Εξαίρετο δείγμα για κομματικά εύσημα: Διάχυση, Επιρροή, Επιβολή το τρίπτυχο της συνταγής επιτυχίας
Ομιλία & Δευτερομιλία στην Ολομέλεια επί του Ν/Σ Υπ. Παιδείας - "Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις"

«Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Συχνά, ο ένοχος είναι αυτός που πάνω στη μεγάλη καταστροφή, το πρώτο που σκέφτεται είναι να κατασκευάσει ένα άλλοθι.
Όταν γύρω του ο κόσμος καίγεται, όταν η ύπαρξη δίνει τη θέση της στην ανυπαρξία, ο ένοχος μη αντέχοντας το βάρος αυτού που ο ίδιος προκάλεσε, κρύβεται πρώτα από τον εαυτό του. 
Είναι η στιγμιαία αυτόματη αντίδραση της αυτοσυντήρησης που τον οδηγεί.
Αμέσως μετά, έρχεται η συνείδηση, η παιδεία του, όλα όσα έμαθε μεγαλώνοντας μέσα σε μια οργανωμένη κοινωνία.
Είναι η κρίσιμη στιγμή, που διαχωρίζεται ο ένοχος από τον εγκληματία. Στην σκληρή μάχη μεταξύ του εγώ και του εμείς.
Εκεί το κράτος δικαίου, θέτει τη διαχωριστική γραμμή που διακρίνει το αδίκημα από το έγκλημα.

Εκεί που φανερώνεται από το άτομο, η πρόθεση, το ποιόν, η αποδοχή του βάρους της πράξης του.
• Όταν όλη η χώρα θρηνεί τόσες αδικοχαμένες ψυχές και ο πρωθυπουργός της χώρας, με την ανεκδιήγητη Κυβέρνησή του, στήνει σκηνικό προσωπικού απεγκλωβισμού του από την ευθύνη,
• Όταν του φταίνε οι νεκροί, οι άνθρωποι που κλαίνε πάνω από τα αποκαΐδια μιας ζωής και ο ίδιος δεν φταίει σε τίποτα,
• Όταν το μόνο που ενδιαφέρει είναι η επικοινωνιακή διαχείριση, που θα τους κρατήσει στη εξουσία
• Όταν αυτή τη δύσκολη ώρα, κύριο μέλημα της κυβέρνησης είναι η αναζήτηση ή η κατασκευή στην ανάγκη -εχθρών, ασύμμετρων απειλών κλπ,
• Όταν ο αγώνας δίνεται, όχι για να σώσει ότι σώζεται, όχι για να ενώσει, όχι για να διορθώσει, μόνο για να κρύψει ανικανότητα, ευθύνες, κυρίως αδιαφορία και να περισώσει καρέκλες με κάθε κόστος,
Τότε μιλάμε για έγκλημα διαρκές, με τους ενόχους αμετανόητους.

Υπάρχουν διλήμματα! Ο αριθμός των θυμάτων αυξάνει καθημερινά, η καταστροφή ανυπολόγιστη, οι απώλειες τραγικές.
Τι να πείτε σε όλον αυτό τον κόσμο;
Και επειδή η έκφραση της λύπης και της συμπαράστασης στον πόνο τους, σας φοβίζει γιατί είναι ομολογία ευθύνης, λαθών, ανικανότητας και φαντάζει ανεπαρκής και τόσο λίγη, επιλέγεται το ψέμα:
• Το στημένο σκηνικό,
• η άρνηση της πραγματικότητας,
• η διαβεβαίωση ότι η πολιτεία είναι εδώ, που καθόλου δεν φταίει σε τίποτα, όλα τα έκανε σωστά, όλα δούλεψαν ρολόι, φταίει το κακό μας ριζικό, η κλιματική αλλαγή, οι εμπρησμοί, (εδώ οι Υπουργοί της κυβέρνησης ψάχνουν να βρούν κάποιο λάθος αλλά η ευθύνη είναι στο πουθενά, μόνο στους κατοίκους που μένουν στο Μάτι βρήκαν τραγικά λάθη στη δόμηση). Αλλά ούτε μία συγνώμη.
o Η ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΕΙΝΑΙ ΗΤΤΟΠΑΘΕΙΑ.
o Η ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΔΕΙΧΝΕΙ ΠΑΡΑΔΟΧΗ.
o Η ΣΥΓΓΝΩΜΗ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ της καρέκλας
o Η ΣΥΓΓΝΩΜΗ στο ΣΥΡΙΖΑ ΔΕΝ ΣΥΓΧΩΡΕΙΤΑΙ
Και αφού δεν μπορούν να ζητήσουν συγγνώμη ανέλαβε ο πρωθυπουργός πολιτική ευθύνη κενή περιεχομένου και περιμένει να ξεχαστούν όλα.
Είναι τουλάχιστον ντροπή, αλλά κάπως έτσι προσπαθούν να κρύψουν τις ευθύνες τους, απαλύνοντας τις συνέπειες των λαθών, με σωρεία νέων.

