Συζήτηση Ν/Σ Υπ. Πολιτισμού : “Ταμείο Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ”- 1η συνεδρίαση
Ομιλία στην Επιτροπή Μορφωτικών - 1η Συνεδρίαση (βίντεο)

Επειδή συζητάμε διαδικαστικά θέματα, θα ήθελα να ρωτήσω τον Υπουργό αν στο νομοσχέδιο αυτό περιμένουμε Τροπολογίες. Και αν περιμένουμε Τροπολογίες, πότε θα τις έχουμε. Στη διάρκεια της συζήτησης στις Επιτροπές ή θα υπάρξει αιφνιδιασμός στην Ολομέλεια; Αυτό είναι καλό να το ξέρουμε, διότι στο πλαίσιο ενός νέου παραδείγματος που λέτε ότι θέλετε μέσα από τη νομοθετική σας πρωτοβουλία να αναδείξετε, καλό είναι να συμπεριλάβετε τον τρόπο, με τον οποίο, συνολικά, νομοθετεί η Κυβέρνηση. Δεν θέλουμε αιφνιδιασμούς. Δεν θέλουμε, λίγο πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου, να έχουμε Τροπολογίες, οι οποίες μπορεί να αφορούν πάρα πολύ σημαντικά θέματα. Το έχουμε δει στο παρελθόν. Ελπίζω ότι δεν θα έχουμε κάτι αντίστοιχο στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Και μια παράκληση. Το Κίνημα Αλλαγής έχει καταθέσει σειρά Ερωτήσεων και δεν έχετε μπει στον κόπο, ως Υπουργείο, να τις απαντήσετε ουδέποτε. Και επειδή οι Ερωτήσεις αυτές αφορούν θέματα πάρα πολύ σημαντικά – βλέπε Υπερταμείο, βλέπε Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς-, νομίζω ότι καλό είναι, στην προσπάθεια που γίνεται στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο, να υπάρχει μια ανταπόκριση από το Υπουργείο. Και αυτό, πάλι, ενταγμένο στο καλό υπόδειγμα χρηστής διοίκησης, που λέτε ότι θέλετε να εφαρμόσετε.

Και μπαίνω στο νομοσχέδιο. Είναι πολύ μεγάλη χαρά που ο κ. Μπαλτάς ανέλαβε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ως πρώην Υπουργός Πολιτισμού. Είναι εξαιρετική τιμή για την Επιτροπή μας. Αλλά είναι και απολύτως ενδεικτικό της βαρύτητας που θέλει, προφανώς, να δώσει η Κυβέρνηση – την οποίαν υπηρετείτε όλοι σας-, σε αυτό το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.

Εμείς, λοιπόν, ως Κίνημα Αλλαγής, καλούμαστε να απαντήσουμε σε ένα θεμελιώδες ερώτημα: Εάν είναι δυνατόν να κάνουμε την όποια υπέρβαση χρειάζεται σε ένα νομοσχέδιο μιας Κυβέρνησης, με μέχρι στιγμής άθλιες επιδόσεις, που φέρνει καθυστερημένα ένα ελλειμματικό και τακτοποιητικό σχέδιο νόμου, το οποίο, μέσα σε όλα τα αποσπασματικά που φέρνει, παρεμπιπτόντως, διορθώνει μια παρατεταμένη εκκρεμότητα, σε βάρος εργαζομένων του Υπουργείου Πολιτισμού.

Δηλαδή, ουσιαστικά, το δίλημμα μας είναι εάν είναι εφικτό, προκειμένου να διασφαλίσεις τη μόνιμη και σταθερή εργασία υπαλλήλων που για χρόνια καλύπτουν ανάγκες του Υπουργείου και βρίσκονται, ουσιαστικά, οι άνθρωποι σε μια ομηρία, να προχωρήσεις σε μια θετική ψήφιση σε αυτές τις διατάξεις, διαφωνώντας ριζικά με την Κυβέρνηση που, σε ένα βαθμό, μέσα από τις διατάξεις που έχει φέρει, φαίνεται να έχει και έναν ψιλοεκβιασμό στον τρόπο, με τον οποίο δομεί άρθρο-άρθρο αυτό το νομοσχέδιο.

Απαντώντας, λοιπόν, σε αυτό το ερώτημα, θεωρώ ότι το Κίνημα Αλλαγής, σε αντίθεση με άλλους χώρους και οπωσδήποτε σε πλήρη αντιδιαστολή με την Κυβέρνηση, έχει αποδείξει ότι διαθέτει πολιτική υπευθυνότητα και έχει απαντήσει με τη μέχρι σήμερα παρουσία τους σε όλα τα νομοσχέδια με θετικό πρόσημο σε αυτό το ερώτημα.

Με τη στάση μας, λοιπόν, ξεκαθαρίζω ότι θα διασφαλίσουμε το δικαίωμα στην εργασία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια στην καθημερινότητα των εργαζομένων στο Υπουργείο.

Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε ένα νομοσχέδιο το οποίο, παρά την χρονοκαθυστέρηση που υπάρχει, επιδιώκει την αντιμετώπιση παθογενειών. Έτσι λέτε στην αιτιολογική σας έκθεση του Υπουργείου Πολιτισμού.

Εγώ θα σας έλεγα ότι στο παρά πέντε των εκλογών, έρχεστε πολύ κομψά και εύηχα να πείτε ότι τακτοποιήστε διάφορα θέματα, γιατί από το 2015 έχουν αλλάξει Υπουργοί και Αναπληρωτές Υπουργοί και δεν είναι δυνατόν ξαφνικά τώρα να αντιληφθήκατε ότι υπάρχουν θέματα και εκκρεμότητες που αφορούν το προσωπικό του Υπουργείου. Ο χρόνος είναι λίγο ενδεικτικός των προθέσεων.

Το νομοσχέδιο, λοιπόν, αυτό ρυθμίζει ζητήματα σχετικά με την ίδρυση του παιδικού σταθμού στο Υπουργείο Πολιτισμού, το Ταμείο Αλληλοβοήθειας των Υπαλλήλων του Υπουργείου, την κατάργηση του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης και την απορρόφησή του από το Νέο Μουσείο Ακρόπολης και θέματα όπως την αύξηση των δικαιούμενων ημερών μετακίνησης εκτός έδρας προσωπικού του Υπουργείου, επίδομα υπαλλήλων στη Νήσο Δήλο, αμοιβές διευθυντών στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και στην Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.

Ένα ποτ-πουρί, δηλαδή, αποσπασματικό, το οποίο, όμως, καταλαβαίνουμε, κατανοητό, είναι εκκρεμότητες που χρονίζουν και πρέπει με κάποιο τρόπο να νομοθετηθούν.

Έχουμε, λοιπόν, ένα μικρό και υποτίθεται εξυπηρετικό σχέδιο νόμου. Ότι πρέπει, θα σας έλεγα, για τις τελευταίες μέρες μιας Κυβέρνησης κολοβής; μειοψηφίας; ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και λοιποί; Η οποία, καλώς ή κακώς, είναι στις τελευταίες μέρες της.
Σκοπός, λοιπόν, είναι να αφήσετε μια όσο το δυνατόν καλή τελευταία εντύπωση λίγο πριν την κάλπη, σε έναν πολύ περιορισμένο αριθμό προσώπων, τους οποίους και αφορά.

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο, ένας πολύ καλά κρυμμένος σκοπός και φάνηκε από τις τοποθετήσεις και του Υπουργού αλλά και του κ. Μπαλτά. Εδώ προσπαθείτε να στήσετε άλλη μια δήθεν διαπλοκή που μόνο εσείς οι άσπιλοι, αμόλυντοι και έκπτωτοι αριστεροί, καταφέρνετε και να την αναδείξετε και να την πατάξετε, γιατί η μέθοδος πια είναι γνωστή.

Βλέπω, λοιπόν, δημοσιεύματα. Ο κ. Ξυδάκης, στις 25 Φεβρουαρίου 2015, αναφέρεται στις τεράστιες δυνατότητες που έχει ο ΤΑΠ και για την οσμή σκανδάλου που υπάρχει σε αυτό το ταμείο. Ο κ. Μπαλτάς, σε άλλη συνέντευξη το 2016 και συνεχίζει η κ. Κονιόρδου, άρθρα στον τύπο όπου υπάρχει μια αντιπαράθεση αν θα συνεχιστεί η χρηματοδότηση ή αν θα σταματήσει. «Σε πλήρη αντίθεση», λένε τα δημοσιεύματα, «η κ. Κονιόρδου από τον κ. Μπαλτά», «εμφύλιος με αφορμή το ταμείο αλληλοβοήθειας» και πάει λέγοντας, ώστε να φτάσουμε και στην περίφημη ερώτηση των 28 Βουλευτών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προς την κ. Κονιόρδου, στις 6 Ιουλίου 2017 συζητείται και κλείνει με τη φράση της κ. Κονιόρδου «πρέπει να περιμένουμε το πόρισμα του διαχειριστικού ελέγχου, που γίνεται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους».

Όλο αυτό, λοιπόν, κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι κάτι το οποίο εσείς, από τη μέρα που έχετε αναλάβει, θεωρείτε ότι είναι ένα θέμα που μπορεί να δημιουργήσει σκάνδαλο προς ανάδειξη και αξιοποίηση πολιτική και το χτίζετε σταδιακά.
Έχοντας μάλιστα κατοχυρώσει εσείς και την πατέντα του ηθικού πλεονεκτήματος, βασίζεστε και στη μεγαλοσύνη που χαρακτηρίζει τον ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίζετε την πολιτική σας καριέρα που χώρα τους πάντες, από τη δεξιά της δεξιάς, μέχρι και τα αζήτητα από τα ράφια των υπολοίπων κομμάτων, πρόσφατα και από το Κίνημα Αλλαγής και έτσι υπάρχει ένα ερώτημα κατά πόσο το νομοσχέδιο αυτό πετυχαίνει το σκοπό, για τον οποίο να το φέρατε και αυτό νομίζω ότι θα το δούμε στην πορεία της συζήτησης, γιατί έχει ακόμα τρεις συνεδριάσεις, θα έχουμε χρόνο και να κάνουμε ερωτήσεις στους φορείς και να δούμε και την άποψη πιο ολοκληρωμένα και να πούμε και τις δικές μας τέλος πάντων τοποθετήσεις.
Επί της αρχής, λοιπόν, αυτό που πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι οι περισσότερες από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου ήταν διατάξεις που είχαν συμπεριληφθεί σε νομοσχέδιο που είχε κατατεθεί από το Υπουργείο Πολιτισμού το Νοέμβρη του 2014, το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των διατάξεων. Όχι γιατί είχε καθυστερήσει η τότε κυβέρνηση αλλά γιατί τα θέματα, τα οποία ερχόταν να επιλύσει αυτό το νομοσχέδιο το 2014 είχαν τεθεί τον Ιούλιο του 2014 από την τρόικα επιτακτικά και έπρεπε να ρυθμιστούν νομοθετικά με κάποιο τρόπο. Όμως, εσείς τότε, αν θυμάστε, κυνηγούσαμε το momentum, είχατε πάρει φόρα και έπρεπε πάση θυσία να ρίξετε την κυβέρνηση για να μπορέσετε μέσα από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας να πάμε σε εκλογές και με αυτόν τον τρόπο χάθηκε η δυνατότητα και να συζητηθεί ένα νομοσχέδιο που ήταν σημαντικό για το Υπουργείο Πολιτισμού, εν μέσω προϋπολογισμών και ψηφοφοριών για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Επί της ουσίας, λοιπόν, σήμερα έρχεστε στη Βουλή και εισάγετε διατάξεις με καθυστέρηση τεσσάρων ετών και αυτή η ευθύνη είναι όλη δική σας. Το νομοσχέδιο έτοιμο, ήταν στα συρτάρια του Υπουργείου σας και εσείς αποφασίσατε κάποια στιγμή, που είναι αυτή, να το ανασύρετε και δεν νομίζω ότι κανείς απορεί γιατί επιλέξατε να το κάνετε τώρα.

Τώρα, σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση του κυρίου Μπαλτά, την οποία την άκουσα με πολλή προσοχή, νομίζω ότι προκύπτουν εύλογες απορίες. Πρώτον, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις για το Ταμείο Αλληλοβοήθειας το καθιστούν εργαλείο στα χέρια του εκάστοτε Υπουργού, ώστε να έχει τη δυνατότητα διάθεσης δημόσιου χρήματος. Όλα όσα έχει κατά καιρούς καταγγείλει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το επονομαζόμενο αμαρτωλό ταμείο -εσείς το λέγατε- έρχεστε σήμερα και τα διατηρείτε και τα νομιμοποιείτε και δημιουργείτε ένα εργαλείο διαχείρισης δημοσίου χρήματος, μέσω ενός φορέα, ο οποίος δεν ανήκει στη Γενική Κυβέρνηση και εφόσον το προσωπικό και οι δράσεις του Ταμείου Αλληλοβοήθειας μεταφέρονται στο Υπουργείο, το ηθικό και το διαφανές, θα ήταν η κατάργηση του εν λόγω φορέα. Εσείς βλέπετε πουθενά στο νομοσχέδιο να υπάρχει κατάργηση του φορέα;

Ο ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση του κατήγγειλε ως παράνομο το Ταμείο, γιατί λέγατε ότι πρόκειται για ένωση προσώπων. Αυτό σήμερα έρχεστε εσείς και το νομιμοποιείτε. Ο ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση του κατήγγειλε το προσωπικό ως ρουσφέτια του παλαιού πολιτικού συστήματος και ως προϊόντα συναλλαγής εκάστοτε πολιτικών και συνδικαλιστικών ηγεσιών. Σήμερα έρχεστε και το νομιμοποιείτε. Ο ΣΥΡΙΖΑ και η κυβέρνηση του κατήγγειλε τη διασπάθιση δημοσίου χρήματος, μέσω του ταμείου, ενώ υπήρχε συγκεκριμένο ποσοστό επί των εσόδων του ΤΑΠΑ, το οποίο μειώθηκε σημαντικά το 2014 και το ξέρετε και ενώ μεσολαβούσε και το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΠΑ. Σήμερα καταργείτε το ποσοστό, άρα τι κάνετε; Το πάτε κατά το δοκούν και όλη η αρμοδιότητα περιέρχεται στον Υπουργό. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και ο ΣΥΡΙΖΑ κατήγγειλε ελλείμματα στο ταμείο, για αυτό διατάχθηκε ο έλεγχος από τον κύριο Ξυδάκη και τον κύριο Μπαλτά και πολύ ορθώς και θα σας έλεγα ότι είναι ο πέμπτος κατά σειρά, διότι τους προηγούμενους τέσσερις τους είχε παραγγείλει η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, αντίστοιχα. Ο διαχειριστικός λοιπόν έλεγχος, στον οποίο να αναφέρεται στην απάντησή της και η κυρία Κονιόρδου για την περίοδο 2005-2016 δεν διαπίστωσε ελλείμματα. Γιατί δεν το λέτε αυτό;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μέχρι να αποσαφηνιστούν όλα όσα αναδείξαμε και μέχρι να πάρουμε απαντήσεις για αυτά τα γκρίζα σημεία, τα οποία θέλετε εσείς να βάλετε σε αυτό το νομοσχέδιο -που αν θέλετε και την προσωπική μου άποψη πουθενά στις διατάξεις δεν αφορά τα θέματα που προσπαθείτε να αναδείξετε – δηλαδή, κυρίως μπαίνετε σε θέματα που αφορούν τη δικαιοσύνη και δεν καταλαβαίνω γιατί αφήνετε να εννοηθεί ότι υπάρχει οσμή σκανδάλου που επικρέμεται επί των κεφαλών μας και όταν υπάρχουν τέτοιες εκκρεμότητες είτε σε θέματα εσωτερικών κανονισμών είτε σε τροποποιήσεις που κάνετε στο δικό σας νομοσχέδιο που έρχεται με Προεδρικό Διάταγμα τον τέταρτο του 2018 κι έρχεστε εσείς σήμερα, γιατί έτσι κάνετε εσείς, νομοθετείτε μπαλώνοντας και το αλλάζετε. Τροποποιείτε πριν ακόμη περάσει ένα εξάμηνο και δίνετε και παρατάσεις επί παρατάσεων, άλλο δείγμα χρηστής διοίκησης.
Επειδή, λοιπόν, όλα αυτά τα γκρίζα περιμένουμε να απαντηθούν και να διαλευκανθούν και με τη συζήτηση που θα έχουμε με τους φορείς, εμείς επιφυλασσόμεθα επί της αρχής και στην πορεία θα πούμε και τις απόψεις μας.

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Δείτε το σχετικό βίντεο: