1. Την Δευτέρα ανοίγουν ξανά τα σχολεία, θεωρείτε ότι γίνεται με σωστό τρόπο; Ποιες είναι οι δικές προτάσεις για μια επανέναρξη με περισσότερη ασφάλεια;
Κανείς δεν αισθάνεται ασφαλής όταν η Κυβέρνηση που διαλαλεί το πρόταγμα της υγείας καταλήγει σε ανακοινώσεις Υπουργών που προηγούνται των εκτιμήσεων της αρμόδιας επιτροπής των λοιμωξιολόγων. Μπορεί οι τελικές αποφάσεις να είναι πολιτικές, όμως οφείλουν να υπακούν σε κανόνες λογικής. Για εξειδικευμένα θέματα αναζητούμε την άποψη των ειδικών. Δεν την υπονομεύουμε, δεν κάνουμε παζάρια και σίγουρα δεν την προκαθορίζουμε για μερικά λεπτά παραπάνω δημοσιότητας.
Η πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για ασφαλή επανέναρξη των σχολείων είναι η αυστηρή προσήλωση στις συστάσεις των Ειδικών.
Έχουμε επισημάνει την ανάγκη να προχωρήσει ο εμβολιασμός μ’ ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Ειδικά στο ζήτημα των σχολείων επιμένουμε στον κατά προτεραιότητα εμβολιασμό εκπαιδευτικών και συχνών rapid tests σε μαθητές και διδακτικό προσωπικό.
2. Τα παιδιά των τάξεων των μεταβάσεων (πχ πρώτη δημοτικού, πρώτη γυμνασίου, πρώτη λυκείου) έχουν υποστεί μεγάλη πίεση δεδομένου των συνθηκών;
Από το δέος της περσινής Άνοιξης, περάσαμε με ευθύνη της κυβέρνησης, σε ένα εφησυχασμένο Καλοκαίρι, για να φτάσουμε στο Φθινόπωρο της αγωνίας και τον Χειμώνα του φόβου. Σε αυτό το χρονικό διάστημα δεν έχουν σταματήσει οι ανατροπές σε όσα αφελώς θεωρούσαμε αυτονόητα. Με τόσες ανακοινώσεις για την έξαρση της πανδημίας, τόσα τοπικά lockdowns, τόσες παρεμβάσεις Ειδικών, αλλά και τόση διαφήμιση της εξ’αποστάσεως τηλεκπαίδευσης και των μέτρων προστασίας της σχολικής κοινότητας περιμέναμε από την Υπουργό Παιδείας, κάτι ουσιαστικότερο και σοβαρότερο.
Δυστυχώς οι δυσκολίες προσαρμογής που έχουν τα παιδιά αυτών των τάξεων δεν έχουν τύχει της προσοχής του υπουργείου που μετά την περσινή εμπειρία και τους 4 μήνες λειτουργίας φέτος, θυμήθηκε ότι πρέπει να επιμορφώσει τους εκπαιδευτικούς για να ανταπεξέλθουν στο εντελώς πρωτόγνωρο εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης.
3. Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου που προετοιμάζονται για πανελλήνιες έχουν συνέπειες από την συνεχόμενη και μεταβαλλόμενη σχολική πραγματικότητα;
Το υπουργείο Παιδείας εξαγγέλλει τροποποιήσεις άμεσης εφαρμογής θέτοντας βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ που προκύπτει από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων στο κάθε επιστημονικό πεδίο, με δυνατότητα των Τμημάτων να την αυξάνουν ή να τη μειώνουν κατά ένα μικρό ποσοστό. Από την περσινή χρονιά αυτά τα παιδιά -της φετινής Γ’ Λυκείου- περνούν εξαιρετικά δύσκολα. Στοιχειώδης σεβασμός στην προσπάθεια τους σημαίνει εξασφάλιση σταθερότητας. Ο αιφνιδιασμός με αλλαγές στο μέσο μιας δύσκολης χρονιάς δείχνει αδιαφορία και έλλειψη συναίσθησης ευθύνης. Είναι αυτό που δεν χρειάζονται οι υποψήφιοι, ούτε η ηγεσία του υπουργείου.
4. Θα πρέπει τα σχολεία να είναι ανοιχτά για την σωστή εκπαίδευση και παιδαγώγηση των παιδιών;
Το σχολείο, είναι ο φυσικός , αναντικατάστατος χώρος για την εκπαίδευση. Η τηλεκπαίδευση λειτουργεί συμπληρωματικά και μόνο ως περιορισμένο υποκατάστατο ενός κλειστού σχολείου. Η μόνη που δεν το κατάλαβε έγκαιρα είναι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Η αυτοπειθαρχία της ελληνικής οικογένειας στοχεύει και στην επιστροφή των μαθητών στην κανονικότητα του σχολείου. Είναι δουλειά της Πολιτείας να εξασφαλίσει αυτή την επιστροφή το συντομότερο δυνατό με ασφάλεια που προϋποθέτει συγκεκριμένο σχεδιασμό του υπουργείου βασισμένο στις εισηγήσεις των ειδικών. Μέχρι σήμερα δεν τον έχουμε δει.
5. Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα είχε τονίσει πως απαγορεύεται η έκθεση στις οθόνες πάνω από 2 ώρες ημερησίως. Αυτό όμως λόγω των συνθηκών της τηλεκπαίδευσης δεν κατέστη δυνατό. Σας τρομάζει το γεγονός αυτό;
Η καθήλωση μπροστά στον υπολογιστή δεν είναι ο φυσικός τρόπος μάθησης για τα παιδιά που στερούνται τη χαρά της βιωματικής μάθησης και της κοινωνικοποίησης τους. Η τηλεκπαίδευση, χρήσιμο εργαλείο σε περίοδο υγειονομικής κρίσης, στην παρατεταμένη περίοδο της πανδημίας δείχνει τις ανεπάρκειες και τους κινδύνους που εμπεριέχει. Δε με τρομάζει το έλλειμα γνώσεων που θα παρουσιάσουν τα παιδιά. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος έχει να κάνει με την ψυχική, πνευματική τους ανάπτυξη και τις κοινωνικές δεξιότητες που αποκτώνται κυρίως μέσω της συναναστροφής. Το δεύτερο κύμα της πανδημίας επιβεβαιώνει την άμεση ανάγκη σχεδιασμού και υλοποίησης εναλλακτικών τρόπων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
6. Τέλος, ποια είναι κατά την γνώμη σας τα ολισθήματα του υπουργείου Παιδείας και της ηγεσίας του;
Το υπουργείο Παιδείας δεν ακούει. Σταθερά αρνείται τον διάλογο. Μέχρι σήμερα δεν έχει παρουσιάσει ολοκληρωμένο σχέδιο για το σύνολο της εκπαίδευσης. Την ίδια ώρα δείχνει να βιάζεται νομοθετώντας με προφανή στόχευση την εξασφάλιση θετικών σχολίων και κριτικής για εξαγγελίες προθέσεων αντί ενός αναγκαίου μεταρρυθμιστικού έργου που χρειάζεται η χώρα.
Μπορείτε να δείτε τη συνέντευξη στη εφημερίδα “Στο Καρφί” και εδώ.