Χαρά Κεφαλίδου : “Δεν είναι  μοχθηρία , είναι οκνηρία του ΥΠΑΙΘ να ασχοληθεί με τους παγιδευμένους τελειόφοιτους των ΑΕΙ”
Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης Αρ.Πρωτ.667/8-4-2021 προς την Υπουργό Παιδείας (βίντεο)

«Λύσεις για την  κυκλοφορία  των εγκλωβισμένων τελειόφοιτων για να ολοκληρώσουν Διπλωματικές και Πρακτικές Ασκήσεις, για να πάρουν πτυχίο, υπάρχουν. Ενδιαφέρον του Υπουργείου δεν  υπάρχει».

Αποσβολωτική η παραδοχή του υφυπουργού Παιδείας κου Συρίγου ότι το Υπουργείο εδώ και 3 εξάμηνα βρίσκεται σε επικοινωνία με την Επιτροπή Ειδικών ψάχνοντας να βρει λύσεις για τους παγιδευμένους τελειόφοιτους ΑΕΙ που δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους λόγω απαγόρευσης μετακίνησης για την εκπόνηση των απαραίτητων  Διπλωματικών Εργασιών ή /και της Πρακτικής Άσκησης για τη λήψη πτυχίου!

Αυτό απάντησε ο αρμόδιος υφυπουργός κος Α. Συρίγος στην Επίκαιρη Ερώτηση της  Χαράς Κεφαλίδου βουλευτού Δράμας και υπεύθυνης Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, με θέμα την “Αδυναμία ολοκλήρωσης Διπλωματικών Εργασιών, Εργαστηριακών Μελετών και Πρακτικών Ασκήσεων τελειόφοιτων φοιτητών”.

18 μήνες σχεδόν, με κλειστά ΑΕΙ  για τον πραγματικό φόβο διασποράς του κορωνοϊού  είναι κατανοητό από όλους.

18 Μήνες χωρίς την πρόβλεψη μέτρων για  χορήγηση Άδειας ασφαλούς μετακίνησης τελειόφοιτων για την εκπόνηση των απαραίτητων για τη λήψη πτυχίου Διπλωματικών Εργασιών που γίνεται με συνεργασία από 2 ή 3 το πολύ φοιτητές ή της Πρακτικής Άσκησης τους σε λειτουργούσες υπηρεσίες πχ Ειδικά Σχολεία, είναι εντελώς ακατανόητη! Η Επιτροπή Ειδικών απαντά στα ερωτήματα που της τίθενται. Το Υπουργείο Παιδείας θέτοντας το γενικό ερώτημα για την κινητικότητα των φοιτητών στα πανεπιστήμια, είναι επόμενο ότι έλαβε αρνητική απάντηση! Πότε ασχολήθηκε με τους εγκλωβισμένους στην κυβερνητική απραξία τελειόφοιτους;

Μέχρι σήμερα, παρά τις επανειλημμένες Ερωτήσεις της Βουλευτού, παρά τις Επιστολές της Πανεπιστημιακής Κοινότητας για την ειδική κατηγορία τελειόφοιτων που παγιδεύονται κάθε ημέρα που περνά χωρίς να μπορούν να αποφοιτήσουν και να βγουν στην αγορά εργασίας ή να συνεχίσουν με μεταπτυχιακές σπουδές, με ορατό τον  κίνδυνο να χάσουν και το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, το Υπουργείο Παιδείας, ασφαλώς όχι από μοχθηρία όπως είπε ο κος υφυπουργός, αλλά από ασύλληπτη οκνηρία, σηκώνει τα χέρια ψηλά περιμένοντας την πανδημία να περάσει και να επιστρέψει η κανονικότητα!

«Χαιρέτα μας τον πλάτανο» όπως θα έλεγαν και οι φοιτητές για τον χαμένο χρόνο  από μεταπτυχιακά, χαμένο χρόνο από την αναζήτηση μιας καλύτερης προοπτικής στην αγορά εργασίας, χρόνο από την ζωή νέων επιστημόνων που θέλουν να προχωρήσουν και ασυλλόγιστα η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατασπαταλά χωρίς αιδώ με μια χρονοκαθυστερημένη συγνώμη.

Ακολουθεί ολόκληρη η συζήτηση: 

ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Καλημέρα σε όλους τους συναδέλφους. Καλημέρα, κύριε Υπουργέ.
Είναι μια ερώτηση που πραγματικά είναι επίκαιρη ως και καθυστερημένη θα έλεγα σε ό,τι αφορά στις πρωτοβουλίες που έπρεπε να πάρουμε. Είναι γνωστό σε όλους ότι λόγω πανδημίας τα πανεπιστήμια εξακολουθούν να είναι κλειστά για τη δια ζώσης εκπαίδευση των φοιτητών. Είμαστε ήδη στο τρίτο συνεχές εξάμηνο. Τα μαθήματα πραγματοποιούνται εξ αποστάσεως για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες.

Είναι γεγονός, επίσης, ότι η ψηφιακή εποχή μας έχει δώσει ένα πολύτιμο εργαλείο εκπαίδευσης. Αυτό είναι η ηλεκτρονική διδασκαλία με χρήση του διαδικτύου που έδωσε τη δυνατότητα να έχουμε κάποιες λύσεις για να μπορέσουν τα παιδιά να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Παρ’ όλα αυτά γνωρίζετε ότι υπάρχουν κάποιες ειδικότητες που έχουν είτε εργαστηριακές ασκήσεις είτε διπλωματικές εργασίες, είτε ακόμα και πρακτική άσκηση. Μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί καμία εναλλακτική λύση για τη διεκπεραίωσή τους. Θυμίζω ότι η πρακτική άσκηση και η εκπόνηση αυτών των ερευνητικών και διπλωματικών εργασιών έχει κι ένα κομμάτι παρουσίασης και επιτυχούς εξέτασης μπροστά σε μια επιτροπή καθηγητών που είναι βασική προϋπόθεση για να μπορέσουν τα παιδιά να πάρουν το πτυχίο τους ή το δίπλωμά τους. Ο βαθμός που διαμορφώνεται από την εξέταση αυτής της διπλωματικής παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στον τελικό βαθμό πτυχίου σε ποσοστό 20%-30%.

Είναι, επίσης, γνωστό ότι αυτές οι εργασίες γίνονται ομαδικά. Υπάρχει ένας εποπτεύων καθηγητής που έχει δυο-τρεις φοιτητές από κάτω οι οποίοι πρέπει να συνεργαστούν, να ερευνήσουν, να κάνουν είτε εργαστηριακή, είτε επιτόπια έρευνα. Πολλές φορές πρέπει να κάνουν επισκέψεις και έρευνα στις δημόσιες υπηρεσίες. Αναλογικά, λοιπόν, η πρακτική άσκηση φοιτητών είναι απαραίτητη για τη λήψη του πτυχίου τους κι έχει ως ελάχιστη προϋπόθεση μετακίνησης προκειμένου να πάνε επί τόπου, για παράδειγμα οι αρχιτέκτονες που πρέπει να κάνουν μετρήσεις σε κτήρια.

Οι τελειόφοιτοι, λοιπόν, έχουν εδώ και πάρα πολύ καιρό απευθυνθεί στο Υπουργείο σας. Υπάρχει όμως πλήρης αδρανοποίηση για περισσότερο από ένα χρόνο. Με αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να κινδυνεύουν να χάσουν και δεύτερη ακαδημαϊκή χρονιά χωρίς να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Και τώρα έχουμε μια κατηγορία παιδιών που είναι εγκλωβισμένα λόγω του παρατεταμένου lockdown και δεν μπορούν καν να προχωρήσουν σε αιτήσεις μεταπτυχιακών προγραμμάτων για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2021-2022. Ξέρετε πολύ καλύτερα από μένα ότι οι αιτήσεις γίνονται τώρα. Δεν γνωρίζουν πρακτικά πότε θα ολοκληρώσουν τις εργασίες τους, πότε και πως θα εξεταστούν κι αν τελικά θα έχουν πτυχίο τον επόμενο Σεπτέμβρη του 2021.

Υπάρχει και μια άλλη κατηγορία παιδιών. Αυτά που λόγω της ολιγωρίας του Υπουργείου στερούνται της δυνατότητας να πάρουν πτυχίο και άρα να βγουν στην αγορά εργασίας.

Και αυτό σημαίνει πρακτικά ότι αυτά τα παιδιά θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους τον Φλεβάρη του 2022. Μέχρι τότε θα συνεχίσουν να περιμένουν πότε θα ενεργοποιηθεί το Υπουργείο σας, θα επιβαρύνονται οι οικογένειες, χωρίς να υπάρχει λόγος με αδικαιολόγητα έξοδα και θα χάσουν και την όποια ευκαιρία να συνεχίσουν την ακαδημαϊκή τους εκπαίδευση, ολοκληρώνοντας ένα μεταπτυχιακό.

Ξέρετε ότι υπάρχει ενημέρωση στο Υπουργείο σας και έχει ζητηθεί να υπάρξει μια ειδική άδεια μετακίνησης για τους φοιτητές, ώστε να συνεχίσουν την εκπόνηση των εργασιών τους.
Επίσης, έχει ζητηθεί για παιδιά που είναι στην επαρχία να δοθεί ειδική άδεια, να επιστρέψουν στις πόλεις όπου φοιτούν, για να συνεχίσουν τις εργασίες τους.

Γιατί το λέω αυτό; Το λέω γιατί πολύ απλά φαίνεται ότι ενώ λύσεις υπάρχουν και μπορούν να υπάρξουν κάποιες εναλλακτικές προτάσεις, δεν υπάρχει ενδιαφέρον από το Υπουργείο. Το σύνολο της Αντιπολίτευσης και εγώ προσωπικά έχουμε καταθέσει γύρω στις τέσσερις ερωτήσεις: 15 Γενάρη, 3 Φλεβάρη, 23 Φλεβάρη και 13 Μάρτη.

Σας ρωτάω, λοιπόν, σε ποιες ενέργειες θα προβείτε και πότε, ώστε να μπορέσουν αυτοί οι φοιτητές να ολοκληρώσουν τις εκκρεμότητες που έχουν. Περιμένω να δώσετε εναλλακτικές. Πότε θα τις ολοκληρώσουν; Ή και αυτά θα μπουν στον μούσκιο και θα περιμένουμε;

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Το θέμα στο οποίο αναφέρθηκε η αγαπητή κυρία συνάδελφος είναι ένα εξαιρετικά σοβαρό θέμα. Δυστυχώς, η κρίση που έχει προκαλέσει η επιδημία του κορωνοϊού έχει επηρεάσει και την ανώτατη εκπαίδευση και μπορώ να σας πω τα τρία βασικά σημεία στα οποία βλέπουμε πώς την επηρεάζει.

Σημείο πρώτο είναι οι κλινικές ασκήσεις, δηλαδή ασκήσεις φοιτητών υγείας, ιατρικής, οδοντιατρικής, μαιευτικής, νοσηλευτικής, φυσιοθεραπείες κ.λπ., οι οποίες δεν μπορούν να προχωρήσουν. Δεύτερη περίπτωση είναι οι πρακτικές ασκήσεις, στις οποίες αναφέρεστε τώρα, οι οποίες δυστυχώς δεν μπορούν να ολοκληρωθούν. Το πρόβλημα είναι πιο μεγάλο, όπως ορθώς αναφέρετε, για τους τελειόφοιτους φοιτητές, οι οποίοι έχουν υποχρέωση να ολοκληρώσουν φέτος την άσκησή τους για να πάρουν το πτυχίο τους, καθώς είναι προαπαιτούμενο για να το κάνουν αυτό, ειδικά σε πολυτεχνικά τμήματα. Μία άλλη περίπτωση είναι οι φοιτητές οι οποίοι πρέπει να πάνε σε φαρμακεία, σε ειδικά σχολεία, σε επιχειρήσεις, για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Υπάρχει μία ακόμα κατηγορία: εκείνων, οι οποίοι πρέπει να κάνουν εκπαιδευτικές εκδρομές, επί παραδείγματι φοιτητές της γεωλογίας, σε ορυχεία για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές. Και τέλος, έχουμε και ένα μεγάλο πρακτικό πρόβλημα με τους φοιτητές των τμημάτων φυσικής αγωγής. Εκ των πραγμάτων, κύριε Πρόεδρε, κυρία συνάδελφε, είναι αυτονόητο ότι οι φοιτητές φυσικής αγωγής όσο και να κάνουν τηλεκπαίδευση, δεν μπορεί να αντικατασταθεί ο στίβος ή η πρακτική άσκηση.

Σε αυτό το πλαίσιο είμαστε, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα, από τις αρχές Ιανουαρίου, σε διαρκή επικοινωνία με την επιτροπή των ειδικών, ζητώντας να βρούμε λύσεις σε αυτά τα προβλήματα. Η επιτροπή των ειδικών ήταν αρνητική εξ αρχής. Για ποιο λόγο; Διότι οι φοιτητές έχουν ένα χαρακτηριστικό: Ενώ είναι η ομάδα εκείνη η οποία έχει το μικρότερο πρόβλημα από πλευράς θνησιμότητας, ευτυχώς, για τον κορωνοϊό, είναι ταυτοχρόνως η ομάδα εκείνη, η οποία μεταδίδει σε μεγαλύτερο βαθμό τον κορωνοϊό, σε περίπτωση που κάποιος είναι ασυμπτωματικός ασθενής.

Γι’ αυτόν τον λόγο δεν ήθελαν και την κινητικότητα στα Πανεπιστήμια, την μεταφορά από το ένα μέρος στο άλλο.

Θα συνεχίσω, όμως, στην δευτερολογία μου, να πω συγκεκριμένα τι μέτρα έχουμε πάρει.

ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Κύριε Υπουργέ, σας τιμά το γεγονός ότι αναγνωρίζετε το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει.

Με απογοητεύει, όμως, η απάντηση που δίνετε με την έννοια ότι εδώ και τόσο καιρό, ενώ ξέρετε ότι αυτό είναι ένα μείζον θέμα, δεν μπορούν να βρεθούν έξυπνες λύσεις για να μην τσουβαλιάσουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους και να μην τους αφήσουμε πίσω στην εξέλιξή τους.

Άκουσα μία καταγραφή με την οποία κανένας δεν μπορεί να διαφωνήσει και στην Ελλάδα, ξέρετε, στις καταγραφές είμαστε όλοι αστέρια. Περίμενα, όμως, τουλάχιστον από εσάς, που ξέρω τις ευαισθησίες σας, να ακούσω μία συγγνώμη, γιατί είναι παράλογο το ίδιο το Υπουργείο να μην προσπαθεί να βρει εναλλακτικές, έστω για μια κατηγορία από αυτά τα παιδιά. Διότι πρέπει να συνεχίσουν τη ζωή τους, είτε βγαίνοντας στην αγορά εργασίας είτε επιδιώκοντας για τους εαυτούς τους κάτι καλύτερο κάνοντας ένα μεταπτυχιακό. Δεν άκουσα συγγνώμη προς τους τελειόφοιτους.

Γιατί ξέρετε τι γίνεται; Καλά τα λέμε εμείς, αλλά στα μάτια των παιδιών είναι κάτι που δεν μπορούν να καταλάβουν, πώς είναι δυνατόν, δηλαδή, να μην υπάρχει εν έτει 2021 από τους ειδικούς η δυνατότητα με πολύ μεγάλη προσωπική ευθύνη και περιορισμένα να μπορέσουν να συμπεριληφθούν σε όλους αυτούς που με κάποιο ειδικό τρόπο και η επιτροπή των ειδικών και κάποια Υπουργεία δίνουν λύσεις.

Τι γίνεται; Ξέρετε τι γίνεται; Αυτούς τους τελειόφοιτους, τελικά, όταν θα έρθετε να ανακοινώσετε τους λιμνάζοντες και τους χρόνιους φοιτητές θα τους έχετε και αυτούς στην ίδια κατηγορία, ενώ δεν είναι δική τους ευθύνη.

Επίσης, θα αναφερθώ στις ελληνικές οικογένειες. Λύσεις κοινής λογικής ζητάμε, κύριε Υπουργέ. Δεν γίνεται να σας έχουμε καταθέσει ερωτήσεις από την ημέρα που έχετε ξεκινήσει, από τον Γενάρη, να έχουν τα ίδια τα Πανεπιστήμια καταθέσει επιστολές που προσπαθούν να διευκολύνουν το Υπουργείο, δίνοντας μία προοπτική, με δική τους ευθύνη να έρχονται κάποια παιδιά και να κάνουν εργαστήρια και να μην έχει γίνει τίποτα.

Είναι ήδη πολύ αργά, κύριε Υπουργέ, και ξέρετε καλύτερα από εμένα ότι ο ακαδημαϊκός χρόνος τρέχει και δεν επιτρέπει σε κανέναν να περιμένει. Έχει φύγει το εξάμηνο το εαρινό, τελειώνει τον Ιούνη ό,τι παρατάσεις και να δώσετε. Τι έχετε να πείτε σε αυτούς τους τελειόφοιτους;

Και να πω και κάτι τελευταίο. Σας άκουσα σε συνέντευξή σας να λέτε ότι η κανονικότητα στα Πανεπιστήμια επιστρέφει από τον Σεπτέμβρη. Θα σας το πω, όπως θα σας το έλεγαν οι φοιτητές σας, «χαιρέτα μας τον πλάτανο»! Έτσι είναι, γιατί ο χρόνος αυτός είναι χρόνος χαμένος από μεταπτυχιακά, χρόνος χαμένος από την αναζήτηση μιας καλύτερης προοπτικής στην αγορά εργασίας και οι ίδιοι αισθάνονται εγκλωβισμένοι και παγιδευμένοι.

Μετά από τη συγγνώμη που δεν ακούστηκε, περιμένω στη δευτερολογία σας τουλάχιστον να μου πείτε κάποιες σκέψεις, για να μπορέσουμε να δώσουμε μια απάντηση στην αγωνία πρωτίστως των παιδιών, αλλά και της ελληνικής οικογένειας, γιατί στις εποχές αυτές τις δύσκολες όλοι αισθανόμαστε παγιδευμένοι. Έξυπνες προτάσεις θέλουμε να ακούσουμε.
Ευχαριστώ.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ (ΑΓΓΕΛΟΣ) ΣΥΡΙΓΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρία συνάδελφε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ και ευχαριστώ για την επισήμανση για τη συγγνώμη.
Έχετε απόλυτο δίκιο. Οφείλουμε μια συγγνώμη σε όλα αυτά τα παιδιά, όχι μόνο τα παιδιά του Πανεπιστημίου, αλλά τα παιδιά του δημοτικού, του γυμνασίου, του λυκείου, τα οποία μένουν μέσα στο σπίτι για να προστατέψουν τους μεγαλύτερούς τους. Είναι εξαιρετικά σημαντικό αυτό το οποίο γίνεται.

Έχω μικρά παιδιά και βλέπω τι γίνεται. Είναι ήρωες όταν στην ηλικία των δεκαπέντε, δεκαέξι, δεκαεπτά ετών έχουν μείνει για δύο ή τρεις μήνες μέσα, ακριβώς γιατί έχουν κάποιον παππού, κάποια γιαγιά για να προστατέψουν και δεν πάνε έξω να παίξουν. Όλοι μας οφείλουμε μια συγγνώμη σε αυτά τα παιδιά και βεβαίως οφείλουμε και μια συγγνώμη στα παιδιά αυτά που είναι στο Πανεπιστήμιο.

Από εκεί και πέρα, αναφερθήκατε στις τέσσερις ερωτήσεις που έχουν γίνει από την Αντιπολίτευση. Μπορώ να σας δείξω τα δεκάδες μηνύματα που έχω λάβει. Ξέρετε τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σου δίνουν τη δυνατότητα να έρθεις σε επαφή με πολύ κόσμο, οι οποίοι στέλνουν αμέτρητα μηνύματα. Δεκάδες ή εκατοντάδες μηνύματα έχω πάρει, τα οποία εκφράζουν αυτήν την απόγνωση των παιδιών.

Σας διαβάζω από ένα τελευταίο μήνυμα, στο οποίο κάποιος με πολύ έντονο τρόπο με ρωτούσε τι γίνεται και του είπα, του έγραψα -αντέδρασα αυθόρμητα- το εξής: «Πιστεύετε ότι επιθυμώ να κόψω την πρακτική σας άσκηση; Γιατί να το κάνω αυτό; Έχω κάποιου είδους μοχθηρία για να το κάνω αυτό»;

Είμαι υποχρεωμένος να αποδεχθώ τις προτάσεις των ειδικών. Και εγώ θα ήθελα να είναι ανοικτά τα πανεπιστήμια και να μη με βρίζετε ούτε εσείς ούτε κανένας άλλος. Κάθε ημέρα, όμως, αυτό το διάστημα μετράμε εβδομήντα, ογδόντα, εκατό νεκρούς. Αυτό είναι κάτι το οποίο πρέπει να λάβουμε υπόψη μας. Δυστυχώς, θεωρώ ότι λειτουργούμε σε καταστάσεις πολέμου.

Τι μέτρα έχουμε πάρει; Όταν είδαμε -γιατί αυτό μετράει- ότι δεν προχωρούσαν για αντικειμενικούς λόγους οι προτάσεις για να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα πανεπιστήμια, προχώρησα στην έκδοση μίας υπουργικής αποφάσεως, στις 31 Μαρτίου, η οποία ορίζει τι γίνεται για τις πρακτικές ασκήσεις φοιτητών και στον πρώτο και στον δεύτερο κύκλο ΑΕΙ, σε περίπτωση που τους υπολειπόταν ένα μικρό χρονικό διάστημα, το 25% του συνολικού χρόνου, ώστε να μπορεί το τμήμα να αποφασίσει εάν έχουν περαιωθεί οι σπουδές τους.

Επίσης, τους δώσαμε τη δυνατότητα το τμήμα να αποφασίζει σε τέτοιες περιπτώσεις τι θα γίνεται. Έχουμε ζητήσει από την Επιτροπή των ειδικών και συζητείται σήμερα, για πολλοστή φορά, το θέμα των πρακτικών ασκήσεων των τελειοφοίτων. Είναι πραγματικά τραγική η κατάστασή τους, αλλά, επαναλαμβάνω, είναι συνθήκες πολέμου αυτές στις οποίες ζούμε.

Έχουμε, επίσης, πάρει κάποιες αποφάσεις οι οποίες σχετίζονται με τους φοιτητές των Σχολών Υγείας. Έχει προχωρήσει ο εμβολιασμός τους. Ενώ πρώτα ήταν μόνο για το έκτο έτος, τώρα έχουμε περάσει και στο πέμπτο και στο τέταρτο έτος και κοιτάζουμε να δούμε πώς μπορούν να ενσωματωθούν, να βοηθήσουν και να μάθουν αυτά τα παιδιά από αυτές τις συνθήκες. Ευελπιστώ ότι πολύ σύντομα θα μπορέσουμε να ανοίξουμε αυτές τις σχολές, με τη βοήθεια και των αυτοδιαγνωστικών τεστ. Η πρόθεση του Υπουργείου είναι να δώσει την παράταση χρόνου η οποία απαιτείται, για να μη χαθεί το εξάμηνο από αυτά τα παιδιά για τις πρακτικές και τις κλινικές ασκήσεις.

Και πάλι σας ευχαριστώ.

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ: