“Προσχηματικό” χαρακτήρισε τον εθνικό διάλογο για την Παιδεία που εξήγγειλε η κυβέρνηση η Χαρά Κεφαλίδου, μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής την Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου, κατά τη συζήτηση Επίκαιρης Επερώτησης για την Παιδεία που κατέθεσαν οι βουλευτές της Δημοκρατικής Συμπαράταξης.
Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι γκρεμίζει ό,τι χτίστηκε με κόπο, επιλέγοντας να αγνοήσει τη μεγαλύτερη και σοβαρότερη μεταρρύθμιση που επιχειρήθηκε τα τελευταία χρόνια στην Παιδεία – αυτή της Άννας Διαμαντοπούλου, όταν θήτευσε ως υπουργός Παιδείας – και την ευρύτατη συναίνεση με την οποία ψηφίστηκε, με τη στήριξη των τεσσάρων πέμπτων της Βουλής, προσθέτοντας:
“Ασφαλώς σε έναν ψηφισμένο νόμο, κατά τη διάρκεια ισχύος και λειτουργίας του, θα υπάρξουν αλλαγές, βελτιώσεις και διορθώσεις. Όμως, η τόσο μεγάλη πλειοψηφία στη Βουλή σήμαινε ότι για τα επόμενα δέκα με δεκαπέντε χρόνια ο νόμος θα δοκιμαστεί, θα αποδώσει, θα βελτιωθεί.
Εσείς, αντί να προχωρήσετε με λογική, δηλώνετε ότι θα επανεφεύρετε τον τροχό και ξεκινάτε από το μηδέν. Τα διαλύετε όλα, για να ξαναφτιάξετε αυτό που έχετε στο μυαλό σας από την αρχή. Γιατί δεν μπορείτε, παρά μόνο να καταστρέφετε ό,τι κάνουν οι προηγούμενοί σας, έστω και αν είναι καλό; Γιατί δεν σας αρέσει το σήμα της Ελλάδας και πρέπει όλα να έχουν το σήμα του ΣΥΡΙΖΑ;
Χρησιμοποιείτε τον διάλογο ως πρόσχημα, για να κερδίσετε χρόνο, ώστε όσο γίνεται η συζήτηση, να νομοθετείτε λάθρα μέσα από πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια, με κορυφαίο αυτό για τις βοσκήσιμες γαίες, με κοινές υπουργικές αποφάσεις.”
Το βίντεο της ομιλίας:
Το πλήρες κείμενο:
Κυρία και κύριε Υπουργέ,
Kυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
H μεγαλύτερη και σοβαρότερη μεταρρύθμιση που επιχειρήθηκε τα τελευταία χρόνια στη χώρα ήταν αυτή της παιδείας από το ΠΑΣΟΚ και την Άννα Διαμαντοπούλου. Σε αντίθεση με την κοινοβουλευτική μας παράδοση, η τότε Υπουργός εξασφάλισε γι’ αυτήν τη μεταρρύθμιση τη μέγιστη δυνατή κοινοβουλευτική στήριξη: διακόσιους πενήντα πέντε Βουλευτές, τα τέσσερα πέμπτα της Βουλής.
Στις δύσκολες μέρες που ζούμε η παιδεία έπρεπε να είναι στο επίκεντρο όλων των κομμάτων, μακριά από κομματικές σκοπιμότητες, βεβιασμένες κινήσεις και αναχρονιστικές επιλογές. Δυστυχώς, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ικανοποιώντας αιτήματα συνδικαλιστών της, μέσα σε λίγους μήνες ακύρωσε επιτεύγματα και μεταρρυθμίσεις που η εκπαιδευτική κοινότητα αγωνίστηκε χρόνια να πετύχει.
Αν κάτι κατάφερε η δική μας μεταρρύθμιση στην παιδεία, ήταν επειδή ως Αντιπολίτευση την περίοδο 2007-2009 συμμετείχαμε ενεργά με θέσεις και προτάσεις στην τότε συσταθείσα Επιτροπή Μπαμπινιώτη, αν θυμάστε. Συνέχισε από εκεί που σταμάτησε η προηγούμενη κυβέρνηση. Δεν γκρέμισε τα καλά που βρήκε, αλλά τα αξιοποίησε. Προχώρησε σε εκτενή και ειλικρινή διάλογο με όλους τους φορείς και όλα τα κόμματα, ούτε βιαστικά ούτε προσχηματικά.
Όλο το υλικό της μεταρρύθμισης για την πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, νομοσχέδια, υπουργικές αποφάσεις, προγράμματα, πιλοτικές δράσεις, υπάρχουν στο Υπουργείο Παιδείας και ήταν αναρτημένα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου. Όλο αυτό το υλικό, όμως, εξαφανίστηκε επί Υπουργίας κ. Μπαλτά. Γιατί, κύριε Υπουργέ;
Αυτή η προσπάθεια χρηματοδοτήθηκε από την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ μέσω ΕΣΠΑ με πολλές δράσεις, όπως αυτή του «Ψηφιακού Σχολείου», σε όλες τις βαθμίδες. Ο δικός σας, ο κ. Μπαλτάς, σταμάτησε το ΕΣΠΑ με μια εγκληματική για το εκπαιδευτικό σύστημα πράξη. Γιατί;
Κύριε Υπουργέ,
Aκούσαμε όλοι μας με πολύ ενδιαφέρον τις εξαγγελίες σας για έναρξη ενός ακόμη διαλόγου για την παιδεία. Υποθέσαμε ότι θα προχωρούσατε ένα βήμα παραπέρα, αξιοποιώντας όσα χρήσιμα έχουν ήδη γίνει, εκμεταλλευόμενοι την ευρύτατη συναίνεση που είχε επιτευχθεί.
Σας θυμίζω: Εθνική Επιτροπή Διαλόγου το 1985 με συμμετοχή κομμάτων, στην οποία ουδέποτε συμμετείχε ο ΣΥΡΙΖΑ. Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας με συμμετοχή φορέων της εκπαίδευσης και της οικονομίας. Οι μεταρρυθμίσεις που εγκρίθηκαν απ’ αυτά τα δύο όργανα και άρχισαν να υλοποιούνται το 2010 συζητήθηκαν τότε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία έλαβε υπ’ όψιν της και αξιολόγησε τη δουλειά που είχε γίνει στις προηγούμενες κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας.
Σε εκείνον τον διάλογο συμμετείχαν οι πάντες, φορείς της εκπαίδευσης, της εργασίας, σύλλογοι γονέων, φορείς της οικονομίας, των επιχειρήσεων, του αγροτικού τομέα, άτομα με αναπηρία, άτομα που εκπροσωπούσαν την ισότητα των δύο φύλων.
Βεβαίως, όταν υπάρχει ένας ψηφισμένος νόμος, θα υπάρξουν αλλαγές, βελτιώσεις, διορθώσεις. Όμως, η τόσο μεγάλη πλειοψηφία στη Βουλή σήμαινε ότι για τα επόμενα δέκα με δεκαπέντε χρόνια ο νόμος θα δοκιμαστεί, θα αποδώσει, θα βελτιωθεί.
Εσείς, αντί να προχωρήσετε με λογική, δηλώνετε ότι θα επανεφεύρετε τον τροχό και ξεκινάτε από το μηδέν. Τα διαλύετε όλα, για να ξαναφτιάξετε αυτό που έχετε στο μυαλό σας από την αρχή. Γιατί δεν μπορείτε, παρά μόνο να καταστρέφετε ό,τι κάνουν οι προηγούμενοί σας, έστω και αν είναι καλό; Γιατί δεν σας αρέσει το σήμα της Ελλάδας και πρέπει όλα να έχουν το σήμα του ΣΥΡΙΖΑ;
Χρησιμοποιείτε τον διάλογο ως πρόσχημα, για να κερδίσετε χρόνο, ώστε όσο γίνεται η συζήτηση, να νομοθετείτε λάθρα μέσα από πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια, με κορυφαίο αυτό για τις βοσκήσιμες γαίες, με κοινές υπουργικές αποφάσεις.
Εξαγγείλατε, κύριε Υπουργέ, ότι για την αντιμετώπιση κρίσιμων δυσλειτουργιών προχωρούμε σε επιμέρους νομοθετικές πρωτοβουλίες, που σε καμία περίπτωση δεν προκαταλαμβάνουν τα αποτελέσματα του αναγκαίου εθνικού και κοινωνικού διαλόγου.
Σε ποιες νομοθετικές πρωτοβουλίες αναφέρεστε; Στην αδιαφανή διαδικασία με την οποία επιλέγετε κομματικά στελέχη για τις θέσεις των δεκατριών περιφερειακών διευθυντών εκπαίδευσης, που ήταν τόσο αξιοκρατική που οι δώδεκα είναι μέλη του ΣΥΡΙΖΑ και ο ένας στέλεχος των ΑΝΕΛ; Στα υπηρεσιακά Συμβούλια Επιλογής Διευθυντών Σχολικών Μονάδων όπου ο Πρόεδρος είναι ο περιφερειακός διευθυντής και ήταν τόση η βιασύνη σας που τα δύο από τα τρία μη αιρετά μέλη διορίστηκαν χωρίς πρόσκληση, χωρίς καν να έχουν κάνει αίτηση, χωρίς κατάταξη; Αλήθεια, πώς το κάνατε αυτό; Είχατε έτοιμη λίστα; Και αφού το Συμβούλιο θα κάνει ό,τι θέλει, πρέπει να είναι ένα Συμβούλιο που να θέλει αυτό που θέλει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Ο σοφός νομοθέτης δεν το άφησε στην τύχη του. Γιατί αν το Συμβούλιο Επιλογής Διευθυντών Εκπαίδευσης ήταν συγκροτημένο, όπως το προέβλεπε ο ν.3848/2010, δεν θα ήταν απόλυτα ελεγχόμενο. Αυτή είναι η αλήθεια. Και είναι σύμπτωση ότι δεν προσβλήθηκε κανένας πίνακας του ν.3848/2010; Ή οι νομοθετικές σας πρωτοβουλίες αναφέρονται στα Συμβούλια Διοίκησης των Πανεπιστημίων, που εν μια νυκτί τα καταργήσατε με Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου;
Αλλά δεν ανησυχούμε. Εσείς τίποτα δεν αφήνετε στην τύχη του. Με το αλήστου μνήμης νομοσχέδιο που φέρατε, εκείνο το τρομερό δισέλιδο με τις δώδεκα Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, ευτελίσατε όλες τις διαδικασίες και καταστρατηγήσατε το Σύνταγμα.
Αυτές είναι οι δημοκρατικές αξίες για τις οποίες μιλάτε στην ατζέντα σας για την Παιδεία; Ποια δημοκρατική αξία μπορεί να το ανεχτεί αυτό; Γιατί σας ενοχλεί η αντιστροφή της διάλυσης των πανεπιστημίων; Γιατί δεν ανέχεστε ιδεολογικά την αριστεία; Γιατί κάνετε ό,τι περνάει από το χέρι σας για να ισοπεδώσετε τα πάντα; Έτσι θα συνεχίσετε να νομοθετείτε;
Ο Υπουργός δεν διστάζει να θεσμοθετήσει ό,τι βολεύει τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, στο πλαίσιο πάντα προώθησης της συναίνεσης, που ζήτησε ο Πρωθυπουργός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Αλήθεια, αυτός θα είναι ο νέος διάλογος για την Παιδεία;
Ευχαριστώ.
Μπορείτε να δείτε την Επικ.Επερώτηση εδώ.