«Να καλωσορίσω και εγώ με τη σειρά μου τους φορείς, που, τέλος Ιουλίου, σε μια διαδικασία, η οποία έτσι κι αλλιώς έχει την αίσθηση του επείγοντος, σας καλούμε εδώ σήμερα και παρευρίσκεστε στο σύνολό σας οι περισσότεροι.
Θέλω να ξεκινήσω, ρωτώντας κυρίως τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι στην πρώτη γραμμή, δηλαδή τους Πρυτάνεις από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και από το Πανεπιστήμιο Ηπείρου και τους ανθρώπους που εκπροσωπούν τα Τ.Ε.Ι..
Οι ερωτήσεις είναι λίγο γενικού χαρακτήρα. Θα πάω και στα πιο ειδικά, με βάση τα όσα εσείς μας είπατε.
Το πρώτο που θέλω να ρωτήσω είναι, αν υπάρχει συγκριτική μελέτη των προτεινομένων Τμημάτων, σε σχέση με ίδια ή παρόμοια Τμήματα στον ελληνικό χώρο, ώστε να μπορείτε να τεκμηριώσετε την πραγματική αναγκαιότητά τους.
Το δεύτερο. Έχει αξιολογηθεί το επίπεδο των παρόμοιων Τμημάτων, τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και σε ερευνητικό και τέλος σε επίπεδο επιλεξιμότητας;
Τρίτον. Έχει εκτιμηθεί η πιθανή επίπτωση δημιουργίας των νέων Τμημάτων στα ήδη υφιστάμενα; Άκουσα πάρα πολλές ενστάσεις, δε θα έλεγα ενστάσεις, ακούω, όμως, έναν σιγανό υποβόσκοντα προβληματισμό.
Τέταρτον. Ποια είναι η επικάλυψη προτεινόμενων Σχολών με τις υφιστάμενες;
Πέμπτον. Έχουν εκτιμηθεί οι επικαλύψεις με υφιστάμενα Τμήματα και παράλληλα οι ανάγκες της χώρας στα προτεινόμενα γνωστικά αντικείμενα, ειδικά σε σχέση με την αγορά εργασίας, αλλά και με το Brain Drain που είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα, που είμαι σίγουρη ότι απασχολεί και εσάς;
Έκτον. Θα ήταν σημαντικό να γνωρίζουμε, αν υπάρχει κοστολογημένη μελέτη ανάπτυξης των αναφερομένων Τμημάτων και ποια θα είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα και ποιος ο εκτιμώμενος ρυθμός απορρόφησης στην αγορά εργασίας για τους αποφοίτους των προτεινομένων Τμημάτων; Τα λάθη του παρελθόντος, νομίζω, ότι μας έχουν κάνει όλους λίγο σοφότερους. Όπως, επίσης σημαντικό θα ήταν να αναπτυχθούν και να γνωστοποιηθούν περισσότερο τα προγραμμάτων σπουδών, οι χώροι που προτείνονται για την πρακτική άσκηση των φοιτητών σε αυτά, τα γνωστικά αντικείμενα, καθώς και η ύπαρξη αναγκαίου, υψηλής ποιότητας, διδακτικού προσωπικού με ειδικότητες.
Πιο συγκεκριμένα. Θέλω να μου πείτε το Τμήμα Μετάφρασης και Διερμηνείας, άκουσα την κυρία Δογορίτη, με έδρα την Ηγουμενίτσα, τι ακριβώς εξυπηρετεί; Είπατε ότι γίνεται «τη προτροπή και του κ. Γαβρόγλου». Εγώ θέλω να σας πω ότι όταν υπάρχει ένα Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, από το 1986 και όταν υπάρχει μια υποδομή, ποια είναι αυτή η ζήτηση που σας κάνει να στήσετε ένα νέο Τμήμα, σε μια μικρή επαρχιακή πόλη, που απέχει μόλις μια ώρα από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο;
Επίσης, λόγω ειδικότητας, επειδή είμαι ηλεκτρολόγος μηχανικός, θέλω να σας ρωτήσω το εξής. Τα Τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών, Γεωπονίας και Διατροφής από ποια μελέτη προκύπτει ότι μπορούν να λειτουργήσουν μόνο με 8 καθηγητές; Ειδικώς για Πολυτεχνικά Τμήματα, εκτός από Καθηγητές, ξέρετε πολύ καλά ότι απαιτούνται και κονδύλια για την κατασκευή Εργαστηρίων. Από πού θα αντληθούν αυτά τα κονδύλια και βάσει ποιου προγραμματισμού;
Έρχεστε και φτιάχνετε Σχολές -θα αναφερθώ συγκεκριμένα στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών- και σε αυτήν εντάσσετε την Αγωγή Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, την Μετάφραση και Διερμηνεία και την Ψυχολογία. Μπορείτε να μου πείτε ποια είναι η συγγένεια των επιστημονικών κλάδων των τριών Τμημάτων;
Άλλο ερώτημα. Με ποια ακαδημαϊκή λογική τα Τμήματα Ψυχολογίας και τα Τμήματα Λογοθεραπείας, που έχουν και κοινά μαθήματα και συγγενή επιστημονικά πεδία, εντάσσονται σε διαφορετικές σχολές; Το Τμήμα Ψυχολογίας πάει στη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών και το Τμήμα Λογοθεραπείας στη Σχολή Επιστημών Υγείας.
Για ποιο λόγο δημιουργούνται μόνο νέες τμηματικές σχολές; Έχουμε την ίδρυση Σχολής Εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, με ένα μόνο ομώνυμο τμήμα, ενώ ξέρετε ότι υπάρχει και Πολυτεχνική σχολή παράλληλα.
Τώρα έρχομαι σε αυτά που άκουσα από τους φορείς.
Ο κ. Καψάλης είπε, ότι είναι όλα καλά, προχωράμε, είναι στη σωστή κατεύθυνση, όμως να υπάρχει η δυνατότητα, μετά την ίδρυση των νέων τμημάτων να λειτουργήσουν άρτια και τα υπάρχοντα.
Ο κ. Γεωργάτος είπε, ότι η Κυβέρνηση πρέπει να τηρήσει τις υποσχέσεις της για τις νέες θέσεις και τη χρηματοδότηση.
Ο κ. Ευσταθόπουλος μίλησε για χρηματοδότηση, αξιολόγηση, σχεδιασμό. Αναπάντητα ερωτήματα. Ο κ. Ευσταθόπουλος, επίσης, θέλω να μου εξηγήσει, όπως και όλοι σας, εάν θεωρείτε ότι ο διάλογος που έγινε είναι επαρκής, για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για συναινέσεις και συγκλίσεις.
Ακούω για ένα θέμα με τους ΕΛΚΕ, που είναι εξαιρετικά σημαντικοί. Αλλάξετε το νόμο, που μέχρι τότε λειτουργούσε άρτια, με όποια προβλήματα μπορεί να είχε, αλλά δίνοντας τη δυνατότητα στους ερευνητές να έχουν μια ευελιξία, περάσαμε στο ν.4485/2017 και βλέπετε ότι τα ερευνητικά κονδύλια, περνώντας μέσα από το δημόσιο λογιστικό αρχίζουν και έχουν προβλήματα. Θέλω, λοιπόν, να σας ρωτήσω, ποιες είναι οι μέχρι σήμερα επιπτώσεις από το νέο θεσμικό πλαίσιο των ΕΛΚΕ;
Φυσικά, θέλω να σας πω, για να λυθεί κάθε απορία, πως ό,τι συζητήσαμε μέχρι τώρα, για τις θέσεις, για τις συγχωνεύσεις, για το άνοιγμα στα πανεπιστήμια είναι ακοστολόγητο. Ακούστε το αυτό, όπως σας το λέω, είναι ακοστολόγητο. Αυτό που υπάρχει μέσα στο νομοσχέδιο και είναι η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δεν κοστολογεί και δεν αναλύει όλα αυτά τα ωραία και καταπληκτικά, τα οποία περιμένετε εσείς. Δηλαδή, λειτουργικά έξοδα των νέων τμημάτων στα δύο νέα πανεπιστήμια, τη σύσταση των 56 νέων θέσεων ΔΕΠ, την προσωπική μισθολογική διαφορά για μέλη ΕΤΕΠ, ΕΔΙΠ Τ.Ε.Ι. κ.λπ. και ό,τι υπάρχει σε σχέση με τα δύο πανεπιστήμια δεν έχει κοστολογηθεί σε τίποτα. Το μόνο που είναι κοστολογημένο, για να συνεννοούμαστε, είναι το κόστος των επιδομάτων θέσεων ευθύνης των Προϊσταμένων Τμημάτων των Γραμματειών, που είναι μόλις 71.400 ευρώ. Για να ξέρουμε για τι μιλάμε, πάμε να φτιάξουμε δύο νέα πανεπιστήμια και το μόνο που έχουμε προϋπολογίσει είναι τα επιδόματα θέσεων ευθύνης.
Ακούμε τον κ. Μητροφάνη, ο οποίος λέει ότι είναι σε θετική κατεύθυνση το άρθρο 28. Εγώ θέλω να πω, ότι εφόσον το Υπουργείο έκανε το πρώτο βήμα, γιατί δεν το κάνει ολοκληρωμένο; Εφόσον, κύριε Υπουργέ, θεωρείτε ότι όντως εδώ έχουμε ένα θέμα μεγάλης αδικίας και πρέπει να εξισωθούν οι μισθοί των ΕΔΙΠ των Τ.Ε.Ι. και των ΕΔΙΠ των Α.Ε.Ι., γιατί δεν προχωράτε; Περιμένετε το Υπουργείο Οικονομικών ή μήπως περιμένετε την Αντιπολίτευση να σας πει ότι είναι σωστό, για να κρυφτείτε πίσω από την Αντιπολίτευση και να προχωρήσετε;
Τελειώνω, με ένα ερώτημα στον κ. Γεωργάτο, το ερώτησα και χθες κ. Γεωργάτο και στον κ. Υπουργό, αλλά απάντηση δεν έλαβα, ελπίζω να λάβω από εσάς, το 2006 η θέση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ήταν “Υπό τις παρούσες συνθήκες θεωρούμε ότι η πλήρης ενοποίηση των Ακαδημαϊκών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων, όπως για παράδειγμα η ενσωμάτωση Ερευνητικών Κέντρων και Τ.Ε.Ι. στα Πανεπιστήμια, πέρα από τις τεχνικές δυσκολίες στην εφαρμογή της, δεν εξυπηρετεί μια βιώσιμη και ακαδημαϊκά σκόπιμα προοπτική”.
Πήγε περίπατο αυτή η θέση σας; Θέλω να μου πείτε, τι πρεσβεύετε σήμερα; Τι πιστεύετε σήμερα, γιατί ο κ. Υπουργός, δεν απάντησε, προφανώς γιατί καταλαβαίνει ότι υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη απόσταση από τη θέση του 2016. Ευχαριστώ για το χρόνο».
Δείτε το σχετικό video: