Στη διάρκεια του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου συζητήθηκε χθες στη Βουλή η Επίκαιρη Ερώτηση της Χαράς Κεφαλίδου, βουλευτή Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα τη διατήρηση της διασύνδεσης του Μαράσλειου Δημοτικού Σχολείου με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Πλάκας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συζήτησης:
“Κυρία Υφυπουργέ, σήμερα συζητάμε για τα Πειραματικά Σχολεία και συγκεκριμένα για την κατάφορη αδικία που γίνεται σε βάρος των μαθητών, όχι μόνο του Μαρασλείου, αλλά και των Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Πατρών. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να μας δώσετε κάποιες απαντήσεις τόσο στους μαθητές, στους γονείς, αλλά και τους εκπαιδευτικούς που και παρακολουθούν και αγωνιούν για το μέλλον των παιδιών τους, γιατί πραγματικά ο Σεπτέμβρης είναι πολύ κοντά και δεν ξέρουν τι πρόγραμμα θα έχουν, πού θα βρεθούν.
Θα κάνω μια πολύ σύντομη ιστορική αναφορά, γιατί όλα αυτά τα σχολεία δεν είναι κάτι που ανακαλύψαμε τώρα. Υπάρχει ένα βασιλικό διάταγμα του 1929 που ιδρύει Πειραματικά Σχολεία, αλλά ουσιαστικά το 2011 θεσμοθετούνται Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία επί ΠΑΣΟΚ και επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου, συνολικά διακόσια σαράντα σε όλη τη χώρα.
Ερχόμαστε στο συγκεκριμένο: Το μεν Μαράσλειο σήμερα έχει τριακόσιους πενήντα μαθητές και μέχρι σήμερα ήταν διασυνδεδεμένο με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Πλάκας. Τα δε Πειραματικά Δημοτικά της Πάτρας έχουν διακόσιους πενήντα πέντε μαθητές και είναι διασυνδεδεμένα με το Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Πατρών.
Και ξαφνικά τον Μάιο του 2019 με το περίφημο πολυνομοσχέδιο Παιδείας, τον ν. 4610/2019 του κ. Γαβρόγλου, διακόπτεται η διασύνδεση αυτών των δύο μόνο Πειραματικών σχολείων και αυτό γίνεται χωρίς καμμία αιτιολόγηση και χωρίς καμμία επιστημονική τεκμηρίωση. Είναι αξιοσημείωτο ότι η εξαίρεση αυτή αφορά αυτά τα δύο μόνο σχολεία, γιατί οι υπόλοιπες διασυνδέσεις των Πειραματικών Δημοτικών γίνονται κανονικά, όπως ήταν και πριν.
Θέλω να σας θυμίσω ότι υπήρχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και από τη μεριά των Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας. Συγκεκριμένα, η νυν Υπουργός, η κ. Κεραμέως είχε κάνει ερώτηση στις 27 Φεβρουαρίου 2019 για το τι μέλλει γενέσθαι με τα Πρότυπα και Πειραματικά και τροπολογία 21 ενός Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας τον Μάιο του 2015 που συζητιέται το νομοσχέδιο, όπου εκεί ούτε λίγο ούτε πολύ λέει ότι απώτερος σκοπός της τροπολογίας είναι να διασφαλιστούν τα παιδιά του Μαρασλείου, ώστε να έχουν ένα κατάλληλο σχολείο, να συνεχιστεί η ακαδημαϊκή τους πορεία χωρίς να διασκορπίζονται σε πολλές σχολικές μονάδες, αλλά δίνεται παράλληλα και η δυνατότητα στο 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο και στα Πειραματικά Δημοτικά Μαρασλείου να αναπτύξουν παράλληλες διδακτικές προσεγγίσεις σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα επιτελώντας με τον τρόπο αυτό καλύτερα τον ρόλο τους. Κάποια στιγμή αυτά θα τα καταθέσω και στα Πρακτικά.
Λέω απλά ότι δεν χρειάζεται κανένας να επιχειρηματολογήσει για τον σκοπό που εξυπηρετούν τα πειραματικά σχολεία, πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους και στην υπόλοιπη γνώση όπου προσπαθούμε να υπάρχει μια διάχυση στα υπόλοιπα σχολεία. Και αυτή η ανατροφοδότηση για να μπορέσει να έχει αποτέλεσμα έχει νόημα να έχει μια συνέχεια, να μη διακόπτεται δηλαδή η πορεία των παιδιών μόνο στο δημοτικό, αλλά να συνεχίζεται και στις άλλες βαθμίδες, Γυμνάσιο και Λύκειο.
Επίσης, έχει νόημα να αναφέρουμε ότι η επιλογή αυτή έχει ένα πολύ μεγάλο βάρος και για την οικογένεια, διότι αλλάζουν προγράμματα, αλλάζουν τόποι κατοικίας και πολλές φορές ακόμη και η επαγγελματική δραστηριότητα για να μπορέσουν να στηρίξουν οι γονείς και η οικογένεια αυτή την επιλογή. Και έτσι, νομίζω ότι σήμερα έχετε την ευκαιρία, κυρία Υφυπουργέ, να μας εξηγήσετε πρώτα απ’ όλα ποιο είναι το ολοκληρωμένο πλάνο που έχει η Κυβέρνησή σας για την προοπτική των Πρότυπων και Πειραματικών και να μας διευκρινίσετε ουσιαστικά τι θα γίνει με αυτά τα παιδιά, με αυτούς τους μαθητές που βρίσκονται σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού, τόσο του Μαρασλείου όσο και του Πειραματικού Δημοτικού Πατρών, μετά από αυτό που έχει δημιουργήσει ο νόμος Γαβρόγλου, δηλαδή, την κατάργηση της αυτοδίκαιης διασύνδεσης. Θεωρώ ότι είναι μεγάλη αδικία και περιμένω να ακούσω πώς θα το αντιμετωπίσει η Κυβέρνησή σας.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ξέρετε καλά πως όλον αυτόν τον καιρό, καθώς και στην περίοδο που η Νέα Δημοκρατία ήταν Αξιωματική Αντιπολίτευση, είχε αναδείξει η αρμόδια τότε Τομεάρχης και νυν Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως όλη τη στοχοθεσία της Νέας Δημοκρατίας αν, με το καλό, ο ελληνικός λαός ψήφιζε υπέρ αυτής της πολιτικής επιλογής. Εξελέγη με αυξημένη πολιτική νομιμοποίηση με ένα πρόγραμμα το οποίο βήμα – βήμα το κάνει πραγματικότητα. Αυτό το λέω για να συνδέσω τον λόγο για τον οποίο είμαστε εδώ σήμερα με αυτό το κομμάτι, αν θέλετε, της αυτοδίκαιης στήριξης – στη δική μας, τουλάχιστον, νοοτροπία και ξέρω ότι και οι ίδιοι στηρίζετε πολύ τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία- σε αυτό το οποίο παλαιότερα ήταν σχολείο και του κόπου και της προσπάθειας. Όμως, για εμένα είναι κυρίως της ισότητας ευκαιριών που αφορά όλα τα παιδιά τα οποία μπορούν να πάνε σε ένα σχολείο που είτε στα Πειραματικά θα δίνεται η ευκαιρία να δοκιμάζονται νέες μέθοδοι – αυτό γίνεται όταν υπάρχει συνέχεια- είτε στα Πρότυπα όπου εκεί πέρα η προσπάθεια, ο κόπος και η αριστεία, μια λέξη η οποία ούτως ή άλλως είχε στηλιτευθεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, αλλά και γενικά με την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και νομίζω ότι μπορούμε να την επαναφέρουμε ως λέξη ισοδύναμη προσπάθειας και επίτευξης στόχων.
Άρα, ως Αντιπολίτευση στηλιτεύσαμε όλη αυτή τη μεθοδευμένη πολιτική υποβάθμιση των σχολείων αυτών. Θα δείτε πολύ σύντομα, εντός μάλιστα εύλογου χρονικού διαστήματος, θα έλεγα, το πλήρες πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τα Πρότυπα και Πειραματικά τα οποία ενισχύουμε. Στόχος μας είναι να υπάρχει ένα Πρότυπο και ένα Πειραματικό σχολείο στην έδρα κάθε περιφερειακής ενότητας.
Τι κάναμε αυτή τη χρονιά για να αποδείξουμε τη στήριξή μας στα σχολεία αυτά; Οργανώσαμε πρώτα απ’ όλα τα ΕΠΕΣ. Άνθρωποι δίνουν αυτή τη στιγμή εθελοντικά τον χρόνο τους και την ενέργειά τους στα συμβούλια αυτά για να βοηθήσουν το κάθε σχολείο, έτσι ώστε να μπορούν να κάνουν τους ομίλους τους, να κάνουν τα προγράμματά τους και να προσδώσουν στα παιδιά που έχουν επιλέξει αυτά τα σχολεία τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία τους έκαναν να τα επιλέξουν κιόλας.
Συγχρόνως δουλεύουμε στο νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο, όπως είπα πριν, θα προσδώσει πάλι αυτήν την ιδιαίτερη επιστημονική αξία και παιδαγωγική σκοπιμότητα σ’ αυτά τα σχολεία διαφορετικών βαθμίδων.
Επειδή όλη αυτή η στόχευση και η αναγκαία εξαγωγή συμπερασμάτων και αξιολόγησης μεθόδων διδασκαλιών δεν μπορεί να έχει το στοιχείο της διακοπής, αυτό το κομμάτι της διασύνδεσης είναι σημαντικό. Πρέπει να σας πω ότι είμαστε θετικά διακείμενοι στο κομμάτι της διασύνδεσης και νομίζω ότι αυτό απαντά και στην ουσία του ερωτήματος, στη συνέχιση της διασύνδεσης και στο Μαράσλειο, στο οποίο ούτως ή άλλως έχει διακοπεί.
Πρέπει να σας πω επίσης ότι επειδή ξετυλίγουμε αυτήν τη στιγμή την κατάρτιση του προγράμματός μας ως προς τα πρότυπα και πειραματικά, επιφυλάσσομαι να σας απαντήσω για το σύνολο της διασύνδεσης όλων των σχολείων, όμως πρέπει να σας πω ότι η κατεύθυνση που δίνουμε είναι θετική ως προς τη διατήρηση της διασύνδεσης. Νομίζω ότι έτσι απαντώ και στην ουσία της επίκαιρης ερώτησής σας.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Κυρία Υπουργέ, χαίρομαι πάρα πολύ για την απάντηση που παίρνω σήμερα, γιατί πραγματικά δεν είναι μόνο τα παιδιά της έκτης δημοτικού που βρίσκονται σε ομηρία, από τη στιγμή που υπάρχει αυτή η ασυνέχεια της νομοθέτησης. Καταλαβαίνω ότι με το άρθρο 80 του ν. 4610/2019 δημιουργήθηκαν δύο ταχύτητες. Ήταν τα δημοτικά πειραματικά σχολεία που αυτοδίκαια συνέχιζαν και στο γυμνάσιο και αυτά τα δύο σχολεία που ξαφνικά βρέθηκαν στο πουθενά, χωρίς να υπάρχει ολοκληρωμένη πρόταση για το τι γίνεται. Είχε εξασφαλιστεί μόνο ένας χρόνος, δηλαδή ο επόμενος χρόνος για τα παιδιά που ήταν τότε στην έκτη δημοτικού. Επειδή καταλαβαίνω ότι κάποια στιγμή θα σταματήσει να υπάρχει η κλήρωση στα πειραματικά σχολεία και θα περάσουμε σ’ ένα άλλο καθεστώς, η διαδικασία για την οποία μιλάμε, δηλαδή της αυτοδίκαιης διασύνδεσης αφορά τα παιδιά που αυτήν τη στιγμή είναι από την πρώτη τάξη του δημοτικού μέχρι και την έκτη, δηλαδή τελειώνει ο κύκλος των παιδιών που όταν εισήχθησαν στα πειραματικά σχολεία ήξεραν ότι η προοπτική είναι να συνεχίσουν σ’ ένα πειραματικό γυμνάσιο χωρίς κλήρωση, αυτοδίκαια. Αυτό θέλω να μου το απαντήσετε. Θέλετε να μου το απαντήσετε τώρα για να συνεχίσω; Συγγνώμη, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Παρακαλώ.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Στα πειραματικά μιλάμε πάντα για κλήρωση και παραμένει αυτό το κομμάτι για όλες τις τάξεις. Στα πρότυπα μιλάμε για εξετάσεις.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Απλά μου απαντάτε τώρα σε ό,τι αφορά όλα τα παιδιά που αυτήν τη στιγμή, δηλαδή το 2019 που υπήρξε η εξαίρεση αυτών των δύο πειραματικών, φοιτούσαν κανονικά στο Μαράσλειο και στα πειραματικά σχολεία της Πάτρας. Αφορά όλα τα παιδιά, όλες τις τάξεις.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρία συνάδελφε…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Συνεχίστε, κυρία Κεφαλίδου. Δεν θα κάνουμε διάλογο. Στο τέλος θα απαντήσει η Υπουργός.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Είναι η βασική ερώτησή μου. Να απαντήσει για να συνεχίσω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Ναι, αλλά η διαδικασία δεν είναι αυτή.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Από τον χρόνο μου, κύριε Πρόεδρε.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Με τα στοιχεία που έχουμε σήμερα, ούτως ή άλλως σας είπα ότι εξελίσσεται αυτήν τη στιγμή και ολοκληρώνεται το νομοσχέδιο.
Αυτό το οποίο δίνουμε ως κατεύθυνση είναι η συνέχεια της διασύνδεσης. Θα δοθούν όλες οι διευκρινίσεις ως προς το σύνολο των ετών και πόσες τάξεις θα αφορά. Όμως, είναι σημαντικό και νομίζω, όπως σας είπα, ότι απαντά στην ουσία της ερώτησης το γεγονός ότι κινούμαστε προς την κατεύθυνση της διατήρησης της διασύνδεσης. Το θέμα της κλήρωσης παραμένει ούτως ή άλλως για τα πειραματικά, όπως είπαμε. Το θέμα των προτύπων είναι με το θέμα των εξετάσεων. Όλες οι λεπτομέρειες για όσες τάξεις αφορά μπορούν να δοθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Όμως, άμεσα γι’ αυτό για το οποίο ευλόγως οι γονείς αναρωτιούνται, ειδικά στην έκτη για το γυμνάσιο, νομίζω ότι μπορούμε να πούμε ότι η κατεύθυνση είναι θετική. Όλες οι άλλες ερωτήσεις για τις υπόλοιπες τάξεις μπορούν να απαντηθούν σε εύλογο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να μη δημιουργήσουμε αυτήν τη στιγμή περαιτέρω ερωτήματα. Δουλεύει και η ΔΕΠΠΣ και η Επιτροπή η οποία αυτήν τη στιγμή διοικεί τα πειραματικά, αλλά και οι ομάδες εργασίας προς ένα πολύ συστηματικό και συνδεδεμένο σχέδιο, το οποίο θα πρέπει να παρουσιαστεί σε σύντομο χρονικό διάστημα και να απαντηθούν όλες οι ερωτήσεις. Βρισκόμαστε στον Φεβρουάριο. Νομίζω ότι υπάρχει χρόνος και αυτήν τη στιγμή, με αυτές τις απαντήσεις, νομίζω ότι μπορούμε να απαλύνουμε τις αγωνίες και τον προβληματισμό.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Και να δώσουμε και μια προοπτική.
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Έχουμε, όμως, και εύλογο χρονικό διάστημα έτσι ώστε το εγχείρημα των πρότυπων και πειραματικών σχολείων να είναι πλήρες και να απαντά στις ανάγκες όλης της Ελλάδας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Συνεχίστε, κυρία Κεφαλίδου.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, ζητώ συγγνώμη για το ανορθόδοξο της διαδικασίας, όμως καταλαβαίνετε ότι το θέμα αφορά γονείς που αγωνιούν, που παρακολουθούν και περιμένουν σαφείς απαντήσεις.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Το ότι είναι σπουδαίο το θέμα είναι γνωστό.
ΧΑΡΟΥΛΑ (ΧΑΡΑ) ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ: Εγώ απλά θα πω ότι ευχαριστώ την κυρία Υπουργό που πραγματικά έδωσε το σωστό στίγμα αυτών των σχολείων, γιατί το Μαράσλειο δεν είναι το «κυριλέ» σχολείο του Κολωνακίου, όπως κάποιοι θέλουν να λένε. Σ’ αυτό πραγματικά φοιτούν παιδιά όλων των κοινωνικών τάξεων και παιδιά απ’ όλη την Αττική. Επειδή αυτά τα σχολεία είναι σχολεία βιτρίνας για εμάς, είναι σχολεία πρωτοπορίας για εμάς, πρέπει εκεί να δείξουμε το ενδιαφέρον μας, όπως και σε όλα τα θέματα που αφορούν την εκπαίδευση των νέων μας.
Θα σας πω ότι εδώ έχετε και ένα άλλο μεγάλο θέμα που πρέπει να λύσετε, το οποίο είναι η επιλογή των εκπαιδευτικών που πάει χέρι-χέρι με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αυτό σημαίνει ότι περιμένουμε να κινηθείτε τάχιστα σε ό,τι αφορά το κομμάτι της αξιολόγησης που έχει να κάνει με τους σχολικούς συμβούλους, με τους διευθυντές εκπαίδευσης, με τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, γιατί είναι ένας φαύλος κύκλος. Πρέπει κάποια στιγμή να προχωρήσουμε, γιατί εάν έλθει ο Μάρτης και δεν λύσουμε αυτά τα θέματα, θα χαθεί η επόμενη σχολική χρονιά και θα είναι κρίμα.
Επομένως, πιστεύοντας ότι άμεσα στο νομοσχέδιο που έρχεται μέσα στον Μάρτη θα έχουμε και δομές διοίκησης και τα υπόλοιπα θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, που σωστά θίξατε, θέλω να σας πω ότι πραγματικά τα θέματα της παιδείας είναι το μέλλον της χώρας και γι’ αυτό δεν χρειάζονται πειραματισμοί, αλλά ένα σταθερό πλαίσιο.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Ευχαριστούμε κι εμείς.
Κυρία Υπουργέ, έχετε να προσθέσετε κάτι;
ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Όχι, κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι το καλύψαμε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Απόστολος Αβδελάς): Τα καλύψατε όλα προηγουμένως. Σας ευχαριστώ πολύ.”.
Δείτε το σχετικό βίντεο: