Η Χαρά Κεφαλίδου στην 2η συνεδρίαση του σ/ν Υπ. Παιδείας με τους φορείς
Ομιλία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της ΒτΕ για τη συζήτηση του σ/ν Υπ. Παιδείας: "Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα" 2η συνεδρίαση (βίντεο)

Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στη δεύτερη συνεδρίαση με τους φορείς, απηύθυνε ερωτήσεις προς τους φορείς, ως ειδική αγορήτρια, η Χαρά Κεφαλίδου βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής στο πλαίσιο της συζήτησης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις».

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:

“Κύριε Πρόεδρε, καλημέρα. Σας ευχαριστώ.

Η ερώτηση που θέλω να κάνω απευθύνεται προς το σύνολο των φορέων που εκφράζουν την πανεπιστημιακή κοινότητα. Ρωτώ, λοιπόν, αν είναι ικανοποιημένοι από το διάλογο που έχει γίνει όλο αυτό το διάστημα για ένα τόσο μεγάλο νομοσχέδιο, εάν εισακούστηκαν θέσεις και προτάσεις τους και αν πραγματικά θεωρούν ότι ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει μία τέτοια υπερ-νομοθέτηση διευκολύνει τη διοίκηση του Πανεπιστημίου και διευκολύνει και τους ίδιους στην καθημερινότητά τους.

Το δεύτερο που θέλω να ρωτήσω, ειδικά την ΠΟΣΔΕΠ, είναι ότι επειδή υπάρχουν πολλές γνωμοδοτήσεις σε σχέση με τον τρόπο διοίκησης του Πανεπιστημίου, εάν πιστεύουν ότι υπάρχει αντισυνταγματικότητα σε αυτό το μοντέλο το οποίο παρουσιάζει η Κυβέρνηση.

Προς τον κ. Μήτκα. Θέλω πραγματικά να μας απαντήσετε πώς θα καταφέρει η ΕΘΑΑΕ όντας τόσο υποστελεχωμένη να ελέγχει όλα τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών, τα οποία όπως καταλαβαίνουμε από το νομοσχέδιο θα «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια», γιατί θα είναι και ο μόνος τρόπος για να συμπληρώνουν το εισόδημά τους τα μέλη ΔΕΠ και οι ακαδημαϊκοί δάσκαλοι, γιατί ποια θα γίνει ανεξέλεγκτη η διαδικασία δημιουργίας Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων. Αυτά τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα θα είναι δωρεάν, θα είναι επί πληρωμή; Πώς τα σκέφτεστε;

Πάω λίγο παρακάτω θέλοντας να πω ότι, συμφωνώ απολύτως με την τοποθέτηση του κ. Κούτσιανου που αφορά τα θέματα των ανθρώπων με ειδικά προβλήματα. Ένα νομοσχέδιο που θέλει να θεωρεί τον εαυτό του σύγχρονο, πρέπει να αγκαλιάσει και τους ανθρώπους με ειδικά προβλήματα.

Αλλά και ένα άλλο σημείο στο οποίο θέλω να κάνω ειδική αναφορά, είναι ότι δεν υπάρχει πουθενά η διάσταση του φύλου σε όλο αυτό το νομοσχέδιο, που θέλουμε να λέμε ότι «αλλάζει τον αέρα» στα Πανεπιστήμια και κινείται σε λογικές εκσυγχρονισμού και ευρωπαϊκής αναβάθμισης.

Καθώς άκουγα τη συζήτηση, δεν σας κρύβω ότι σκεφτόμουν αν ήμουνα εξωτερικό μέλος από αυτά που σύντομα θα στελεχώσουν τα Συμβούλια Διοίκηση και άκουγα όλη αυτή την πληθώρα προσώπων που βρίσκονται και λειτουργούν στο Πανεπιστήμιο, ΠΟΣΔΕΠ, ΠΟΕΤΕΠ, ΕΕΠ, θα είχα πραγματικά χάσει την αίσθηση του τι είναι ακριβώς αυτό το οποίο εύχομαι να συμβάλλω με τις δυνάμεις μου και να διοικήσω.

Τέτοια πολυπροσωπία, τέτοια πολυπλοκότητα, νομίζω ότι κανένα εξωτερικό μέλος συμβουλίου που δεν έχει εικόνα ελληνικό Πανεπιστήμιο και γενικά οι άνθρωποι που δεν έχουμε ζήσει το ελληνικό παράδειγμα Πανεπιστημίου, πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να εξοικειωθούν και να προσαρμοστούν σε αυτά τα δαιδαλώδη σχήματα που έχουμε φτιάξει. Γιατί πολύ απλά, κάθε φορά, λειτουργούμε αποσπασματικά δημιουργούμε νέες κατηγορίες προσωπικού, γιατί ίσως δεν θέλουμε να κάνουμε μόνιμες προσλήψεις μελών ΔΕΠ και όλο αυτό είναι ένας ανορθολογισμός που κάποια στιγμή πρέπει να τελειώνει.

Ίσως ήταν χρυσή ευκαιρία να τελειώνει με αυτό το νομοσχέδιο. Όχι μόνο δεν τελειώνει, αλλά εντείνεται το φαινόμενο και μπαίνουν και άλλες κατηγορίες προσωπικού. Δεν ξέρω τελικά αυτό που θα οδηγήσει. Ήδη οδηγεί σε ανορθολογισμούς όπου βλέπουμε ότι υπάρχουν μέλη που ασκούν αυτόνομο διδακτικό έργο, που έχουνε Διδακτορικά και δεν μπορούν να εκτυλιχθούν. Αναφέρομαι στους ΕΔΙΠ. Κάτι τέτοιο γίνεται και σε άλλες κατηγορίες προσωπικού.

Προχωράω λέγοντας ότι, εφόσον έχει λυθεί το θέμα με τους Επίκουρους, όπου οι Επίκουροι πια δεν θα είναι με πέντε χρόνια, δεν πρέπει – και αυτό το απευθύνω και προς την κοινότητα των εκπαιδευτικών και των ακαδημαϊκών που έχουμε μαζί μας – να υπάρχει και σε αυτούς η δυνατότητα μετακίνησης, η δυνατότητα εκπαιδευτικής άδειας; Όλο αυτό δηλαδή το σύνολο των δικαιωμάτων που έχουν και οι άλλοι πανεπιστημιακοί, οι αναπληρωτές και οι τακτικοί καθηγητές. Γιατί γίνεται αυτός ο διαχωρισμός;

Και τελειώνοντας με το κομμάτι το οποίο αφορά την εκκλησία, θα ήθελα να ρωτήσω τον εκπρόσωπο του Οικουμενικού Πατριαρχείου εάν πρώτα απ’ όλα αυτό το νομοσχέδιο διασφαλίζει τις θέσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου και ο αριθμός των εφημέριων στις Μητροπόλεις της Δωδεκανήσου – έχουμε εκεί και τα νησιά μας, όπως είναι το Καστελόριζο – είναι επαρκής και αν καλύπτουν τις ανάγκες;

Προς τον εκπρόσωπο του Σύνδεσμο των Κληρικών. Είχα βάλει χθες στην ομιλία μου δύο ζητήματα σε σχέση με το θέμα της συνταξιοδότησης των εφημέριων και το θέμα της εκκλησιαστικής δικαιοσύνης. Αν είναι εύκολο να μας πείτε, αν τα θέματα αυτά χρειάζονται αλλαγές.

Προς τον εκπρόσωπο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Θέλω να ρωτήσω αν προηγήθηκε  συζήτηση του σχεδίου για τις οργανικές θέσεις και αν θεωρούν ότι υπάρχουν αδυναμίες στην πρόταση της Κυβέρνησης.

Τέλος, στον εκπρόσωπο της Εκκλησία της Κρήτης, αν έχει να προτείνει κάποιες αλλαγές και αν συζητήθηκε και με εσάς το σχέδιο για τις οργανικές θέσεις πριν ολοκληρωθεί και έρθει με το νομοσχέδιο η πρόταση της Κυβέρνησης.

Είναι σίγουρο ότι θα είχα πάρα πολλά θέματα, να ρωτήσω, όμως, περιορίζομαι, γιατί και ο χρόνος είναι λίγος και οι συνάδελφοι θέλουν, να τοποθετηθούν.

Ευχαριστώ”.

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ: