Χαρά Κεφαλίδου: “Η Επαγγελματική Εκπαίδευση δεν ρυθμίζεται με το προτεινόμενο Ν/Σ. Για την ακρίβεια αποσιωπάται.”
Ομιλία στο Νομοσχέδιο Υπ. Παιδείας: Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης κ.α. (βίντεο)

Ομιλία της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, ως ειδική αγορήτρια κατά τη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/958 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 28ης Ιουνίου 2018 σχετικά με τον έλεγχο αναλογικότητας πριν από τη θέσπιση νέας νομοθετικής κατοχύρωσης των επαγγελμάτων (ΕΕ L 173), κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας και άλλες διατάξεις».

“Κυρίες Υπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσο κι εάν θεωρήσουμε υπερβολικά όλα τα στοιχεία δημοσιευμένων ερευνών για την εκπαίδευση στη χώρα μας, το αποτέλεσμα παραμένει σοκαριστικό. Οι μισοί νέοι μας που αποφοιτούν από το λύκειο εμφανίζονται λίγο έως πολύ λειτουργικά περίπου αμόρφωτοι. Η χώρα μας είναι τελευταία στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως προς τις δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού και στην τελευταία θέση όλων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη συμμετοχή σε προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης ενηλίκων. Ακούστε και κάτι ακόμα: Την τελευταία, την επομένη δηλαδή εικοσαετία, για τους νέους από 15 έως 19 ετών που θα μπουν στη δευτεροβάθμια και την ανώτατη εκπαίδευση υπάρχει μία πρόβλεψη πολύ δυσμενής, ότι θα μειωθούν κατά 23%.

Ζούμε στην εποχή της Δ΄ Βιομηχανικής Επανάστασης. Οι γνώσεις και κυρίως οι ικανότητες που προσφέρει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα στους πολίτες της, κατά κοινή ομολογία, υπολείπονται των αναγκών της οικονομίας, της κοινωνίας και της αγοράς. Έχουμε πληθωρισμό τυπικών προσόντων και μεταπτυχιακών και, δυστυχώς, φτάνουμε στη διαπίστωση ότι οι επιχειρήσεις μας δυσκολεύονται να βρουν στελέχη που να ικανοποιούν τις απαιτήσεις των δραστηριοτήτων τους.

Κάθε κυβέρνηση της Μεταπολίτευσης μπήκε στον πειρασμό να προτείνει ένα νέο σχέδιο αναβάθμισης, μεταρρύθμισης και εκσυγχρονισμού. Ειδικά στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης έχουν επιχειρηθεί τόσες προσεγγίσεις που είναι απορίας άξιο πώς με τόσες διαφορετικές συνταγές, παραμένει ακόμα ο φτωχός συγγενής του εκπαιδευτικού συστήματος.

Το προτεινόμενο νομοσχέδιο ήρθε με τη φιλοδοξία να καταστήσει τα επαγγελματικά λύκεια τον πολύτιμο βραχίονα της εκπαίδευσης εν συνόλω, όπως λέει η Κυβέρνηση. Τελικά, αποτελεί κυρίως μία κωδικοποίηση ισχυουσών διατάξεων ή επαναφορά διατάξεων που ίσχυσαν στο παρελθόν και που έχουν καταργηθεί. Δεν εισάγει καμία καινοτομία και δεν αποτελεί, αν και αρκούντως διαφημίστηκε, μεταρρύθμιση.

Ενδεικτικά, το παρόν νομοσχέδιο διαιωνίζει την παράδοση ενός διογκωμένου, συγκεντρωτικού, αναποτελεσματικού κράτους που εξακολουθεί να κλείνει το μάτι σε διορισμούς που εξασφαλίζουν τα βαριά χαρτιά των πανεπιστημίων στους ψηφοφόρους γονείς των υποψηφίων φοιτητών. Περιέχει τα ίδια στοιχεία επιτροπών και συμβουλίων που δεν λειτούργησαν ποτέ και που κατέστησαν αναποτελεσματικά όλα τα προηγούμενα νομοθετήματα για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, τελικά στοιχεία που αν δεν αφαιρεθούν από το νομοσχέδιο, δεν θα μπορέσει να γίνει εργαλείο ανάπτυξης και να φέρει αποτελέσματα.

Προσπαθεί να τακτοποιήσει καταστάσεις, χωρίς τομές και χωρίς αλλαγές στη χάραξη στρατηγικής για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Πουθενά δεν υπάρχουν όργανα, διαδικασίες, δείκτες παρακολούθησης αποτελεσμάτων, εργαλεία αποτίμησης και αναδιαμόρφωσης των πολιτικών, ώστε να μπορούν να εκτιμηθούν τα αποτελέσματα από την υλοποίηση συγκεκριμένων πολιτικών στην επαγγελματική εκπαίδευση.

Μεταφέρει με τρόπο εξοργιστικό εξαιρετικά σημαντικές ρυθμίσεις στην αποκλειστική ευθύνη της Υπουργού, με πλήθος εξουσιοδοτικών διατάξεων. Δεν αντιμετωπίζει πλευρές της μεταγυμνασιακής και μεταλυκειακής κατάρτισης και αφήνει αδιαβάθμητες σχολές –ωδεία, σχολές χορού, θεάτρου, καλλιτεχνικές σχολές- ανεξάρτητα αν ανήκουν στην ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας ή σε άλλα Υπουργεία.

Διαμορφώνει διοικητικά ένα συγκεντρωτικό, κομματικά ελεγχόμενο μηχανισμό μέσω της Γενικής Γραμματείας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Κατάρτισης και Νεολαίας. Έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αποσυγκέντρωση και την προσπάθεια που κάνει η Επιτροπή Πισσαρίδη και που υποτίθεται ότι έχετε αποδεχτεί. Τέλος, με ολοκληρωμένη μόνο τη βασική εκπαίδευση ωθεί δεκαπεντάχρονα παιδιά σε μία αντιπαιδαγωγική επιλογή μέσω της μεταγυμνασιακής κατάρτισης. Αυτή η λειτουργία της μεταγυμνασιακής κατάρτισης θεωρούμε ότι υπονομεύει ευθέως τα επαγγελματικά λύκεια.

Αν κάτι χρειαζόμαστε επειγόντως σήμερα, είναι ένα τολμηρό, ολοκληρωμένο, κεντρικό, αναπτυξιακό σχέδιο επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, θεμελιώδες μέρος του οποίου αποτελεί η σύγχρονη και ισχυρή επαγγελματική εκπαίδευση. Αντ’ αυτού, εμείς σήμερα θριαμβολογούμε με την τακτοποίηση του υπάρχοντος άναρχου τοπίου. Στην πραγματικότητα, η επαγγελματική εκπαίδευση δεν ρυθμίζεται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο. Για την ακρίβεια, αποσιωπάται.

Άρθρο 1. Έχουμε μία περιγραφή πλειάδας όρων και δομών, δηλαδή ΕΣΚ, ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, Τάξη Μαθητείας. Πιστέψτε με ότι αυτή η διαφοροποίηση προκαλεί σύγχυση. Η διαφορετική κατάταξη επιπέδου δημιουργεί ανισότητες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σχολές, όπως είναι οι ΕΣΚ, χωρίς κανένα ενδιαφέρον. Από τις εκατό περίπου που ήταν να ιδρυθούν στην Ελλάδα με τον ν. 4186/2013, δημιουργήθηκαν τελικά ελάχιστες.

Είναι, λοιπόν, απαραίτητο επτά χρόνια μετά να εξορθολογιστούν, να ενοποιηθούν και να απλοποιηθούν οι όροι με μία νέα κωδικοποίηση, συνδεδεμένη πάντα με την εθνική στοχοθεσία, τα εθνικά εκπαιδευτικά επίπεδα και με συγκεκριμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

Άρθρο 2. Παραμένει προσκολλημένο σε παλιά εκπαιδευτικά πρότυπα. Διαπνέεται από έναν αναχρονιστικό σχεδιασμό. Φανταστείτε ότι ακόμη μιλά για ωρολόγια προγράμματα, ενώ οι σύγχρονες εκπαιδευτικές αντιλήψεις έχουν προ καιρού αλλάξει.
Τα ΙΕΚ εντάσσονται πλέον στο τυπικό επαγγελματικό σύστημα. Στη διαβούλευση, όπως θυμάστε όλοι, ήταν στο μη τυπικό κομμάτι της. Στα Επίπεδα 3 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων απουσιάζουν αξιόπιστες και επιστημονικά οργανωμένες δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης που καλύπτουν αποκλειστικά με δομές επαγγελματικής κατάρτισης.

Άρθρο 6. Εδώ το νομοσχέδιο περιγράφει τη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας. Τόσο το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όσο και τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας που θα προτείνουν την εθνική πολιτική για την επαγγελματική εκπαίδευση, θα αποτυπώσουν στην καλύτερη περίπτωση τρέχουσες και τοπικές ανάγκες, βασισμένες όμως σε όσα μπορεί να γνωρίζει κάθε μέλος τους προσωπικά.

Και ερωτώ: Δεν θα έπρεπε η σύνδεση αυτή να θεσμοθετείται σε επαγγελματική και επιστημονική βάση; Πώς θα μπορέσουν τα όργανα που συγκροτούνται να ανταποκριθούν στις ανάγκες σύνδεσης αγοράς και επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης; Με ποιες αναλογιστικές μελέτες, με ποια κεντρική χάραξη για τη σύνδεση με την ανάπτυξη, με ποιον εθνικό προγραμματισμό, με ποια εργαλεία ανίχνευσης αναγκών και χάραξης πολιτικής;

Άρθρο 9. Αναφέρεται στην ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ, οι οποίες ξέρετε ότι ουσιαστικά καλύπτουν όλο το Επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, αλλά η εμπειρία έχει δείξει πως είναι αδύνατον να αναβαθμίσουν ουσιαστικά τα προσόντα του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας.

Οι μεν Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, οι ΕΣΚ, θεσμοθετούνται με το νομοσχέδιο για τους αποφοίτους του γυμνασίου, δίνουν μετά από πιστοποίηση πτυχίο Επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και είναι ουσιαστικά η αναβίωση με έναν χαριτωμένο ανασχηματισμό των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, των ΣΕΚ, του ν. 4186/2013.

Όσο για τις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ, στην πράξη υποβαθμίζονται, αφού από σχολές εκπαίδευσης τις μετατρέπετε σε σχολές κατάρτισης και τα πτυχία των αποφοίτων κατατάσσονται πλέον στο Επίπεδο 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, αντί του Επιπέδου 4 που ίσχυε πριν.

Άρθρο 16. Ο τίτλος του νομοσχεδίου φιλοδοξεί εξ αρχής να παρουσιάσει ένα ενιαίο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Απ’ αυτό, όμως, απουσιάζει πλήρως η βασική δομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης που δεν είναι άλλη από τα επαγγελματικά λύκεια, γεγονός που σηματοδοτεί με τον πιο εμφανή τρόπο την υποβάθμισή τους. Θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται θεσμικά –και αυτή είναι η δική μας πρόταση- ως ισότιμος πυλώνας με τη γενική εκπαίδευση, όπως γινόταν και όλα αυτά τα χρόνια.

Νομοθετώντας δε μόνο πρότυπα ΕΠΑΛ και όχι και Πειραματικά, που σας προτείνουμε εμείς, στερείτε από την επαγγελματική εκπαίδευση εκείνες τις δομές όπου θα μπορούσαν να εφαρμοστούν καινοτομίες, νέα προγράμματα σπουδών, νέες εκπαιδευτικές μεθοδολογίες.

Άρθρο 35. Μεταλυκειακό έτος, Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ. Ορίζεται πλέον ως μία αυτόνομη και ανεξάρτητη δομή επαγγελματικής κατάρτισης, με πιστοποίηση Επιπέδου 5. Λειτουργεί υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας και όχι των ΕΠΑΛ που είναι και ο φυσικός του χώρος, δημιουργώντας έτσι μία επιπλέον συγκέντρωση αναποτελεσματικότητας στη διαδικασία και στην πράξη όλο αυτό είναι σίγουρο ότι θα λειτουργήσει ανασταλτικά.

Υπάρχει ανάγκη λειτουργίας οργανωμένων δομών μαθητείας, που θα συντονίζουν τόσο το θεωρητικό εκπαιδευτικό μέρος όσο και τις επιχειρήσεις που θα απασχολούν τους μαθητευόμενους και αυτή η ανάγκη σήμερα είναι επιτακτική.
Κέντρα διά Βίου Μάθησης: Στην πράξη, έρχεται το νομοσχέδιο και καταργεί όλα τα Κέντρα διά Βίου Μάθησης Επιπέδου 1, αφαιρώντας άδεια λειτουργίας από χιλιάδες επιχειρήσεις. Η αδειοδότηση αυτή και η μετατροπή των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών -γιατί από εκεί ξεκινήσαμε- σε Κέντρα διά Βίου Μάθησης ήταν από τις πιο βασικές πολιτικές του ΠΑΣΟΚ του 2010 και στόχο είχε τότε να βάλει σε τάξη ένα άναρχο τοπίο και να πληρούνται τουλάχιστον ελάχιστα προαπαιτούμενα ασφάλειας και υγιεινής σε ό,τι αφορά την παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Αντί, λοιπόν, να έρθετε και να καθιερώσετε ένα κλιμακούμενο πλαίσιο ποιότητας και αδειοδότησης που να επιτρέπει τόσο τη λειτουργία όσο και την αδειοδότηση μικρών και μικρομεσαίων μονάδων συνεχιζόμενης κατάρτισης και διά βίου μάθησης, εσείς προτρέχετε και μπαίνετε στη λογική χωρίς διάλογο να κλείσετε χιλιάδες επιχειρήσεις προς όφελος λίγων μεγάλων συγκροτημάτων.
Δεν θα μιλήσω για το Κεφάλαιο Δ΄, τις λοιπές διατάξεις. Εδώ, πραγματικά, είναι ό,τι υπήρχε σε εκκρεμότητα στο Υπουργείο. Είναι διατάξεις-σκούπα.

Απαράδεκτη, όμως, είναι η τακτική που ακολουθείται στα άρθρα 121 έως 123, που αναφέρονται στην πλήρωση θέσεων προσωρινών Διευθυντών Εκπαίδευσης, σε ζητήματα σύστασης Υπηρεσιακών Συμβουλίων των εκπαιδευτικών και σε ό,τι αφορά τη συγκρότησή τους. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι δεν θα υπάρξουν εκλεγμένοι αιρετοί από τις εκλογές
Δημιουργείτε και δεν λύνετε προβλήματα, κυρία Υπουργέ, συγκροτώντας ουσιαστικά Υπηρεσιακά Συμβούλια με διορισμένα μέλη.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, για να μπορέσει να πετύχει ως νόμος και πραγματικά, να καθορίσει την παραγωγική δυναμική της χώρας, είναι απαραίτητο να αλλάξει οπτική. Η Κυβέρνηση έρχεται και κλωτσάει σήμερα μια μοναδική ευκαιρία, τη λειτουργία εκπαιδευτικών μονάδων επαγγελματικής εκπαίδευσης, που θα καλύπτουν όλο το φάσμα των προσόντων, στα μεσαία επίπεδα τρία (3), τέσσερα (4), πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, δημιουργώντας από τη μια, μια διακριτή και αξιόπιστη εκπαιδευτική διαδρομή επαγγελματικής εκπαίδευσης, ομοίως και μια ισότιμη εναλλακτική επιλογή για τους εφήβους, που τολμούν να μην έχουν ως μονοσήμαντο όνειρο τη σώνει και ντε είσοδό τους σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή.

Κυρία Υπουργέ, χθες αναπτύξαμε με έναν τρόπο συνοπτικό μια ολοκληρωμένη πρόταση για μια σύγχρονη, αξιόλογη, ελκυστική για τα νέα παιδιά τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, που πιστεύουμε ότι θα βάλει σε σκέψεις και πραγματικό δίλημμα επιλογής τις ελληνικές οικογένειες μεταξύ ισάξιων πυλώνων εκπαίδευσης. Αυτό θα πει για μας «μετατρέπω την επαγγελματική εκπαίδευση από λύση ανάγκης σε ελκυστική προοπτική» και έτσι θεωρούμε ότι συμβάλλουμε και στη σημερινή συζήτηση.

Προτείνουμε μια επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που θα προσφέρει στο αύριο του τόπου αξιόλογα στελέχη, με εξειδίκευση στο αντικείμενό τους, χωρίς να αμελείται ή να υποβαθμίζεται το γενικό πεδίο γνώσεων που οφείλει να προσφέρει η πολιτεία σε κάθε μαθητή και σε κάθε σπουδαστή. Η πρόταση έχει κατατεθεί.

Θα πω επιγραμματικά, γιατί ο χρόνος τρέχει, τα εξής:

Σε ό,τι αφορά την οργάνωση και διακυβέρνηση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, προτείνουμε τη σύσταση κεντρικού πολιτικού οργάνου για την επαγγελματική εκπαίδευση, που θα διαμορφώνει την εθνική πολιτική, με τη συμμετοχή παραγωγικών Υπουργείων, κοινωνικών εταίρων και της αυτοδιοίκησης, λειτουργία τόσο σε κεντρικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο Κλαδικών/Τομεακών Συμβουλίων Ικανοτήτων, ενίσχυση των Περιφερειακών Επιτροπών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, εκπόνηση και διαρκή επικαιροποίηση ενός Εθνικού Προγράμματος Διά Βίου Μάθησης.

Στο Κεφάλαιο Β΄, όπου μιλάμε για τη διαμόρφωση αξιόπιστων εκπαιδευτικών μονάδων επαγγελματικής εκπαίδευσης, έχουμε αναπτύξει ένα πλέγμα δεκατεσσάρων ουσιαστικά στοχεύσεων, προκειμένου να υπάρχουν οργανωμένες μονάδες επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα αποδίδουν τίτλους σπουδών επιπέδου 5 και θα λειτουργήσουν ως ανώτατες σχολές. Θα υπάρχει θεσμοθέτηση Οργανισμών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που θα ενσωματώνουν τόσο τις υφιστάμενες όσο και τις νέες επαγγελματικές μονάδες εκπαίδευσης και κατάρτισης, δημιουργώντας brand names και δυνατότητες ανάπτυξης σε ό,τι αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση.

Ενίσχυση και ουσιαστική αναβάθμιση του βασικού πυλώνα της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, που είναι το Επαγγελματικό Λύκειο, λειτουργία πειραματικών εκπαιδευτικών μονάδων σε όλα τα επίπεδα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που θα λειτουργούν ως κυψέλες καινοτομίας, μέσω της πειραματικής εφαρμογής νέων προγραμμάτων σπουδών και σύνδεσης με άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα και με ανάλογους θεματικούς τομείς μέσω των επιχειρήσεων, συστήματα μαθητείας που θα έχουν ένα δυικό σύστημα, γιατί θα περιλαμβάνει όλους τους φορείς και προγράμματα μαθητείας κυρίως επιπέδου τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5), ίδρυση ενδιάμεσων φορέων διαχείρισης της μαθητείας, που θα λειτουργούν ως ενδιάμεσος κρίκος των εκπαιδευτικών δομών και των επιχειρήσεων, εισαγωγή του θεσμού της αμειβόμενης πρακτικής άσκησης στις μονάδες παροχής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης επιπέδου τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) και όχι σε βάρος της επαγγελματικής εκπαιδευτικής διαδικασίας, που πρέπει να συνεχίζεται.

Επίσης, αναβάθμιση των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, τα οποία θα λειτουργούν συμπληρωματικά στις βασικές δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης, λειτουργία γραφείων διασύνδεσης στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, ως συνδετικό κρίκο μεταξύ της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της αγοράς εργασίας, ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού στο σχολείο -στο γυμνάσιο, κυρίως- για την ανάπτυξη ενός συστήματος αξιολόγησης των χαρακτηριστικών των μαθητών και προσδιορισμού των κλίσεων και των ιδιαίτερων δεξιοτήτων τους, ουσιαστική. Πραγματική και υλοποιήσιμη διαπερατότητα όλων των συστημάτων, από την πρωτοβάθμια μέχρι και την τριτοβάθμια, ενιαίο πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας Κέντρων διά Βίου Μάθησης.

Ακόμη, θεσμοθέτηση ολοκληρωμένου πλαισίου ποιότητας για την επαγγελματική εκπαίδευση, που να καλύπτει το σύνολο των χαρακτηριστικών της και τέλος, νέα προγράμματα σπουδών, τα οποία θα αναθεωρήσουν ή θα επικαιροποιήσουν τα υφιστάμενα, αξιοποιώντας έναν τρομερό μηχανισμό που έχουμε στα χέρια μας, τον μηχανισμό διάγνωσης αναγκών της αγοράς εργασίας, όπου εκεί μπορεί να καταλάβει κανείς τον δυναμισμό, τις τάσεις απασχόλησης, την ανεργία, την επιχειρηματικότητα και τις δεξιότητες που χρειάζεται το ανθρώπινο δυναμικό. Θεσμοθέτηση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και αντιστοίχιση με τους τίτλους που υπάρχουν στο τυπικό κομμάτι της εκπαίδευσης στη μη τυπική και την άτυπη και τέλος, τη διαμόρφωση και θεσμοθέτηση του συστήματος επικύρωσης γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων μέσω του ΕΟΠΠΕΠ.

Κλείνοντας, θέλω να πω πως πρόκειται για ένα νομοσχέδιο αδύναμο να αντιμετωπίσει τις πραγματικές ανάγκες της χώρας, της κοινωνίας και τελικά, της ίδιας της οικονομίας και της σύγχρονης αγοράς, την οποία τόσο συχνά επικαλείστε. Αντί να στοχεύετε ψηλότερα σε ό,τι αφορά το επίπεδο προσόντων, με εργαλεία την έξυπνη εξειδίκευση των στελεχών και με περισσότερα προσόντα και μόρφωση -που όλα αυτά θα συμβάλουν στην ανάκαμψη της χώρας- εσείς ωθείτε τη νεολαία στη διά βίου μετριότητα.

Και επειδή δεν θέλω να σας μείνει απορία, κυρία Υπουργέ, εάν το ΚΙΝΑΛ συμφωνεί και θα υπερψηφίσει την πολυτροπολογία που φέρατε μαζί με τους συναρμόδιους Υπουργούς, με την εμβληματική διάταξη, που έχετε κάνει «σημαία» από χθες, για τα 104 εκατομμύρια για την ψηφιακή κατάρτιση των νέων, σας λέω πως «ναι», γιατί εμείς δεν είμαστε όπως όλοι οι υπόλοιποι, δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Εμείς ασκούμε αντιπολίτευση, προτάσσουμε το καλό του τόπου χωρίς παρωπίδες, σε αντίθεση με εσάς, στη Νέα Δημοκρατία, που κάθε καλή ιδέα, αν δεν είναι «γαλάζια» ή αν δεν τη βάψετε «γαλάζια», όταν δεν προέρχεται από δικά σας στελέχη ή στελέχη που αποκτήσατε με μεταγραφή, παύει να είναι και καλή ιδέα.

Ευχαριστώ πολύ.”

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

“Κυρία Υπουργέ, κατατέθηκαν στη διάρκεια αυτής της σημερινής διαδικασίας δύο καινούργιες τροπολογίες. Δύο είχαν κατατεθεί στη χθεσινή διαδικασία, δύο καινούργιες κατατέθηκαν τώρα. Είναι μικρά νομοσχέδια αυτά που έχετε φέρει. Και πρέπει να σας πω ότι τουλάχιστον εμείς τις παραλάβαμε στα mails μας μετά τις 17:00, τώρα εσείς πώς τα στείλατε το μεσημέρι δεν το γνωρίζω.

Δεν είναι εκεί το θέμα, όμως. Το θέμα είναι ότι αφού ο διάλογος έτσι κι αλλιώς είναι περιορισμένος και υπό προϋποθέσεις, θα πρέπει να μας δίνετε το χρόνο λίγο να καταλαβαίνουμε τι ερχόμαστε να ψηφίσουμε σε αυτήν την Αίθουσα.

Θα σας πω μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα. Στην τροπολογία 671, στο άρθρο 8 έρχεστε και συμπληρώνετε διάταξη που υπάρχει ήδη μέσα στο νομοσχέδιο που μας ζητάτε να ψηφίσουμε και είναι αυτή του άρθρου 126.

Επίσης, αντίστοιχα στην τροπολογία 672, στο άρθρο 4 έρχεστε και ουσιαστικά συμπληρώνετε διατάξεις για τον ΕΟΠΠΕΠ, που στο νομοσχέδιο που επίσης θα ψηφίσουμε έχετε αφιερώσει τουλάχιστον πέντε με έξι σελίδες. Αν αυτό για εσάς σημαίνει ότι έχετε ολιστικό σχεδιασμό, πείτε μου να καταλάβω και εγώ πώς το εννοείτε.

Έρχονται διατάξεις που θα έπρεπε να είναι στις αρχικές ρυθμίσεις, φέρνετε τροπολογίες της τελευταίας στιγμής που συμπληρώνουν τις διατάξεις προηγούμενων τροπολογιών, δηλαδή προσέξτε τώρα τροπολογία στην τροπολογία, ρύθμιση στη ρύθμιση. Και αν είναι κάτι το οποίο σας χαρακτηρίζει είναι η περηφάνια με την οποία μιλάτε για την καλή νομοθέτηση. Εάν, λοιπόν, όντως είναι καλή νομοθέτηση και αν όντως πιστεύετε ότι υπάρχει διαβούλευση, διάλογος, συναίνεση με τους κοινωνικούς φορείς, τότε με τον τρόπο σας αυτόν επιβεβαιώνετε κάποιους άλλους κακόβουλους που έρχονται και λένε πως ό,τι έχει έρθει στις τροπολογίες είναι ουσιαστικά φωτογραφικές διατάξεις της τελευταίας στιγμής και γι’ αυτό αυτή η προχειρότητα.

Θέλω να πάμε στο άρθρο 3 της τροπολογίας 672. Κοιτάξτε να δείτε, κυρία Υπουργέ. Σας καταθέσαμε ερώτηση, την οποία θα μας έκανε εντύπωση αν την απαντούσατε, γιατί στις ερωτήσεις που σας έχουμε καταθέσει -και κάποια άλλη στιγμή θα σας πω και νούμερα- δεν έχετε το συνήθειο να απαντάτε ποτέ. Σας καταθέσαμε, λοιπόν, την ερώτηση και σήμερα έρχεστε και νομοθετείτε, αφού διαπιστώσατε τις ελλείψεις και τις παραλείψεις σας και το κάνετε στα μουλωχτά μην τυχόν και δώσετε σε κάποιον άλλο πολιτικό φορέα ένα βήμα για κάτι το οποίο προσπαθεί να βοηθήσει και να είναι εποικοδομητικός με προτάσεις.

Και αν με αυτόν τον τρόπο βέβαια πιστεύετε ότι λύνονται τα προβλήματα, τότε σας το δίνουμε. Ας γίνει αυτή η προσπάθεια, τουλάχιστον κάποιοι συμπολίτες μας να μπορέσουν να βρουν λύσεις στα προβλήματά τους και ας μην πείτε σε κανέναν ότι αυτό είναι αποτέλεσμα της δικής μας κοινοβουλευτικής προσπάθειας.

Περιμέναμε, κυρία Υπουργέ, μετά από την κατάθεση μιας πολύ συγκροτημένης, καλά επεξεργασμένης και στοχευμένης πρότασης που σας καταθέσαμε να βρείτε μια κουβέντα να μας πείτε για το πώς αντιλαμβάνεστε όλη αυτή τη δική μας νομοθετική προσπάθεια. Δεν πειράζει, εμείς να ξέρετε ότι θα συνεχίσουμε με αντιπολίτευση σοβαρή, στοχευμένη και πάντα προς όφελος της χώρας και των πολιτών της.

Και επειδή βλέπω ότι έχετε απορία σας λέω, λοιπόν, ότι η ερώτηση που κατατέθηκε είναι η υπ’ αριθμόν 2570/10/12/2020 «Ανακλήσεις προσλήψεων διδασκόντων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής».

Σας ευχαριστώ.”

Δείτε τα σχετικά βίντεο εδώ: