Ομιλία Χαράς Κεφαλίδου στην 2η συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων για το σχέδιο νόμου του Υπ.Παιδείας «Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή» -Ακρόαση Φορέων
Ομιλία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων (βίντεο)

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Αγαπητοί προσκεκλημένοι, ευχαριστούμε πάρα πολύ και για τον χρόνο σας και για την παρουσία σας σήμερα στην Επιτροπή μας.

Μοιραζόμαστε όλοι σήμερα το σοκ και τη θλίψη για όσα ζούμε. Η τραγωδία είναι ανείπωτη και το τραύμα που αφήνει αυτό το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών βαθύ. Νέα παιδιά χάθηκαν, ζωές ανθρώπων καταστράφηκαν και τα γιατί είναι πολλά και αναπάντητα.

Θερμά συλλυπητήρια για τους ανθρώπους που χάθηκαν. Καλή δύναμη και αντοχές στις οικογένειες και φυσικά ταχεία ανάρρωση σε όλους τους τραυματίες.

Να μην ξεχάσουμε να πούμε ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ στους διασώστες, στους γιατρούς, σε όλους τους ανθρώπους αυτούς που στάθηκαν όλες αυτές τις ημέρες αρωγοί σε μια τεράστια προσπάθεια.

Νομίζω ότι η απόδοση της αλήθειας και η δικαιοσύνη είναι πλέον στοιχειώδης υποχρέωση της πολιτείας και δική μας προσπάθεια θα πρέπει να είναι το «ποτέ ξανά» να μη μείνει μόνο ευχή.

Ξεκινώ με το εάν οι καταγγελίες πρέπει να είναι ανώνυμες ή επώνυμες. Είναι κάτι που έχει προβληματίσει, ξέρω και το Υπουργείο το ίδιο στην νομοθέτηση, προβληματίζει και εμάς, για το ποιος θα είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αυτής της διαχείρισης.

Δε σας κρύβω ότι σε ό,τι αφορά τις ανώνυμες καταγγελίες, υπάρχει ο προβληματισμός σε σχέση με τη διαχείρισή τους και την εγκυρότητα των καταγγελλομένων.

Ποια είναι η χρησιμότητα, λοιπόν, του να έχουμε μια ανώνυμη καταγγελία;

Φοβάστε βιομηχανία καταγγελιών και αν νομίζετε ότι σε τέτοιες περιπτώσεις θα έπρεπε να έχουμε αυστηροποίηση και συγκεκριμένες ποινές για παραπτώματα;

Στη Γαλλία ξέρουμε ότι έχει ποινικοποιηθεί, έτσι κι αλλιώς, ο σχολικός εκφοβισμός. Άλλα κράτη, όπως είναι η Φινλανδία, έχουν μια πιο ολιστική προσέγγιση. Θέλουμε τη δική σας γνώμη ως πιο έμπειροι, πιο εξειδικευμένοι στο θέμα αυτό.

Η επόμενη ερώτηση έχει να κάνει με την επιφόρτιση των εκπαιδευτικών με αντικείμενο που είναι έξω από το επιστημονικό τους πεδίο. Υπάρχει ένα θέμα αν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις και φυσικά αν ο τρόπος με τον οποίον προσπαθούμε να καλύψουμε αυτό το κενό, με ταχύρρυθμα σεμινάρια, είναι ένας τρόπος που επαρκεί.

Ποια εργαλεία πιστεύετε ότι θα έπρεπε να δώσει η πολιτεία για να μπορούν να σηκώσουν οι εκπαιδευτικοί το βάρος αυτής της ευθύνης;

Μίλησε ο εκπρόσωπος της Ένωσης Διευθυντών για στοχοποίηση των ίδιων των καθηγητών και ότι είναι αποδέκτες βίας οι καθηγητές.

Είναι αλήθεια ότι υπάρχει ένα ερώτημα, πώς προστατεύονται αυτοί οι άνθρωποι;

Θα μπορούσε να είναι λύση, δηλαδή, το ζήτημα της νομικής προστασίας, το οποίο ξέρω τι ζητάτε;

Από την εμπειρία σας, πώς θα μπορούσε να ενταχθεί στο πρόγραμμα του σχολείου ένα τόσο σύνθετο γνωστικό αντικείμενο;

Θα έπρεπε να έχουμε ξεχωριστές θεματικές ενότητες, να υπάρχει ξεχωριστή ενότητα, δηλαδή για τον σχολικό εκφοβισμό;

Μεγάλο ερώτημα αποτελεί και το γεγονός εάν και εφόσον θα έπρεπε και η ίδια η μαθητική κοινότητα να εμπλέκεται σε αυτή τη διαδικασία. Δηλαδή, αν θα έπρεπε να είναι ένα θέμα μεταξύ του αρμόδιου καθηγητή, του διευθυντή της σχολικής μονάδας και του θύματος ή του καταγγέλλοντος ή αν θα έπρεπε να εμπλέκεται και όλη η σχολική κοινότητα, αν θα πρέπει να παίρνουν θέση και οι υπόλοιποι μαθητές.

Θέλω λίγο να πάω στην τριτοβάθμια και να ρωτήσω σχετικά με την ίδρυση αυτών των τριών νέων ερευνητικών κέντρων. Πρώτα από όλα αν υπήρξε κάποια συζήτηση, αν υπήρξε συντονισμός με τα ερευνητικά κέντρα με τα ΑΕΙ και με το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας Τεχνολογίας και Καινοτομίας. Γιατί αυτό που προσπαθούμε να καταλάβουμε είναι αν υπάρχει μια εθνική στρατηγική και αν αυτή η πρωτοβουλία εντάσσεται μέσα σε μια τέτοια στρατηγική για την έρευνα. Τώρα, δημιουργεί απορίες το γεγονός ότι τα νέα ερευνητικά κέντρα της Ακαδημίας Αθηνών θα στελεχωθούν από ερευνητές άλλων ερευνητικών κέντρων που θα μεταφέρονται…

ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας): Όχι, όχι, αυτό έχει αλλάξει.

ΧΑΡΑ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ (Ειδική Αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής): Αυτό τελείωσε, το αλλάξατε; Ωραία, ευχαριστώ, κυρία Υπουργέ.

Λοιπόν, αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων και αξιολόγηση του έργου διευθυντών και υποδιευθυντών. Υπάρχει ένας νέος σχεδιασμός, υπάρχει μια νέα πλατφόρμα που έχει ήδη δημιουργηθεί, αλλά ξέρουμε ότι μέχρι σήμερα και το ΙΕΠ έχει προχωρήσει σε ένα δικό του σχεδιασμό και υπήρχε ένας σχεδιασμός σε εξέλιξη. Υπάρχουν προτάσεις βελτίωσης του προτεινόμενου τρόπου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών; Ένα από τα πράγματα που μας απασχόλησε είναι εάν θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης και όχι να παραμένουμε σε αυτά τα ενδεικτικά; Επίσης, πιστεύετε ότι τα κριτήρια πρέπει να είναι κριτήρια με βαρύτητα και είναι σωστό όλα αυτά τα θέματα να παραπέμπονται σε μια γενική εξουσιοδότηση που θα είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας;

Κλείνοντας, θέλω να ρωτήσω για τις ποινές που επιβάλλει σε περίπτωση που υπάρχει ακαταλληλότητα και οι εκπαιδευτικοί τίθενται εκτός μητρώου για ένα έτος, ενώ οι διευθυντές και οι υποδιευθυντές δεν μπορούν να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής για τα 3 επόμενα χρόνια. Αν θεωρείτε ότι αυτό έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και αν έχετε να προτείνετε κάτι διαφορετικό.

Τέλος, για την παιδαγωγική επάρκεια θέλω να σας ρωτήσω ποια είναι η δική σας πρόταση. Δηλαδή, εάν πιστεύετε ότι αυτός είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος για να μπορέσει κανείς να αποκτήσει παιδαγωγική επάρκεια, για να μπορέσει στην πορεία να ασχοληθεί στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Ευχαριστώ πολύ για την ανοχή, κύριε Πρόεδρε.

Μπορείτε να δείτε το σχετικό βίντεο εδώ: