“Συζητάμε σήμερα την ενσωμάτωση μιας Οδηγίας που αφορά την οριζόντια ενιαιοποίηση της σιδηροδρομικής αγοράς. Μιας Οδηγίας που όπως και ο Υπουργός παραδέχτηκε, το πρώτο κείμενο της ήταν έτοιμο από τον Μάρτιο του 2015. Χρειάστηκε για άλλη μια φορά να φτάσουμε στο και 5′ για να έρθει στη Βουλή με την γνωστή τακτική του κατεπείγοντος. Δεν τιμά αυτή η συνεχιζόμενη τακτική την Κυβέρνηση. Τα έχουμε πει τόσες φορές στα περισσότερα σχέδια νόμου που έχετε φέρει, αλλά δεν ιδρώνει το αυτί σας” δήλωσε η βουλευτής Δράμας Χαρά Κεφαλίδου κατά τη σημερινή συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
“Έτσι το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, θα έπρεπε πολύ νωρίτερα να έχει στείλει στοιχεία, αναφορικά με το ύψος της απώλειας εσόδων. Μια συζήτηση με την κανονική διαδικασία και όχι αυτή του κατεπείγοντος, και με όλα τα στοιχεία των χρεών που διαγράφονται, θα είχε τεράστιο ενδιαφέρον για όλους μας, θα μας επέτρεπε να καταλάβουμε αν το τίμημα της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν επαρκές. Πως από τα 300 εκατομμύρια, φτάσαμε στα 45 και είμαστε και ικανοποιημένοι! Αλλά για την Κυβέρνηση, όλα αυτά είναι πολύ ψιλά γράμματα” συνέχισε.
“Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Είναι κρίμα και κατάντια, μετά από 6 χρόνια μνημονίων, να φτάνουμε να περιμένουμε κάθε φορά την πίεση των έξω, της Τρόικας, των δανειστών, των εταίρων, της ΕΕ, για να ασχοληθούμε με ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν το αύριο της χώρας μας. Αυτό το χιλιοειπωμένο εθνικό σχέδιο για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας, έχει γίνει κάτι παραπάνω από αδήριτη ανάγκη. Οπωσδήποτε περισσότερο από τον εκλογικό νόμο, ή τη μείωση ορίου βαθμολογίας για τη χορήγηση υποτροφιών”, κατέληξε.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα την ενσωμάτωση μιας οδηγίας που αφορά την οριζόντια εννοιοποίηση της σιδηροδρομικής αγοράς, μιας οδηγίας που, όπως και ο Υπουργός παραδέχθηκε, το πρώτο κείμενό της ήταν έτοιμο από τον Μάρτιο του 2015. Χρειάστηκε για άλλη μια φορά να φτάσουμε στο «και πέντε» για να έλθει στη Βουλή με τη γνωστή τακτική του κατεπείγοντος.
Δεν τιμά αυτή η συνεχιζόμενη τακτική της Κυβέρνησης. Το έχουμε πει τόσες φορές στα περισσότερα σχέδια νόμου που έχετε φέρει, αλλά το αυτί σας δεν ιδρώνει.
Για σας, κύριοι της Κυβέρνησης, είναι φανερό ότι η κοινοβουλευτική διαδικασία αποτελεί μια περιττή «λάντζα» και κοιτάτε να την ξεπετάξετε στα γρήγορα. Αναρωτιέμαι αν αυτό σκοπεύετε να κάνετε και με τα επόμενα πέντε-έξι νομοσχέδια που, απ’ ό,τι μαθαίνω, προγραμματίζετε μέχρι το κλείσιμο της Βουλής. Κάποια στιγμή θα πρέπει να βρείτε το θάρρος και να πείτε στον κόσμο που σας έχει ψηφίσει ποια είναι η πραγματική σας άποψη για τις κοινοβουλευτικές διαδικασίες που καθορίζονται από το Σύνταγμα και τον Κανονισμό της Βουλής.
Για το παρόν σχέδιο νόμου υπήρχε όλος ο χρόνος ώστε να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση και τα κόμματα να έχουν το χρόνο να διατυπώσουν τις θέσεις τους, να ακούσουν τους φορείς και τους κοινωνικούς εταίρους. Ίσως αυτό το τελευταίο να είναι που φόβισε την Κυβέρνηση και τον Υπουργό εν όψει και της πώλησης της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» κι έτσι κατέφυγε πάλι στην προσφιλή τακτική με το τέχνασμα του κατεπείγοντος λόγω και της διακοπής των εργασιών της Βουλής, με την πρόφαση του ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος και των δεσμεύσεων που έχουμε με την υποχρεωτική εναρμόνιση μιας οδηγίας που είναι έτοιμη εδώ και δεκαέξι μήνες.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το παρόν σχέδιο νόμου αποτελεί την ενσωμάτωση μιας οδηγίας που αναφέρεται στην εννοιοποίηση της σιδηροδρομικής αγοράς και μπορεί υπό όρους και προϋποθέσεις να συμβάλει στην ανάπτυξη του ελληνικού σιδηρόδρομου. Στόχος του είναι να γίνουν ξεκάθαρες οι σχέσεις μεταξύ των διαφόρων εταιρειών του σιδηροδρόμου και να μπορέσουν να αποκτήσουν οι ευρωπαϊκές χώρες ένα ενιαίο σύστημα, ώστε ο σιδηρόδρομος να λειτουργήσει ανταγωνιστικά σε σχέση με τις οδικές και τις υπόλοιπες μεταφορές.
Αν μια φορά είναι αλήθεια ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν έχουν εξελιχθεί στον επιθυμητό βαθμό εντός των εθνικών συνόρων, για τη χώρα μας αυτό ισχύει εκατό φορές πιο πολύ, γι’ αυτό και η παρούσα οδηγία υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να είναι για την Ελλάδα πολύ πιο σημαντική απ’ όσο δείχνει και φαντάζεστε.
Σήμερα η ανάπτυξη στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και η ικανότητά του να ανταγωνιστεί επιτυχώς άλλους τρόπους μεταφοράς, παρεμποδίζεται από σοβαρά προβλήματα, προβλήματα που σχετίζονται με την ανεπαρκή χρηματοδότηση και χρέωση για την υποδομή, τους διαρκείς φραγμούς, τον ανταγωνισμό και την έλλειψη κατάλληλης ρυθμιστικής εποπτείας. Αυτά τα προβλήματα έρχεται να λύσει αυτή η οδηγία.
Τα ζητήματα της ελληνικής σιδηροδρομικής αγοράς είναι τεράστια και η ποιότητα των υπηρεσιών του εθνικού σιδηροδρομικού τομέα απέχει πολύ από το να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες. Τα μέτρα της οδηγίας 2012/34 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον υλοποιηθούν, προσαρμοσμένα όμως στην ελληνική πραγματικότητα και μέσα σε ένα πλαίσιο στρατηγικής για την προαγωγή της υγειούς, αποτελεσματικής και βιώσιμης ανάπτυξης σιδηροδρομικής υποδομής, θα διαμορφώσουν μια σιδηροδρομική αγορά εξαιρετικά ανταγωνιστική και προς τα λοιπά μέσα δίνοντας μια νέα παράμετρο πλούτου και σε συγγενικούς κλάδους, όπως είναι οι εμπορικές συναλλαγές και οι εξαγωγές.
Θέλω λίγο να αναφερθώ στο άρθρο 9. Σύμφωνα, λοιπόν, με τη διάταξη αυτή διαγράφονται τόσο τα χρέη της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» όσο και του ΟΣΕ. Είναι μια κίνηση λυπηρή, δυστυχώς όμως απαραίτητη για να μπορέσει να προχωρήσει η διαδικασία της πώλησης της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ». Με αυτήν την έννοια, το παρόν σχέδιο νόμου συνδέεται, απολύτως, με την προκείμενη πώληση και ας μην θέλει να το βλέπει αυτό ο κύριος Υπουργός.
Έτσι, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα έπρεπε πολύ νωρίτερα να έχει στείλει στοιχεία αναφορικά με το ύψος της απώλειας εσόδων, συνεπεία της πρόβλεψης του συγκεκριμένου άρθρου. Δυστυχώς μέχρι χθες δεν είχε σταλεί τίποτα και αυτό προκύπτει από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Μια συζήτηση με μια κανονική διαδικασία και όχι με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και με όλα τα στοιχεία των χρεών που διαγράφονται θα είχε ένα τεράστιο ενδιαφέρον θεωρώ για όλους μας, για να μπορέσουμε να δούμε τα λάθη μας και επιτέλους να καταλάβουμε ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για να τα επαναλάβουμε.
Επιπλέον, η γνώση αυτή θα μας επέτρεπε να καταλάβουμε –ειπώθηκε από πολλούς συναδέλφους στην Επιτροπή- εάν το τίμημα της πώλησης της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ» ήταν επαρκές, πώς από τα 300 εκατομμύρια ευρώ φτάσαμε στα 45 εκατομμύρια ευρώ και είμαστε και ικανοποιημένοι. Αλλά για την Κυβέρνηση όλα αυτά είναι πολύ ψιλά γράμματα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι κρίμα και είναι και κατάντια μετά από έξι χρόνια μνημονίων να φτάνουμε να περιμένουμε κάθε φορά την πίεση των έξω, της τρόικας, των δανειστών, των εταίρων, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για να ασχοληθούμε με ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν το αύριο της χώρας μας. Αυτό το χιλιοειπωμένο εθνικό σχέδιο για την ανασυγκρότηση της Ελλάδας έχει γίνει κάτι παραπάνω από αδήριτη ανάγκη, οπωσδήποτε πολύ περισσότερο από τον εκλογικό νόμο ή τη μείωση του ορίου βαθμολογίας για τη χορήγηση υποτροφιών.
Ευχαριστώ.
Δείτε το σχετικό βίντεο: