Ερώτηση – ΑΚΕ (αίτηση κατάθεσης εγγράφων) προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρ. Σπίρτζη συνυπόγραψε η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας, αναφορικά με το σχεδιασμό της Κυβέρνησης για τοποθέτηση 38 νέων σταθμών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού.
Οι βουλευτές τάσσονται κατά της εγκατάστασης νέων διοδίων. Κάτι τέτοιο επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την οικονομική και κοινωνική κατάσταση της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης. Τα νέα διόδια θα αποτελέσουν ακόμη ένα πλήγμα για τους κατοίκους αλλά και τους επιχειρηματίες της περιοχής. Επιπρόσθετα, δημιουργούνται τεράστια ερωτήματα σε θέματα ασφάλειας αφού μεγάλα φορτηγά, προερχόμενα κυρίως από το εξωτερικό, διέρχονται από τις επαρχιακές οδούς της ΑΜΘ, για να αποφύγουν το κόστος των νέων διοδίων.
Η Ερώτηση ΑΚΕ έρχεται σε συνέχεια των έντονων αντιδράσεων σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας, των κατοίκων, των εμπλεκόμενων φορέων, της Περιφέρειας ΑΜΘ και των Δήμων της περιοχής, οι οποίοι με σειρά ενεργειών τους έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στην τοποθέτηση νέων σταθμών διοδίων στην περιοχή της ΑΜΘ.
Σε δήλωσή της η Χαρά Κεφαλίδου σημείωσε: «Το δεν ‘πληρώνω του κ. Τσίπρα’ έγινε ‘ναι σε όλα’. Ο ΣΥΡΙΖΑ μόλις τα βρει σκούρα προφασίζεται ‘μνημονιακές υποχρεώσεις’. Το ίδιο κάνει και στα διόδια. Η Κυβέρνηση δεν έχει ούτε συγκεκριμένο σχέδιο, ούτε στόχο, ούτε στρατηγική. Και αυτό φαίνεται στο θέμα του αριθμού των διοδίων, της τοποθέτησής τους και της τιμολογιακής πολιτικής. Δουλειές του ποδαριού! Κανένας ουσιαστικός διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες. Τελευταία ώρα και η διαβούλευση με την τοπική αυτοδιοίκηση. Και ο Σπίρτζης συνεχίζει τα δικά του. Ούτε καν έλαβε υπ’ όψιν τις προτάσεις του τελευταίου Περιφερειακού Συμβουλίου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης. Το μόνο που βρήκε να πει είναι ότι τα διόδια πρέπει να μπουν από τώρα γιατί οι Θεσμοί δεν εμπιστεύονται την Κυβέρνηση και όσον αφορά στα αναλογικά διόδια από το 2018 και έχει ο Θεός!».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ & ΑΚΕ
ΠΡΟΣ: Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: Νέοι σταθμοί διοδίων επί της Εγνατίας Οδού στην ΑΜ-Θ
Σύσσωμοι οι φορείς, το Περιφερειακό Συμβούλιο και οι Δήμοι της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αντιδρούν στην εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού στο ύψος της Μέστης στο νομό Ροδόπης καθώς και στον σχεδιασμό άλλων μετωπικών και κάθετων διοδίων όπως στην περιοχή της Άσπρη Άμμου της Καβάλας και του Αρδανίου του Έβρου, καθώς ήδη λειτουργούν στην περιοχή οι Σταθμοί Διοδίων Ιάσμου και Μουσθένης.
Η έναρξη εργασιών κατασκευής νέων Σταθμών στη Μέστη του νομού Ροδόπης, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή καθώς έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις του ΤΑΙΠΕΔ ότι θα είχε προηγηθεί διάλογος και πλαίσιο συζήτησης με τους θεσμικούς εκπροσώπους της Αν. Μακεδονίας και Θράκης για την εξεύρεση κοινά αποδεκτής λύσης. Παρά τις σχετικές διαβεβαιώσεις η εργολήπτρια εταιρεία ξεκίνησε ήδη την κατασκευή με σχετικές παρεμβάσεις στο σημείο αυτό.
Η επιβολή νέων διοδίων θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την οικονομική – κοινωνική κατάσταση της Περιφέρειας Α.Μ.Θ. η οποία απαιτεί ελαφρύνσεις και όχι επιβαρύνσεις. Με τα νέα διόδια βάλλεται ακόμη περισσότερο η επιχειρηματικότητα, η ιδιωτική πρωτοβουλία, οι επιχειρήσεις της περιοχής, οι επαγγελματίες με τις οικογένειές τους αλλά και οι τουριστικές ροές.
Η τυχόν λειτουργία νέων Σταθμών Διοδίων, θα επιφέρει επιπλέον οικονομική επιβάρυνση στους πολίτες, καθιστώντας σχεδόν απαγορευτική τη μετακίνηση τους εντός των ορίων της Περιφέρειας Α.Μ.Θ., ιδιαίτερα των οικονομικά αδύναμων που αποτελούν δυστυχώς και την πλειοψηφία.
Παράλληλα, τα προϊόντα που μεταφέρονται εντός και εκτός της Περιφέρειας Α.Μ.Θ θα επιβαρυνθούν με επιπλέον κόστος, το οποίο θα μετακυλήσει στους καταναλωτές, με συνέπεια τα προϊόντα αυτά να μην είναι ανταγωνιστικά στην αγορά.
Το δίκτυο των εθνικών και επαρχιακών οδών της Περιφέρειας Α.Μ.Θ. θα επιβαρυνθεί σε μέγιστο και επικίνδυνο από άποψη ασφάλειας βαθμό, καθώς θα αποτελεί πρώτη επιλογή για τα φορτηγά, προερχόμενα κυρίως από το εξωτερικό, που επιδιώκουν την αποφυγή των διοδίων.
Κατόπιν των ανωτέρω εκτεθέντων ερωτάσθε:
Α) Γιατί, εφόσον το 2017 είναι το έτος έναρξης εφαρμογής του συστήματος αναλογικών διοδίων, όπως προβλέπεται από το νόμο 4388/2016, εμμένετε στην ίδρυση και λειτουργία του καταφανώς άδικου μέτρου των μετωπικών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού;
Β) Γιατί θεωρείτε ως πρόσφορο μέσο την επιλογή επιβολής μετωπικών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού σε μία Περιφέρεια όπως είναι η ΑΜ-Θ, που διαθέτει συνολικά επτά (7) συνοριακές πύλες εισόδου και εξόδου της χώρας μας προς τα Βαλκάνια και κατ’ επέκταση προς την Κεντρική Ευρώπη;
Γ) Γιατί, για παράδειγμα, δεν επιλέγετε την τοποθέτηση σταθμού διοδίων στο συνοριακό σταθμό του Τελωνείου στους Κήπων Έβρου, ως αντιστάθμισμα στην μη κατασκευή – λειτουργία άλλων διοδίων εντός της περιφέρειας, από όπου κατά το 2016 διήλθαν συνολικά 500.000 οχήματα από και προς την Ελλάδα;
Δ) Πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα από την Εγνατία Οδό Α.Ε. των τμημάτων του κάθετου άξονα Μάνδρα- Ψαθάδες, που έπρεπε να περαιωθεί εντός του έτους 2016, καθώς και του σημείου Αρδανίου – Μάνδρας στον Έβρο, όπου μέχρι σήμερα συνολικά 11 συμπολίτες μας έχασαν την ζωή τους σε έναν κάθετο άξονα –καρμανιόλα στον οποίο μάλιστα κατά προκλητικό και απαράδεκτο τρόπο προγραμματίζεται η κατασκευή σταθμού διοδίων από 1ης Νοεμβρίου 2017;
Ζ) Δεσμεύεστε και με ποιο συγκεκριμένο τρόπο ως προς την αναγκαιότητα της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία Οδό (άξονας Καβάλα- Δράμα – Σέρρες- Προμαχώνας Ε.61 και κλάδος Αμφίπολης) με σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης;
ΣΤ) Πότε θα γίνει η αποκατάσταση της ασφαλούς βατότητας των «παράδρομων» της Εγνατίας Οδού, που είναι υποχρέωση της Εταιρείας; Θα υπάρξει, παράλληλα, ενίσχυση των κονδυλίων με στόχο την συντήρηση των οδών του Εθνικού δικτύου της Περιφέρειας ΑΜ-Θ και μέχρι ποιου ύψους συνολικής δαπάνης;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Ιλχάν Αχμέτ
Χαρά Κεφαλίδου
Μιχάλης Τζελέπης