Τοποθέτηση στη 2η συνεδρίαση (ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων) της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων».
Κύριε Πρόεδρε, θα είμαι απόλυτα σύντομη διότι τόσο η κυρία Πιπιλή όσο και ο κ. Φίλης, ήταν εξαντλητικότατοι. Επειδή, η κυρία Υπουργός, πραγματικά παρακολουθεί με πολύ μεγάλη προσοχή πάντα τις τοποθετήσεις, θα ήθελα να σας πω κυρία Κεραμέως, ότι και εγώ ακούγοντας τον κ. Κυραϊλίδη, άκουσα μια άλλη ατάκα, που εμένα πραγματικά με έκανε να προβληματισθώ πάρα πολύ.
Είπε ο κ. Κυραϊλίδης, «τα παιδιά των ιδιωτικών σχολείων είναι δυο έτη πιο μπροστά από τα παιδιά των δημόσιων σχολείων» και η ερώτησή μου είναι, αυτό ως κατάθεση είναι κάτι που το Υπουργείο χαίρεται που το ακούει; Γιατί εγώ πραγματικά θεωρώ ότι αυτό είναι η πιο μεγάλη, η πιο κραυγαλέα δήλωση ότι εδώ και ένα χρόνο το Υπουργείο Παιδείας πραγματικά δεν έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Η δημόσια εκπαίδευση είναι η δική σας υποχρέωση, είναι η πρώτη μέριμνα του Υπουργείου. Μια τέτοια δήλωση δεν χρειάζεται σχόλιο από κανέναν από εμάς. Αφού ευχαριστήσω, λοιπόν, τους φορείς που είναι σήμερα εδώ και που καταθέτουν την άποψή τους, τέλος Ιουλίου δεν είναι αυτονόητο ότι είναι όλοι διαθέσιμοι.
Εγώ δεν μπαίνω στις προθέσεις του καθενός και επειδή μιλάμε με στοιχεία, είπε κάτι ο κ. Κυραϊλίδης, εγώ απλώς εντυπωσιάζομαι, γιατί αν όντως είναι αυτή η εικόνα, ο κ. Κυραϊλίδης, είναι άνθρωπος μέσα στην κοινωνία, έχει μια συνολική εικόνα, σεβαστή, αν αυτό το πράγμα ισχύει, καταλαβαίνετε ότι εμείς εδώ πραγματικά υπολειπόμαστε πάρα πολύ σε αυτό που έχουμε ως στόχο και που πρέπει να κάνουμε. Λοιπόν, εγώ θα θέσω πολύ γήινες ερωτήσεις.
Το πρώτο που θέλω να ρωτήσω είναι, μιλάμε για μία υπέρβαση του ωραρίου, μιλάμε για ώρες που γίνονται επιπλέον και έχουν πρόσθετη αμοιβή. Θα ήθελα, έτσι, πολύ απλά να μας δώσετε μία αίσθηση πόσες επιπλέον ώρες μπορεί να διαχειρισθεί ένας εκπαιδευτικός; Από την εμπειρία σας τόσο στην ΟΙΕΛΕ όσο και στους ιδιοκτήτες. Δηλαδή, πόσες ώρες μπορεί να δουλεύει ένας εκπαιδευτικός; Και όπως θα μου δώσετε μία τάξη μεγέθους για αυτό, θέλω να μου πείτε και αντίστοιχα, τι αμοιβές υπάρχουν για αυτές τις ώρες και μια ερώτηση η οποία αυτονόητα έρχεται στο μυαλό μου, είναι ότι, αν οι ώρες πραγματικά είναι τόσες πολλές, μπορεί ένας εκπαιδευτικός να παρέχει ποιοτική εκπαίδευση όταν είναι υποχρεωμένος να γίνεται «λάστιχο» και να δουλεύει ατελείωτες ώρες;
Και αυτό έρχεται τώρα, στην ερώτηση που θέλω να θέσω στους γονείς. Προφανώς, όπως όλοι μας, όταν επιλέγουμε ένα σχολείο το επιλέγουμε με βάση κάποια κριτήρια. Όσοι γονείς, λοιπόν, επιλέξαμε να στείλουμε τα παιδιά μας σε ένα ιδιωτικό σχολείο έχουμε ένα σκεπτικό στο μυαλό μας και προφανώς, για να συνεχίζουμε να τα στέλνουμε εκεί, είμαστε ευχαριστημένοι, που σημαίνει ότι η δουλειά γίνεται. Αυτό το νομοσχέδιο, η «καρδιά» αυτού του νομοσχεδίου και η συζήτηση όλη, δεν χρειάζεται να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο, εντοπίζεται σε ένα μεγάλο θέμα, στα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Δεν υπάρχει κάτι άλλο να μας προβληματίζει και η ελαστικότητα χρειάζεται και οι πρωτοβουλίες χρειάζονται και οι εξωστρέφειες χρειάζονται και το επιπλέον χρειάζεται και ο κοσμοπολιτισμός, δεν είναι κάτι που θα πει κάποιος όχι, όμως η καρδιά του θέματος είναι τα εργασιακά. Και εγώ θέλω να σας ρωτήσω, εσείς ως γονείς πιστεύετε ότι αν υπάρχουν ελεύθερες απολύσεις και μπορεί ο κάθε σχολάρχης να κάνει τον εκπαιδευτικό ουσιαστικά κατά το δοκούν, έλα σήμερα, φύγε αύριο, δεν σε θέλω για τρεις ώρες το πρωί, σε θέλω τέσσερις ώρες το απόγευμα, αυτό θα κάνει ποιοτικότερο το σχολείο, στο οποίο πληρώνετε και στο οποίο θέλετε τα παιδιά σας να έχουν ό,τι καλύτερο; Γιατί για αυτό όλοι ξεζουμιζόμαστε, δεν είναι κάτι για το οποίο κανένας λέει ότι το κάνει με άνεση. Οι εποχές άλλαξαν. Μετά από δέκα χρόνια κρίσης όλα είναι διαφορετικά.
Επίσης, και ένα άλλο, το οποίο θέλω να απευθύνω και στον κύριο Κυραϊλίδη, πιστεύετε, δηλαδή, ότι αυτό το νομοθέτημα το οποίο μας είπατε ότι είναι ολοκληρωμένο, ότι έρχεται μετά το 1977, ουσιαστικά τραβάτε ένα Χ σε όλες τις προσπάθειες που έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις και τελικά η αναφορά μας είναι στο ’77; Δηλαδή, κοιτάξτε, νομοθετούμε έχοντας σαν βάση το ‘77 όντας στο 2020, είναι λίγο οξύμωρο, αν το σκεφθείτε.
Θεωρείτε ότι όλα όσα έγιναν στο μεσοδιάστημα είναι χ και τελικά, η καρδιά του νομοσχεδίου που είναι οι ελεύθερες απολύσεις, θα δώσει σε εσάς τη δυνατότητα να έχετε ποιοτικότερο σχολείο. Θέλω να μου πείτε αν αυτό, είναι κάτι το οποίο σας βρίσκει σύμφωνο.
Και τελειώνω. Πάλι στον κ. Κυραϊλίδη. Μιλάτε υπέρ της απλοποίησης, της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας, της ελευθερίας και όλα αυτά που εμείς απόλυτα συμφωνούμε. Θέλουμε να μας πείτε, πως αυτό συμβαδίζει με την νομοθέτηση που γίνεται σήμερα και που τελικά εσείς, ως σχολεία ιδιωτικής εκπαίδευσης, θα έχετε στο κεφάλι σας δύο Υπουργεία, όχι ένα. Και το Εργασίας και το Παιδείας. Αν κανείς θέλει να έχει, όντως, βαθμούς αυτονομίας και τα λοιπά, αυτό το σκέφτεται λίγο περισσότερο. Και παιδεία και εργασία, τι είστε τελικά; Είστε ιδιωτική επιχείρηση, είστε εκπαιδευτήριο, παρέχετε υπηρεσίες εκπαίδευσης, σας αρέσει να πατάτε σε δύο βάρκες; Προφανώς σας αρέσει, διότι, παίρνετε τα θετικά από το Παιδείας, τα θετικά από το Εργασίας και το μείγμα σας βολεύει. Αλλά, μην έρχεστε και να επιχειρηματολογείτε για τους βαθμούς ελευθερίας, που θέλετε να έχετε, γιατί μόνοι σας συντηρείται μια γραφειοκρατία, με δύο υπουργεία από πάνω.
Λοιπόν, αυτά τα λίγα, έχω καλυφθεί από τους συναδέλφους. Το μήνυμα που θέλω να πω προς όλους, με την ευκαιρία που είναι και οι φορείς εδώ, είναι ότι πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει η υποκρισία. Αν, όντως, θέλουμε ποιοτικότερη εκπαίδευση, πρέπει, όπως φροντίζουμε το ιδιωτικό σχολείο, έτσι να φροντίσουμε και το δημόσιο, γιατί αυτά τα δύο μαζί, είναι η ελληνική εκπαίδευση. Είναι αυτό που ετοιμάζουμε για τα παιδιά μας. Είναι το μέλλον του τόπου μας. Δεν μπορεί να είναι μπροστά η ιδιωτική εκπαίδευση, να είναι τόσο πίσω η δημόσια εκπαίδευση και εμείς να θεωρούμε ότι τα έχουμε λύσει όλα. Ευχαριστώ.
Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ: