Η Χαρά Κεφαλίδου στην Επιτρ.Μορφωτικών για το ΝΣ Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (2η συνεδρίαση)
Ομιλία στο Νομοσχέδιο Υπ. Παιδείας: "Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης" (βίντεο)

Στη 2η συνεδρίαση – ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων, της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, μίλησε σήμερα ως ειδική αγορήτρια η Χαρά Κεφαλίδου βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής στο πλαίσιο της συζήτησης για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση.

“Να ξεκινήσω λέγοντας, ότι η σημερινή συνεδρίαση αν έχει νόημα, είναι γιατί περιμένουμε να υπάρξει ένας διάλογος με τους κοινωνικούς φορείς. Το γεγονός ότι απουσιάζουν ή λείπουν, δημιουργεί ένα ουσιαστικό πρόβλημα στο πώς προχωράμε τη διαδικασία, αλλά παρόλα αυτά, θεωρούμε, ότι με κάποιο τρόπο θα απαντηθούν τα ερωτήματα που βάζουμε. Γιατί αν είναι να γίνει σήμερα μια απλή κατάθεση κάποιων απόψεων και δεν απαντηθούν ποτέ, όπως καταλαβαίνετε η δουλειά που έχουμε να κάνουμε θα είναι μισή. Δεν θα έχουμε εικόνα για τις θέσεις, πέρα από αυτά που βλέπουμε στα υπομνήματα.”

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Κυρία Κεφαλίδου, σας λέγω το εξής. Επικοινωνούμε και αυτή τη στιγμή, τους έχουμε ζητήσει αν μπορούν, αν έχουν τη δυνατότητα, να στείλουν κάποιον εκπρόσωπό τους να μιλήσει. Να πει τη γνώμη του για το νομοσχέδιο και να ακούσει και τις ερωτήσεις σας. Σε κάθε περίπτωση, τις ερωτήσεις που θα καταθέσετε σε αυτούς που δεν έχουν συμμετάσχει στις συνεδριάσεις μας, θα τις στείλουμε στους φορείς τους και θα λάβουμε τις απαντήσεις τους.

“Ωραία, αν και δεν είναι πρακτική που είθισται. Θέλω να σας πω, ότι είναι ένα νομοσχέδιο που κυρίως βασίζεται στη γνώμη των κοινωνικών φορέων. Αυτή είναι όλη η πρωτοβουλία της κυβέρνησης και αυτό είναι και το σήμα κατατεθέν αυτού του νομοσχεδίου. Για αυτό είναι άξιο απορίας πως σήμερα δεν τους έχουμε μαζί μας. Ξεκινάω λοιπόν και απευθύνω ερώτημα προς όλους τους κοινωνικούς φορείς.

Πρώτο ερώτημα, αφορά το επίπεδο 3. Θέλω μία απάντηση για το πώς κρίνεται ο τρόπος με τον οποίον εισάγεται το επίπεδο 3, ποια είναι η δική τους άποψη σε σχέση με αυτόν τον τομέα και αντίστοιχα ποια είναι η πρότασή τους για το θέμα της κατάρτισης μετά το Γυμνάσιο.

Δεύτερη ερώτηση, πάλι στους κοινωνικούς φορείς αφορά τον ΟΑΕΔ, πώς αντιλαμβάνονται οι κοινωνικοί φορείς το θέμα της υποβάθμισης της μαθητείας από τον ΟΑΕΔ; Αποδομή επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που ουσιαστικά μετατρέπεται σε δομή κατάρτισης ανήλικης μαθητείας. Είναι γνωστό ότι ……απέτυχαν, δημιουργήθηκαν το 2014 και απέτυχαν.

Η Κυβέρνηση έρχεται και προτείνει μια δομή κατάρτισης. Αυτή η δομή πιστεύετε, ότι λύνει το πρόβλημα του επιπέδου 3, έχει τελικά κάποια αξία όλη αυτή η διαδρομή; Μπορούμε να βάζουμε παιδιά 15 πεντάχρονα σε αυτή την ηλικία να πηγαίνουν κατευθείαν σε πρόγραμμα μαθητείας; Είναι ένα ζήτημα αυτό, γιατί προσέξτε, υπάρχει και ένα θέμα τι γνώσεις παίρνουν τα παιδιά μας τελειώνοντας ένα Γυμνάσιο, πόσο έτοιμα είναι δηλαδή για να μπούνε σε μία διαδικασία κατάρτισης χωρίς άλλες γνώσεις γενικές;
Το δεύτερο είναι η …… του ΟΑΕΔ. Υπήρχε ένα σύστημα μαθητείας από το οποίο στην πορεία φάνηκε, ότι αυτό που λειτούργησε τελικά ήταν αυτές οι σχολές. Από την ίδρυσή τους μέχρι και σήμερα έδιναν ένα επίπεδο στα παιδιά ισότιμο του Λυκείου, ισότιμο βέβαια σε επίπεδο πτυχίου, δεν έπαιρναν απολυτήριο και στη συνέχεια μπορούσαν να συνεχίσουν στα ΙΕΚ.

Έρχεται τώρα με το νομοσχέδιο αυτό η Κυβέρνηση και τους υποβαθμίζει και τους κάνει στην πράξη ισότιμους με τις ΕΣΚ. Υπάρχει νόημα σε αυτή την παρέμβαση που γίνεται; Δεν υπάρχει κατά τους κοινωνικούς φορείς μια υποβάθμιση της μαθητείας στην πράξη; Κι αν συμφωνούν με όλη αυτή την αλλαγή.
Ερώτηση τρίτη, αφορά το επίπεδο 5 στα ΙΕΚ. Θέλω να ρωτήσω τους κοινωνικούς φορείς αν εκτιμούν, ότι με τον τρόπο που έχει λειτουργήσει όλα αυτά τα χρόνια το επίπεδο 5 και ως δομή κατάρτισης, μπορεί να καλύψει ένα μεγάλο κενό, που έχει αφήσει στο χώρο η ουσιαστική κατάργηση των ΚΑΤΕΕ, ΤΕΙ, τα οποία όλα έχουν γίνει Ανώτατα, έχουν γίνει Πανεπιστήμια.

Ερώτηση τέταρτη, επειδή ακούω για αγαστή συνεργασία με την Κυβέρνηση σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο, θέλω να ρωτήσω κυρίως τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης πώς αντιλαμβάνονται το γεγονός, ότι η περιφερειακή επιτροπή κατάρτισης δεν θα συγκροτείται πλέον από τις Περιφέρειες. Μπορεί να μη λειτούργησε στην προηγούμενη μορφή της, γιατί ποτέ το Υπουργείο δεν θέλησε την ενεργοποιήσει και ποτέ δεν ζήτησε τη συμμετοχή της, αλλά εκτιμάτε τώρα, ότι μία κεντρική συγκρότηση από το Υπουργείο Παιδείας, θα λειτουργήσει; Και ποια είναι η λογική αυτή; Γιατί δηλαδή δεν μπορούν οι Περιφέρειες ,να συγκροτούν ένα όργανο και πρέπει να το συγκροτήσει στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν είναι και λίγο οξύμωρο σε ένα σύστημα, που χρειάζεται αποκέντρωση εμείς να ξαναβάζουμε μία υπερσυγκέντρωση. Ποια η λογική; Γιατί ουσιαστικά δεν υπάρχει ρόλος της περιφερειακής και της τοπικής αυτοδιοίκησης στο σύστημα. Το ότι θα έχουν έναν εκπρόσωπο, δεν σημαίνει τίποτα, δεν υπάρχει ρόλος. Όλα γίνονται πια κεντρικά και οι δικαιολογίες που μπορούν να ακουστούν είναι πολλές, αλλά δεν είναι ουσιαστικές.

Η ερώτηση πέμπτη, αφορά τα πειραματικά ΕΠΑΛ. Πρέπει να προχωρήσουμε σε πρότυπα ή σε πειραματικά ΕΠΑΛ; Πώς βλέπετε αυτήν τη λογική δημιουργίας κάποιων πρότυπων ΕΠΑΛ και όχι πειραματικών, που ουσιαστικά λειτουργούν σε όλες τις άλλες δομές της εκπαίδευσης; Τι εξυπηρετεί αυτή η υποβάθμιση των ΕΠΑΛ νομοθετώντας κάποια πρότυπα με ένα πλαίσιο εντελώς ασαφές.

Και γιατί τελικά τα ΕΠΑΛ τα επαγγελματικά λύκεια δεν μπαίνουν στο συνολικό πλαίσιο που διέπει τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, όπως γίνεται στα Γενικά Λύκεια. Μία ερώτηση προς τους διευθυντές των ΙΕΚ. Θέλω πραγματικά να ακούσω από τους καθ’ ύλην αρμόδιους ποια είναι η κατάσταση στα ΙΕΚ σήμερα και πώς λειτουργούν και αν πιστεύουν πως τα ΙΕΚ μπορούν, να ανταποκριθούν στο ρόλο που προδιαγράφει για αυτά το παρόν σχέδιο νόμου, δηλαδή το επίπεδο 5. Και ένα τελευταίο δημιουργείται μία υπέρ γραμματεία στο Υπουργείο Παιδείας η Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Κατάρτισης Εκπαίδευσης δια Βίου Μάθησης και Νεολαίας ήδη είναι αυξημένες πάρα πολύ οι αρμοδιότητες προστίθενται και άλλες.

Πιστεύουν, πραγματικά, ότι μπορεί να λειτουργήσει μία τέτοια δομή, τόσο συγκεντρωτική και τόσο απλωμένη, σε ένα κράτος, σε ένα τέτοιο κεντρικό μοντέλο; Αυτές είναι οι ερωτήσεις. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.”

Δείτε το σχετικό βίντεο .