Χαρά Κεφαλίδου: «Πανδημία – το κλείσιμο των σχολικών μονάδων – ο κίνδυνος μαθησιακών απωλειών – ανησυχητική ψυχική επιβάρυνση μαθητών»
Κατάθεση Επίκαιρης Ερώτησης προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Αρ.Πρωτ.582/19.03.2021

Επίκαιρη Ερώτηση κατέθεσε η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας και υπεύθυνη Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα «Πανδημία – το κλείσιμο των σχολικών μονάδων – ο κίνδυνος μαθησιακών απωλειών – ανησυχητική ψυχική επιβάρυνση μαθητών».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης:

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Ν. Κεραμέως

Θέμα: «Πανδημία – το κλείσιμο των σχολικών μονάδων – ο κίνδυνος μαθησιακών απωλειών – ανησυχητική ψυχική επιβάρυνση μαθητών»

Κυρία Υπουργέ,

Διανύουμε το τρίτο κύμα πανδημίας, με τα σχολεία ουσιαστικά κλειστά, τα περισσότερα για ένα χρόνο. Με τα επιστημονικά δεδομένα που έχουμε σήμερα για την πορεία του covid19 και την επιμονή του να μας συντροφεύει για αρκετό καιρό ακόμη, θεωρώ πως είναι η ώρα να συζητήσουμε με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα, που δεν θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα που λέμε και ξαναλέμε για να ξορκίσουμε τις νέες δυσκολίες που μας περιμένουν.

Ήδη οι ευρωπαϊκές μελέτες που έγιναν, αποδεικνύουν και τονίζουν τον αντίκτυπο της πανδημίας στην ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων. Σύμφωνα με την UNICEF του Ηνωμένου Βασιλείου, πάνω από 60% των παιδιών ανησυχούν για τον αντίκτυπο του κορωνοϊού στις ζωές τους. Το ίδρυμα δημόσιας υγείας Sciensano στο Βέλγιο, διαπίστωσε ότι νέοι άνθρωποι μεταξύ 18-24 και οι μαθητές, έχουν επηρεαστεί πολύ περισσότερο από το άγχος και την κατάθλιψη κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Σε αντίστοιχη έρευνα στη χώρα μας, τρεις στους τέσσερις καθηγητές δήλωσαν ότι η καραντίνα και η απουσία από τη ζωντανή τάξη έχει επιφέρει αρνητικές ψυχολογικές συνέπειες στους μαθητές τους. Οι μαθητές μίλησαν για άγχος, ψυχική εξάντληση, αίσθημα ρουτίνας, πλήξη, μοναξιά, φόβο, θλίψη, θυμό.

Η πράγματι εξαιρετικά χρήσιμη τηλεκπαίδευση, αποδεικνύεται ιδιαιτέρως κουραστική για μαθητές και καθηγητές. Μια ψυχοφθόρα και επιβαρυντική διαδικασία με τους μαθητές να παραπονούνται για υπερβολική κόπωση χωρίς την αντίστοιχη αποδοτικότητα. Τα μαθησιακά κενά που έχουν δημιουργηθεί όπως μαρτυρούν οι ίδιοι είναι τεράστια πλέον και ο χρόνος που χρειάζονται για να τα αναπληρώσουν μόνοι είναι πάρα πολύς. Για τα παιδιά δε της Γ’ Λυκείου, η χρονιά είναι καταστροφική.

Ένα από τα βασικά συμπεράσματα ευρωπαϊκής έρευνας, για τον πιθανό αντίκτυπο της πανδημίας του COVID-19 στην εκπαίδευση είναι ότι η μάθηση των μαθητών/-τριών αναμένεται, κατά μέσο όρο, να υποστεί οπισθοδρόμηση. Αν και η διαδικτυακή μάθηση έχει πολλές δυνατότητες-υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι τα αποτελέσματα της ψηφιακής εκπαίδευσης είναι ισχυρότερα όταν η τεχνολογία συμπληρώνει την ζωντανή διδασκαλία και όχι όταν την αντικαθιστά πλήρως. Επίσης-είναι αποτελεσματική όταν οι μαθητές/-τριες και οι εκπαιδευτικοί έχουν λάβει την κατάλληλη υποστήριξη. Δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις αυτό δεν συνέβη.

Κατόπιν των παραπάνω και δεδομένου ότι η πανδημία επιμένει και θα παραμείνει παρούσα για άγνωστο χρόνο

Ερωτάστε:

1. Σε ποιο σχεδιασμό προχωρά το υπουργείο Παιδείας ώστε να καλύψει τα μαθησιακά κενά που ήδη έχουν δημιουργηθεί και θα δημιουργούνται στους μαθητές;

2. Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε την ανησυχητική ψυχική επιβάρυνση των μαθητών ως αποτέλεσμα των προτεινόμενων περιοριστικών μέτρων και της επί μακρόν υποκατάστασης της σχολικής αίθουσας από την τηλεκπαίδευση;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

Χαρά Κεφαλίδου