί η διαφάνεια και η αξιοκρατία και συγχρόνως να βοηθηθούν οι σχολικές μονάδες στην αντιμετώπιση των σύνθετων προβλημάτων που δημιούργησε η πανδημία;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Χαρά Κεφαλίδου
Γιώργος Αρβανιτίδης
Ιλχάν Αχμέτ
Νάντια Γιαννακοπούλου
Χρήστος Γκόκας
Γιώργος Καμίνης
Μιχάλης Κατρίνης
Βασίλης Κεγκέρογλου
Ευαγγελία Λιακούλη
Ανδρέας Λοβέρδος
Γιώργος Μουλκιώτης
Μπουρχάν Μπαράν
Δημήτρης Μπιάγκης
Απόστολος Πάνας
Γιώργος Παπανδρέου
Ανδρέας Πουλάς
Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης
Γιώργος Φραγγίδης