Χαρά Κεφαλίδου: H Μαθηματική Εκπαίδευση & η μαθηματική σκέψη αποτελούν επένδυση & λειτουργούν ως μοχλός ανάπτυξης κάθε λαού & κάθε χώρας
Χαιρετισμός στο 2ο Συνέδριο των Απανταχού Ελλήνων Μαθηματικών στο ΕΜΠ (βίντεο)

Η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και Τομεάρχης Παιδείας, παραβρέθηκε και χαιρέτισε στο “2ο Συνέδριο των Απανταχού Ελλήνων Μαθηματικών”, που διοργανώνει η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία στο διάστημα 4-8 Ιουλίου 2022, από κοινού με όλα τα Τμήματα Μαθηματικών των Ελληνικών ΑΕΙ, στους χώρους του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Στο χαιρετισμό της επεσήμανε ότι : «Τα μαθηματικά είναι η κωδικοποίηση της ανθρώπινης σκέψης. H Μαθηματική Εκπαίδευση και η μαθηματική σκέψη αποτελούν επένδυση και λειτουργούν ως μοχλός ανάπτυξης κάθε λαού και κάθε χώρας. Είναι απαραίτητες όχι μόνο στην καλλιέργεια και την ολοκλήρωση του ανθρώπου αλλά και στην εξέλιξη και την πρόοδο της κοινωνίας».

Η βουλευτής τόνισε ότι: «υπάρχουν όμως μαθητές αλλά και αρκετοί ενήλικες που δεν αντιλαμβάνονται πλήρως τη χρησιμότητα των μαθηματικών στους διάφορους τομείς της ζωής μας. Δυο πρόσφατα παραδείγματα επιβεβαιώνουν αυτές τις αντιλήψεις: Η φετινή μεγάλη αποτυχία των παιδιών στις πανελλαδικές στα Μαθηματικά, χαρτογραφεί με τραγικό τρόπο τα αδιέξοδα ενός σχολείου εξετασιοκεντρικού, ανταγωνιστικού, προσανατολισμένου στις ρηχές γνώσεις μιας χρήσης, στην απομνημόνευση και την παπαγαλία και δεν επενδύει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας. Και η επιτυχία ενός 19χρονου από το Ιράν που ζει τα τελευταία 3 χρόνια στην Λέσβο, αρίστευσε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και αυτό το χρωστά στον μαθηματικό του που δήλωσε ότι “Ήρθαμε πολύ κοντά από την αρχή, λόγω της αγάπης του για τα μαθηματικά, που είναι μια διεθνής γλώσσα, έτσι ώστε τα ελληνικά να μην είναι εμπόδιο”».

Κλείνοντας τον χαιρετισμό της η βουλευτής αναφέρθηκε στις εξαιρετικές γυναίκες που ξεχώρισαν στα Μαθηματικά, τη Θεανώ τη Θουρία και την Υπατία και φθάνοντας στον 21ο αιώνα με την Katherine Johnson και την Julia Robinson, τονίζοντας ότι : «είναι καιρός να αποβάλλουμε τόσο οι ίδιοι όσο και οι κοινωνίες μας στερεοτυπικές αντιλήψεις και να κατανοήσουμε ότι τα μαθηματικά αλλά και οι υπόλοιπες επιστήμες δεν απευθύνονται σε «φύλα» αλλά σε ανθρώπους που μάχονται καθημερινά μέσω του έργου τους για την εξέλιξή μας».

Ακολουθεί ολόκληρος ο χαιρετισμός:

Καλημέρα σε όλους. Καλώς ήρθατε στην πατρίδα.

Είναι συγκινητικό και βαθιά τιμητικό να βρισκόμαστε σήμερα εδώ:

· φιλοξενούμενοι της Μαθηματικής Εταιρίας Ελλάδος

· μαζί με κορυφαίους Έλληνες Μαθηματικούς

στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) το αρχαιότερο τεχνολογικό ίδρυμα της χώρας, κορυφαίο Πολυτεχνείο: 45 μεταξύ των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων και 422 στην παγκόσμια κατάταξη των πανεπιστημίων (QS World University Rankings 2023), στο 2ο Συνέδριο των Απανταχού Ελλήνων Μαθηματικών.

Έχοντας ζήσει τόσο το Ελληνικό Πανεπιστήμιο όσο και τα αντίστοιχα διεθνή έχετε πολλά να μοιραστείτε μαζί μας για τα βιώματα και τις εμπειρίες σας.

Τι είναι αυτό που όλοι χρειαζόμαστε στην καθημερινότητά μας και κάποιοι το αγαπούν ενώ άλλοι το μισούν; Ρητορική η ερώτηση.

Σε αυτό το δίπολο κινούνται τα μαθηματικά που μπορεί να είναι η κωδικοποίηση της ανθρώπινης σκέψης με τον πιο σύντομο τρόπο να μας βοηθούν στη δημιουργία επιχειρημάτων όταν θέλουμε να πείσουμε τους άλλους όμως υπάρχουν και αυτοί που ακόμη αναρωτιούνται:

· Πού χρησιμεύουν τα μαθηματικά;

· Γιατί διδασκόμαστε τόσες ώρες μαθηματικά;

· Πού θα τα χρειαστούμε στη ζωή μας;

Και δεν είναι μόνο οι μαθητές αλλά και αρκετοί ενήλικες που δεν αντιλαμβάνονται πλήρως τη χρησιμότητα των μαθηματικών στους διάφορους τομείς της ζωής μας.

Δυο πρόσφατα παραδείγματα επιβεβαιώνουν αυτές τις αντιλήψεις:

  1. Η φετινή μεγάλη αποτυχία των παιδιών στις πανελλαδικές στα Μαθηματικά. Γενικά οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μόνο το κερασάκι στην τούρτα μιας μακράς μαθησιακής διαδικασίας, που χαρτογραφεί με τραγικό τρόπο τα αδιέξοδα ενός σχολείου εξετασιοκεντρικού, ανταγωνιστικού, προσανατολισμένου στις ρηχές γνώσεις μιας χρήσης, στην απομνημόνευση και την παπαγαλία και δεν επενδύει στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας. Σε ότι αφορά στα Μαθηματικά ένας λόγος είναι ότι ενώ διδάσκονται σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης, αυτό γίνεται συνήθως ξεκομμένα, χωρίς να συνδέονται επαρκώς με ιστορικά γεγονότα, με εφαρμογές τους στην καθημερινή ζωή ή με άλλα επιστημονικά πεδία. Ένας άλλος ότι ενώ το εκπαιδευτικό μας σύστημα οφείλει να δείχνει στον μαθητή (ιδίως στις πιο μεγάλες τάξεις, μετά από την παπαγαλία στις πρώτες τάξεις), την ομορφιά των μαθηματικών εμείς δεν θέλουμε να μάθουμε τίποτα που δεν είναι εξεταζόμενο στις πανελλαδικές. Αλλάζουν τα προγράμματα, αλλάζουν τα κεφάλαια, βγαίνει ύλη, μπαίνει ύλη, έχουμε συρραφές, προχειρότητες. Έχουμε και τα προβλήματα με τη στελέχωση των πανεπιστημίων, έχουμε μείνει με το μισό διδακτικό προσωπικό, διδάσκουν αναπληρωτές, δεν προκηρύσσονται θέσεις. Αυτό κάνει μια πάρα πολύ μεγάλη ζημιά γιατί δε μπαίνουν προτεραιότητες στη διδασκαλία του μαθηματικών «ως τρόπο σκέψης». Ο στόχος της παιδείας δεν είναι οι πανελλαδικές ή είναι πολύ στενός αν είναι μόνο αυτός. Ο σκοπός δεν είναι να γίνει ο μαθητής μαθηματικός αλλά να του αρέσει να μαθαίνει, να σκέφτεται, ώστε να γίνει ενεργός πολίτης, με δημιουργική και ανεξάρτητη σκέψη.
  2.  Η επιτυχία ενός 19χρονου από το Ιράν που ζει τα τελευταία 3 χρόνια στην Λέσβο, αρίστευσε στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και αυτό το χρωστά στον μαθηματικό του. «Ήρθαμε πολύ κοντά από την αρχή, λόγω της αγάπης του για τα μαθηματικά, που είναι μια διεθνής γλώσσα, έτσι ώστε τα ελληνικά να μην είναι εμπόδιο» λέει ο καθηγητής. Είναι γλώσσα, που σημαίνει ότι έχουν το «αλφάβητό» τους, την «γραμματική» τους, το «συντακτικό» τους. Η επιτυχία του νεαρού Κούρου με τη αμέριστη συμπαράσταση από τους Δασκάλους του, που στάθηκαν δίπλα του, έχουν πολλά να μας πουν για την αξία των εκπαιδευτικών μας και τις ανεξάντλητες δυνατότητες του κάθε μαθητή να προχωρήσει μπροστά, να έχει όνειρα, στόχους, επιμονή και προσήλωση.

Είναι κρίμα γιατί ακόμη και σήμερα στην Ελλάδα δεν βλέπουμε ότι η Μαθηματική Εκπαίδευση δεν είναι απαραίτητη μόνο στην καλλιέργεια και την ολοκλήρωση του ανθρώπου αλλά και στην εξέλιξη και την πρόοδο της κοινωνίας.

Το καλό μαθηματικό υπόβαθρο και κυρίως η μαθηματική σκέψη είναι μια επένδυση που θα αποδώσει μετά από αρκετά χρόνια αποτελούν όμως μοχλό ανάπτυξης κάθε λαού και κάθε χώρας.

Επιτρέψτε μου να κλείσω τον χαιρετισμό μου με μια μικρή αναφορά σε πληθώρα εξαιρετικών γυναικών που ξεχώρισαν στα Μαθηματικά με τη Θεανώ τη Θουρία την πρώτη γυναίκα μαθηματικό και την Υπατία με τα εξαιρετικά επιτεύγματα για μια γυναίκα της εποχής της Φθάνοντας στον 21ο αιώνα με την Katherine Johnson (ο λεγόμενος ανθρώπινος υπολογιστής της NASA), όπως και η Julia Robinson που όρισε τα όρια της μαθηματικής γνώσης.

Καιρός να αποβάλλουμε τόσο οι ίδιοι όσο και οι κοινωνίες μας στερεοτυπικές αντιλήψεις και να κατανοήσουμε ότι τα μαθηματικά αλλά και οι υπόλοιπες επιστήμες δεν απευθύνονται σε «φύλα» αλλά σε ανθρώπους που μάχονται καθημερινά μέσω του έργου τους για την εξέλιξή μας. Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου σας.

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ:

Σχετικές φωτογραφίες μπορείτε να δείτε εδώ: