“Η στήριξη προς την εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί να αφορά μόνο στη διαχείριση της σημερινής κρίσης. Πρέπει να δούμε δημιουργικά την επόμενη ημέρα” .
Τα παραπάνω τονίζει η τομεάρχης παιδείας του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου σε συνέντευξη στο esos και σημειώνει:
“Ο χρόνος που περνάει για κάθε παιδί δεν έχει επιστροφή. Πρέπει σήμερα, τον Σεπτέμβριο του 2020, να γνωρίζουμε το παιδί του νηπιαγωγείου, που μπαίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα, με ποια χαρακτηριστικά, γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες θα αποφοιτήσει από αυτό το 2035. Αυτό δεν είναι υπόθεση ενός μόνο Υπουργού, μιας μόνο κυβέρνησης.
Είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας, όλων των πολιτικών δυνάμεων και βεβαίως ευθύνη της πολιτείας.
Για αυτό, παρά τη δύσκολη κατάσταση και την πανδημία, σήμερα πρέπει να προγραμματίσουμε για το αύριο, για τη διοίκηση, τα περιεχόμενα των μαθημάτων, τις νέες τεχνολογίες, τους εκπαιδευτικούς.
Το υπουργείο Παιδείας έχει χάσει πολύ χρόνο για αυτές τις αλλαγές.”.
Ερώτηση: Πώς κρίνετε τους μέχρι σήμερα χειρισμούς του Υπουργείου Παιδείας στην αντιμετώπιση της πρωτόγνωρης κατάστασης και την ανταπόκριση της εκπαιδευτικής κοινότητας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση; Παρέχει η Πολιτεία την απαιτούμενη στήριξη και βοήθεια; Υπήρξαν φωνές που τους κατηγόρησαν για καθυστέρηση, ολιγωρία και απροθυμία να στηρίξουν την εκπαιδευτική διαδικασία.
Απάντηση: Σε αυτές τις δύσκολες ώρες, οι εκπαιδευτικοί της χώρας απέδειξαν πως έχουν αυξημένη την ατομική και κοινωνική ευθύνη. Με κάθε πρόσφορο μέσο, από τις πρώτες ημέρες της νέας πραγματικότητας, βρήκαν τρόπους και συντηρούν τις επαφές με τους μαθητές τους. Μεμονωμένες παραφωνίες λαϊκισμού, δεν τους αγγίζουν. Οι αριθμοί άλλωστε μιλούν από μόνοι τους: μέχρι σήμερα έχουν συνδεθεί στο ΠΣΔ 167.000 εκπαιδευτικοί.
Το Υπουργείο Παιδείας έχει χρέος να αναγνωρίσει και να υποστηρίξει έμπρακτα τις πολλαπλές πρωτοβουλίες επικοινωνίας των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους, είτε αυτές γίνονται δια μέσω του ΠΣΔ, είτε με e-mails, είτε με site σχολείων και εκπαιδευτικών, είτε με οποιοδήποτε άλλο αξιόπιστο μέσο σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί μας την ευαισθησία, τη συναίσθηση προσφοράς την κάνουν πράξη κάθε μέρα.
Είναι συγκινητική η δράση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος να διαθέσει 100.000 ευρώ για την αγορά υγειονομικού υλικού, χρήματα που προέρχονται από τις συνδρομές των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αν κάτι σημαντικό έχουμε κερδίσει ως κοινωνία μέσα από αυτήν την δύσκολη κατάσταση της επιδημίας είναι η αλληλεγγύη και η ανθρωπιά μας.
Ερώτηση: Η νέα αυτή πραγματικότητα προδιαγράφει το μέλλον; Πιστεύετε ότι η επόμενη ημέρα θα μας βρει όλους σε ένα νέο, πρωτόγνωρο εκπαιδευτικό περιβάλλον;
Απάντηση: Η στήριξη προς την εκπαιδευτική κοινότητα δεν μπορεί να αφορά μόνο στη διαχείριση της σημερινής κρίσης. Πρέπει να δούμε δημιουργικά την επόμενη ημέρα και για τον λόγο αυτό δεν χρειάζονται κινήσεις εντυπωσιασμού, που θα υπονομεύσουν αύριο τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αν εννοεί όσα ανακοινώνει, οφείλει να δεσμευτεί στην εφαρμογή πολιτικών που να έχουν συνέχεια στη νέα σχολική χρονιά.
Η επαναφορά των δυο ωρών του μαθήματος της Πληροφορικής στο Δημοτικό, η Πιστοποίησή της στην αποφοίτηση από το Γυμνάσιο, η γενικευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις Νέες Τεχνολογίες, ο εμπλουτισμός του ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟΥ, ο εκσυγχρονισμός των υποδομών στις σχολικές μονάδες, όλα αυτά για τα οποία επιμένουμε από την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, τελικά τα βρίσκουμε μπροστά μας. Η νέα πραγματικότητα υποδεικνύει στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και τον δρόμο που έχει χρέος να κινηθεί. Αυτός ο δρόμος περνά μέσα από τη συνεργασία, τον διάλογο και την εφαρμογή των καλών προτάσεων ανεξαρτήτως brand name.
Σταθερή και πάγια θέση μας είναι η συνεννόηση για τα θέματα Παιδείας τα οποία θεωρούμε εθνική υπόθεση. Επιμένουμε στην επανίδρυση και λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, που δυστυχώς και η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αγνοεί, όπως και η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Ο χρόνος που περνάει για κάθε παιδί δεν έχει επιστροφή. Πρέπει σήμερα, τον Σεπτέμβριο του 2020, να γνωρίζουμε το παιδί του νηπιαγωγείου, που μπαίνει στο εκπαιδευτικό σύστημα, με ποια χαρακτηριστικά, γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες θα αποφοιτήσει από αυτό το 2035. Αυτό δεν είναι υπόθεση ενός μόνο Υπουργού, μιας μόνο κυβέρνησης. Είναι υπόθεση όλης της κοινωνίας, όλων των πολιτικών δυνάμεων και βεβαίως ευθύνη της πολιτείας. Για αυτό, παρά τη δύσκολη κατάσταση και την πανδημία, σήμερα πρέπει να προγραμματίσουμε για το αύριο, για τη διοίκηση, τα περιεχόμενα των μαθημάτων, τις νέες τεχνολογίες, τους εκπαιδευτικούς. Το Υπουργείο Παιδείας έχει χάσει πολύ χρόνο για αυτές τις αλλαγές.
Ερώτηση: Το μείζον θέμα της αναπλήρωσης των χαμένων ωρών πώς μπορεί να επιλυθεί; Ειδικά για τους μαθητές που φοιτούν στη Γ’ Λυκείου που θα συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις όταν αυτές τελικά πραγματοποιηθούν.
Απάντηση: Καλούμαστε να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα. Η διαχείρισή της επιβάλει το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα για την επίλυση του θέματος της αναπλήρωσης των χαμένων ωρών, της μείωσης της ύλης και της διοργάνωσης των Πανελλαδικών εξετάσεων. Λύσεις υπάρχουν αλλά απαιτείται ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του Υπουργείου και των εκπαιδευτικών.
Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ σε ένα θέμα που δεν έχει αναδειχθεί μέχρι σήμερα και αφορά στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας καλείται να επιλύσει έγκαιρα τα θέματα των αναπληρωτών που αμείβονται μέσω ΕΣΠΑ στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση καθώς και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών στις μικρονησιωτικές και δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές. Και πρέπει να τιμήσουμε αυτούς τους νέους ανθρώπους, τους νέους εκπαιδευτικούς μας.
Μπορείτε να διαβάσετε τη συνέντευξη εδώ.