Ερώτηση κατέθεσε η Χαρά Κεφαλίδου, Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, μαζί με Βουλευτές της Κ.Ο. του Κινήματος Αλλαγής, προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Κ. Σκρέκα και Οικονομικών, κ. Χρ. Σταϊκούρα, με την οποία επισημαίνουν ότι η πλήρης ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ αποτελεί στρατηγικό λάθος διότι, όπως τονίζουν, από την πώληση αυτή προκύπτουν εύλογα οι προβληματισμοί, πώς αύριο-μεθαύριο, χωρίς τη συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου τόσο στην ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και στην ΔΕΠΑ Εμπορίας, θα παρεμβαίνει το Δημόσιο πχ. για την αναστολή πληρωμής των τελών σύνδεσης των εταιρειών διανομής και πώς θα ρυθμίζεται η τιμολογιακή πολιτική με γνώμονα την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
1.Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα
2. Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα
ΘΕΜΑ: Στρατηγικό λάθος η πλήρης ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Κύριοι Υπουργοί,
ως γνωστόν, το ΄΄όραμα΄΄ της Κυβέρνησης της ΝΔ στον τομέα της ενέργειας περιορίζεται στην πώληση δημόσιας περιουσίας, στην απεμπόληση βασικών εργαλείων άσκησης ενεργειακής πολιτικής και στην τακτοποίηση ιδιωτικών συμφερόντων. Αντί να βάζει κανόνες στην ενεργειακή αγορά, κανονίζει τους παίχτες της αγοράς. Μια αγορά που δεν ανοίγει, αλλά μικραίνει και γίνεται για λίγους. Την ίδια ώρα στην Ιταλία δραστηριοποιούνται 194 εταιρείες διανομής ενώ στην Ελλάδα ο ιδιώτης θα ελέγχει το 99% της αγοράς. Πρόκειται λοιπόν για μια ακόμη πράξη του καταστροφικού έργου της Κυβέρνησης για τη παράδοση δικτύων και φυσικών μονοπωλίων της Ενέργειας σε ισχυρά ιδιωτικά μονοπώλια. Μια επιλογή αποδόμησης του Δημοσίου, αντί της ενίσχυσης αυτών των υποδομών και της διασφάλισης της λειτουργίας τους υπέρ του κοινωνικού συνόλου με νέες επενδύσεις, οι οποίες θα λαμβάνουν υπόψη τις πραγματικές ανάγκες και τις συνθήκες που διαμορφώνονται.
Σε μία περίοδο ενεργειακής μετάβασης, όπου πολλές ευρωπαϊκές χώρες ενισχύουν το δημόσιο έλεγχο στα δίκτυα ενεργειακών υποδομών, η Ελλάδα επιλέγει ακριβώς το αντίθετο, την στιγμή μάλιστα που αυξάνει την ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο. Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε. στην οποία η ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο αυξήθηκε κατά 24%, ενώ σε όλες τις άλλες χώρες μειώθηκε. Στην Ολλανδία μειώθηκε κατά 49%, στη Γαλλία κατά 46%, στη Γερμανία κατά 30% και στην Ισπανία κατά 21%. Για την Κυβέρνηση ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας είναι η εκχώρηση ενός φυσικού μονοπωλίου με σταθερό εγγυημένο έσοδο και ενός εργαλείου άσκησης εθνικής ενεργειακής πολιτικής, της ΔΕΠΑ Υποδομών, κατά 100% σε έναν ιδιώτη (Italgas). Στο σχήμα του οποίου όμως συμμετέχει και το Ιταλικό δημόσιο, και θα απολαμβάνει πλέον τις αποδόσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίες συγκαταλέγονται στις υψηλότερες στην Ευρώπη.
Παράλληλα, προωθείται άμεσα και η πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, την στιγμή που γίνεται ολοφάνερη η σημασία της εν λόγω εταιρείας, μιας και δύναται να ασκεί κοινωνική πολιτική μέσω των τιμολογίων, εν μέσω ενεργειακής κρίσης και ακρίβειας που φαίνεται να έχουν πιο μόνιμα χαρακτηριστικά από ότι η Κυβέρνηση διατείνονταν τον Σεπτέμβριο του 2021. Στην ενεργειακή κρίση που διανύουμε χρησιμοποιείται ήδη η ΔΕΠΑ Εμπορίας από την Κυβέρνηση προκειμένου να παρέχει στα ελληνικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις διευκολύνσεις και εκπτώσεις στην τιμή του φυσικού αερίου, αναπτύσσοντας έναν μηχανισμό για την απορρόφηση μέρους των ανατιμήσεων στο κόστος του φυσικού αερίου.
Προκύπτουν λοιπόν εύλογα οι προβληματισμοί, πώς αύριο-μεθαύριο, χωρίς τη συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου τόσο στην ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και στην ΔΕΠΑ Εμπορίας, θα παρεμβαίνει το Δημόσιο πχ. για την αναστολή πληρωμής των τελών σύνδεσης των εταιρειών διανομής και πώς θα ρυθμίζεται η τιμολογιακή πολιτική με γνώμονα την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ;
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Παρά τις διάφορες ανακοινώσεις για εισαγωγές φυσικού αερίου στην χώρας μας «σε ανταγωνιστικές τιμές για την περιοχή μας», είναι αληθές ότι σήμερα αγοράζουμε φυσικό αέριο 30% ακριβότερα συγκριτικά με τις τιμές αγοράς του ρωσικού φυσικού αερίου από τη γειτονική μας χώρα, Βουλγαρία;
2. Πώς επηρεάζει η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και της ΔΕΠΑ Εμπορίας την συμμετοχή της θυγατρικής της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ», που αποτελεί μαζί με την ιταλική Edison τους κύριους μετόχους για την κατασκευή του διασυνδετήριου αγωγού Eastern Mediterranean (EastMed) και ποια η πορεία του συγκεκριμένου έργου ή εναλλακτικά σενάρια αυτού;
3. Οι εταιρείες που ιδιωτικοποιούνται ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας είναι ζημιογόνες ή κερδοφόρες, και τι μερίσματα απέδωσαν στο Ελληνικό Δημόσιο την τελευταία 5ετία;
4. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η ΓΔ Ενέργειας της ΕΕ έχουν δώσει τις απαραίτητες εγκρίσεις και πότε θα φέρετε προς ψήφιση στη Βουλή την σύμβαση πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών που υπεγράφη στις 10.12.2021 μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ), την «Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε.» και την Italgas SpA, συνολικού τιμήματος 733 εκατ. Ευρώ;
5. Ποιες είναι οι δικλείδες ασφαλείας και οι ποινικές ρήτρες στην ανωτέρω σύμβαση που σχετίζονται με τις υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου προκειμένου να διασφαλίζεται η ομαλή τροφοδοσία του δικτύου με όλες τις εγγυήσεις ασφαλείας σε κάθε καιρική συνθήκη, δεδομένου ότι στο δίκτυο διανομής της Italgas συνέβη προ λίγων ημερών μία φονική έκρηξη με εννέα νεκρούς στη Σικελία και τι μέτρα σκοπεύετε να πάρετε ώστε να συνεχίσει να είναι ασφαλής η διανομή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα και να μην υπάρξει κανένα ατύχημα, όπως στην μέχρι τώρα εικοσιπενταετή διαδρομή του φυσικού αερίου στη χώρα μας;
6. Ποιες εγγυήσεις υπάρχουν από τον επενδυτή στην ΔΕΠΑ Υποδομών (Italgas) ότι θα επενδύσει στην κατασκευή των δικτύων φυσικού αερίου και στις 36 πόλεις, όπως έχει σχεδιαστεί, βγάζοντας τες από την ενεργειακή απομόνωση και ποιες ρήτρες υπάρχουν σε περίπτωση που δεν τηρήσει το πρόγραμμα ανάπτυξης;
7. Πώς θα διασφαλίσετε ότι το υφιστάμενο έμπειρο και εκπαιδευμένο προσωπικό των εταιρειών ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας θα παραμείνει στην εργασία του και οι ιδιώτες επενδυτές δεν θα προχωρήσουν σε περικοπές προσωπικού ώστε να αυξήσουν ακόμα περισσότερο την κερδοφορία τους σε βάρος της ασφάλειας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, δεδομένου μάλιστα ότι στο τέλος του 2021 έληξε η πενταετία που είχε προβλεφθεί για τη διατήρηση του προσωπικού των εταιρειών αυτών και γιατί στην μέχρι τώρα διαδικασία δεν έχει υπάρξει καμία μέριμνα για τους εργαζόμενους ;
8. Ποια μέριμνα υπάρχει για τους εργολαβικούς εργαζόμενους που δουλεύουν πάνω από 20 χρόνια στην ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας δεδομένης της εμπειρίας και η εκπαίδευσή τους;
9. Με ποια κριτήρια γίνονται αθρόες προσλήψεις στις θυγατρικές της ΔΕΠΑ Υποδομών, ενόψει της πώλησης της εταιρείας και τη πιθανή συγχώνευση της με τις άλλες 2 υφιστάμενες εταιρείες διανομής (ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ – ΕΔΑ ΘΕΣΣ);
10. Πώς αντισταθμίζεται η απώλεια εσόδων των Δήμων που ψηφίσατε πρόσφατα με το αρ. 37 του ν.4871/2021 για την καταβολή του 10% του μερίσματος που οφείλουν να αποδίδουν οι εταιρείες Διανομής Φυσικού Αερίου (ΕΔΑ ΘΕΣΣ, ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ και ΔΕΔΑ);
11. Ποιες θέσεις κατέθεσε η Κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με το σχέδιο του Ευρωπαϊκού Κανονισμού Ταξινόμησης (Taxonomy) και ειδικότερα για τις υποδομές φυσικού αερίου, αλλά και για τα άλλα ζητήματα που ετέθησαν και πώς αξιολογείτε την τελική πρόταση της Ε. Επιτροπής;
Αθήνα, 09.02.2022
Οι ερωτώντες βουλευτές
Γεώργιος Αρβανιτίδης
Ευαγγελία Λιακούλη
Κωνσταντίνος Σκανδαλίδης
Χρήστος Γκόκας
Χαράλαμπος Καστανίδης
Βασίλειος Κεγκέρογλου
Χαρά Κεφαλίδου
Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος
Δημήτριος Κωνσταντόπουλος
Ανδρέας Λοβέρδος
Γεώργιος Μουλκιώτης
Μπουρχάν Μπαράν
Δημήτριος Μπιάγκης
Απόστολος Πάνας
Γεώργιος Παπανδρέου
Γεώργιος Φραγγίδης