Η Κυβέρνηση ενημέρωσε ότι θα συνδράμει τους πληγέντες:
• και τους δρόμους θα φτιάξει, για να μην καταλήγουν σε αδιέξοδα που γίνονται τάφοι,
• και θα τους ελαφρύνει τον πόνο, με ένα πεντοχίλιαρο για αρχή,
• και παράταση φορολογικών δηλώσεων έδωσε,
• και 20% πριμοδότηση στη βαθμολογία των πανελληνίων,
• κι επειδή δεν είναι ανάλγητη αλλά έχει κοινωνική ευαισθησία, θα ανακουφίσει τους οικείους των θυμάτων, με μια θέση στο Δημόσιο!

Και προχωράμε. Κοιτάμε μπροστά. 1η Αυγούστου σήμερα, επιστρέφουμε στην καθημερινότητα με άλλο ένα σ/ν για την συνένωση των ΤΕΙ Ηπείρου και Ιονίου με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια.
Σε αυτό το πλαίσιο με οσμή καμμένου, έρχεται το παρόν σχέδιο νόμου της κατασκευής μιας ανύπαρκτης, μιας fake κανονικότητας, στη θέση αυτής που καταστρέφετε από το 2015 μέχρι σήμερα.
Κάπως έτσι, μόνοι σας, περάσατε την διαχωριστική γραμμή του ενόχου από τον εγκληματία!

Κυρίες και κύριοι Συναδελφοι,
Μέσα σε αυτή την ανείπωτη εθνική τραγωδία, το Υπ. Παιδείας εν μέσω θέρους και χωρίς να υπάρχει λόγος επείγοντος, επιλέγει να συζητήσει το ν/σ «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις».

  • Ντρέπομαι γιατί τέτοιες μέρες, θα έπρεπε να υπάρχουν άλλες προτεραιότητες στην Βουλή.
  • Ντρέπομαι γιατί αυτό το θέατρο του παραλόγου στήνει κανονικότητες στα αποκαΐδια.

Κύριε υπουργέ, κυρίες και κύριοι,
Ρώτησα και στην Επιτροπή. Γιατί τόση βιάση;
Μόλις πρόσφατα νομοθετήσατε την συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας–Πειραιά και δημιουργήσατε το νέο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής. Φέτος για πρώτη φορά μπαίνει στα μηχανογραφικά και ξεκινά τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Εσείς πότε προλάβατε και βγάλατε μετρήσιμα συμπεράσματα; Πότε αξιολογήσατε τα θετικά και τα αρνητικά της λειτουργίας του και βιάζεστε να το εφαρμόσετε και αλλού;

Για το Υπουργείο Παιδείας, αυτά είναι ασήμαντες λεπτομέρειες. Συνεχίζει τους πειραματισμούς στο χώρο της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με λαϊκίστικες πολιτικές που υποσκάπτουν την ποιότητα του Δημόσιου Πανεπιστημίου.
Πάνω απ’ όλα η διατήρηση της fake κανονικότητας. Με βαφτισμένα εμβληματικά, νομοσχέδια για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, με κύριο χαρακτηριστικό τους την προχειρότητα, αδιαφορώντας αν στην φάση που βρεθήκαμε ως χώρα, όλα αυτά είναι εξόφθαλμα άκαιρα.

Για τον σκοπό αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ διαθέτει και στρατηγικό σχέδιο κανονικότητας που επιβάλλει “πάνω στην τούρλα του Σαββάτου” να περάσει κι αυτό, να εξυπηρετήσει κάποιους άλλους σκοπούς, παντελώς άσχετους με την εκπαιδευτική διαδικασία και την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Με ένα σμπάρο 2 τρυγόνια. Και τους «ευεργετούμενους», με το σχέδιο νόμου βολεύει η Κυβέρνηση και προβάλει την συνέχεια της πολιτείας. Είναι εκεί, παρούσα, έτοιμη να υπηρετήσει μια εικονική κανονικότητα.

Κύριε Υπουργέ, η αγωνία της Κυβέρνησης θα έπρεπε σήμερα να εκφράζεται με ουσιαστικά Ν/Σ δείχνοντας ότι η πολιτεία μαθαίνει από τα λάθη της που έτσι και αλλιώς τα πλήρωσαν με τις ζωές τους, τις περιουσίες τους, χιλιάδες συμπολίτες μας.
Εκεί θα είχε νόημα η βιασύνη!!! Εκεί θα συγχωρούνταν ακόμη και η Προχειρότητα!!!

Κυρίες και κύριοι
Η όλη διαδικασία κατάργησης των ΤΕΙ, αντί να αποτελέσει αντικείμενο του «εθνικού» διαλόγου, έγινε παρασκηνιακά ανάμεσα στις ηγεσίες των Πανεπιστημίων και του Υπ. Παιδείας, στη λογική των αλληλοεξυπηρετήσεων, όπου το Υπουργείο υπόσχεται τα πάντα. Αφειδώς κονδύλια και θέσεις διδασκόντων.
Με τέτοια υλικά χτίζει η Κυβέρνηση ένα μέλλον που νομίζει ότι θα την εξυπηρετήσει. Γιατί η Κυβέρνηση βλέπει μπροστά. Προσπερνά την προσεχή ήττα και κοιτάζει αγέρωχη το μέλλον. Την μεθεπόμενη εκλογή.

Κυρίες και κύριοι,
Η ανώτατη εκπαίδευση της χώρας, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ σχεδιάζεται με γνώμονα τοπικιστικά ρουσφέτια σε δήμους για να εξασφαλιστεί:
• η κομματική επιρροή στις τοπικές κοινωνίες,
• η επανεκλογή των Δημάρχων και
• μια κάποια απασχόληση και κίνηση της τοπικής αγοράς.
Σε αυτό το βωμό προσφέρεται ως θυσία, το αύριο της ανώτατης εκπαίδευσης.
Το παρόν σχέδιο νόμου δε χρειάστηκε:
• ούτε επιστημονική μελέτη για τα συγχωνευόμενα ΤΕΙ Ηπείρου και Ιονίων με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Ιονίων
• ούτε ενιαία κριτήρια για τις συγχωνεύσεις που γίνονται.

Η μέθοδος γνωστή. Αποφάσεις κατά περίπτωση ανάλογα με τα ανταλλάγματα και τις συμφωνίες Υπουργού και πρυτανικών αρχών κάθε Πανεπιστημίου.
Αποτέλεσμα; Κάθε κατάργηση ΤΕΙ και ξεχωριστός νόμος! Τελικά, έτσι εξυπηρετείται ο στρατηγικός σχεδιασμός του Υπουργείου.
Εξαίρετο δείγμα για κομματικά εύσημα: Διάχυση, Επιρροή, Επιβολή το τρίπτυχο της συνταγής επιτυχίας.

Η κρυμμένη λογική στο παρόν σ/ν είναι:
• να κουτσοβολέψει όσους περισσότερους γίνεται, διδάσκοντες, φοιτητές, τοπικούς άρχοντες, και παράγοντες,
• να βαφτίσει τον νόμο εμβληματικό και τις εξυπηρετήσεις κοινωνική πολιτική μιας κυβέρνησης, που εμφανίζεται να στέκεται τάχα δίπλα στον πολίτη και τις ανάγκες του.

Όλα τα υπόλοιπα είναι για σήμερα περιττά. Ασχέτως, αν θα τα βρούμε μπροστά μας: στις προσεχείς διεθνείς κατατάξεις των πανεπιστημίων μας, στην απορρόφηση των πτυχιούχων μας από την αγορά εργασίας.
Βλέπετε η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ εξαντλείται σε 2 χρόνους: στο σήμερα, το τώρα, με όριο τις προσεχείς εκλογές. Και στο Μεθαύριο στις μεθεπόμενες εκλογές. Ο ενδιάμεσος χρόνος δεν υπάρχει. Αλλωστε ο κ. Τσίπρας είναι μόλις 44 ετών!!!
Για εμάς στο ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ, ο Ενιαίος Χώρος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας, σημαίνει συνέργειες και δικτύωση μεταξύ πανεπιστημίων και ερευνητικών κέντρων με το βλέμμα στο μέλλον, στο αύριο, στο μεθαύριο και το μετά από 10 χρόνια.

Αυτό το μέλλον απαιτεί όλα τα ερευνητικά κέντρα να εποπτεύονται από μία αρχή και να διέπονται από το ίδιο θεσμικό πλαίσιο.
Για παράδειγμα:
• Γιατί δημιουργούνται (2) δυο ερευνητικά κέντρα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων; H απάντηση εμπεριέχεται σε αυτούς που εξυπηρετεί.
• Γιατί ιδρύεται Πανεπιστημιακό Ερευνητικό Κέντρο στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο; Και εδώ η απάντηση έχει ονοματεπώνυμα.
• Ποιες ανάγκες δεν μπορούν να καλυφτούν από τα υπάρχοντα ερευνητικά κέντρα και Ινστιτούτα; Ή πιο σωστά ποιανών οι ανάγκες δεν χωράνε να εξυπηρετηθούν από τα υπάρχοντα;

Και επειδή κ. Υπουργέ, μέσα στα τόσα που είπατε στις επιτροπές επαναλάβατε και το «που είναι η δική σας πρόταση;» λυπάμαι να σας πω ότι παρά το επίμονο φλερτ δεν παρακολουθείτε καθόλου το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ. Εξαντλείστε σε υφολογικές παρατηρήσεις γιατί επί της ουσίας δεν έχετε απαντήσεις. Εδώ, είναι οι θέσεις μας για τις συγχωνεύσεις, εδώ και για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όλα γνωστά, όλα τεκμηριωμένα.

Κυρίες και κύριοι,

Το παρόν σ/ν δε φέρνει πιο κοντά τα ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια. Αυτό που κάνει είναι τα Πανεπιστήμια να καταπίνουν τα ΤΕΙ αμάσητα, καταργώντας τα, χωρίς κανένα σχέδιο -πέρα από διευθετήσεις και βολέματα.

Καμία πρόνοια για την τεχνική εκπαίδευση και τον ρόλο που πρέπει να έχουν στην οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας.

Τα προβλεπόμενα από το νόμο διετή προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης είναι προαιρετικά και δεν δεσμεύουν τα ΑΕΙ να τα δημιουργήσουν. Άρα η τεχνική μεταλυκειακή εκπαίδευση, περιορίζεται στα δημόσια ΙΕΚ όπου λόγω μικρής συμμετοχής παιδιών, κάνουν πάρτυ τα ιδιωτικά.

Αυτή είναι η πρόνοια του ΣΥΡΙΖΑ γα τους πιο αδύναμους. Γιατί κυρίως αυτά τα παιδιά στρέφονται στην εκμάθηση μιας τέχνης που θα την πληρώνουν από τα ψιχουλοεπιδόματα που τους δίνετε. Σε μια φυσιολογική χώρα με κοινωνικές ευαισθησίες θα ήταν ΔΩΡΕΑΝ για να μην πω ότι θα επιδοτούντο κιόλας, μια και οι ανάγκες για καταρτισμένο τεχνικό δυναμικό είναι τεράστιες στη χώρα μας.

Κυρίες και κύριοι,
Η πολιτική των συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με Πανεπιστήμια, όπως στο προκείμενο σχέδιο νόμου, προωθείται:
• χωρίς να εντάσσεται σε ένα γενικό μακροπρόθεσμο εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό σχεδιασμό,
• με ανυπαρξία έγκυρων και αξιόπιστων, σύμφωνα με τη διεθνή πρακτική, μελετών,
• με μυστικές διαβουλεύσεις μόνο με τους άμεσα ενδιαφερόμενους, τους τοπικούς κοινοβουλευτικούς και αυτοδιοικητικούς άρχοντες, παρακάμπτοντας όλα τα θεσμικά γνωμοδοτικά όργανα, και
• χωρίς να αποσαφηνίζεται αν η ένταξη του προσωπικού των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια, θα βασίζεται σε ανοικτές κρίσεις ώστε να μην αποκλείονται νέοι πολύ αξιόλογοι επιστήμονες με εξαιρετικό δημοσιευμένο έργο σε σύγχρονους αναδυόμενους κλάδους της επιστήμης.
• με σαφείς αντιακαδημαϊκές έως και αντισυνταγματικές ρυθμίσεις.

Εσάς σας αρκεί άλλη μια ονομαστική αναβάθμιση χωρίς κανένα αντίκρισμα;
Εμάς δεν μας φτάνει. Γιατί πέραν όλων των άλλων, είναι ΚΟΡΟΪΔΙΑ. Άλλη μια ΚΟΡΟΪΔΙΑ των πολιτών.

Κυρίες και κύριοι,
Η ίδια η αρχή της συγχώνευσης φαίνεται να αμφισβητεί τη χρησιμότητα της Τεχνικής Εκπαίδευσης και του ρόλου της στην οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας.
Η διασπορά και η χωροταξική κατανομή που προβλέπονται με το σ/ν μπορεί να δυσχεραίνουν παρά να διευκολύνουν τις αναγκαίες σήμερα συγκλίσεις και συνέργειες ανάμεσα σε επιστημονικούς κλάδους και ειδικότητες ενώ πολλαπλασιάζουν την διοικητική πολυπλοκότητα χωρίς τους αναγκαίους πόρους.
Έχω εδώ το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής -και θα παρακαλούσα τους συναδέλφους να μπουν στον κόπο να του ρίξουν μια ματιά- που λέει ούτε λίγο ούτε πολύ ότι η μετατροπή υφιστάμενου ιδρύματος του τεχνολογικού τομέα σε αντίστοιχο ίδρυμα του πανεπιστημιακού τομέα αποτελεί εξαιρετική ρύθμιση, η οποία ευνοήτως χρήζει επαρκούς θεμελίωσης.
Η αυτόματη μετατροπή των ΤΕΙ σε πανεπιστήμια, από την άλλη πλευρά, μπορεί να δημιουργήσει πλείστα άλλα προβλήματα, να αυξήσει αχρείαστα τον αριθμό των πανεπιστημίων, να δημιουργήσει γνωστικές και άλλες αλληλοκαλύψεις, να οδηγήσει σε δευτεροκλασάτα ιδρύματα, που δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των φοιτητών, στις κοινωνικές και παραγωγικές ανάγκες της χώρας.
«Η ένταξη των ΤΕΙ» –διαβάζω από το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής- «σε πανεπιστημιακό ίδρυμα εξισώνεται με τη μετατροπή του σε πανεπιστήμιο». «Μια τέτοια ένταξη» -λένε- «χρήζει τεκμηρίωσης, θέσπισης κανόνων, αξιολόγησης των υφιστάμενων δομών και προσωπικού του ιδρύματος, ρυθμίσεων ως προς τον απαιτούμενο χρόνο και τις ειδικότερες διαδικασίες μετάβασης, ώστε να μην ματαιώνεται η τεχνολογική ανώτατη εκπαίδευση».

Στο ν/σ τίποτα δεν είναι κοστολογημένο πέρα από τα επιδόματα θέσεων ευθύνης. Αλλά έτσι εξασφαλίζονται ψήφοι.
Αυτό μπορεί να εξυπηρετεί εσάς δεν εξυπηρετεί όμως την ακαδημαϊκή κοινότητα, δεν εξυπηρετεί τους φοιτητές, δεν εξυπηρετεί τους γονείς που πληρώνουν, δεν εξυπηρετεί τους ίδιους τους αυριανούς επαγγελματίες, που θα αντιληφθούν αργά ή γρήγορα ότι έφαγαν τζάμπα τα πιο δημιουργικά τους χρόνια, για ένα πτυχίο χωρίς περιεχόμενο.
Τελειώνοντας, επιμένω στην φιλοσοφία, τη λογική, την σκοπιμότητα και την χρησιμότητα του σ/ν, γιατι όσο εμβληματικό και αν το θέλετε, δεν πείθετε για τις αγαθές προθέσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Πάντα ξεφεύγουν παρακλάδια συντεχνιακής μικροπολιτικής.
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι
Εδώ ο κόσμος καίγεται και η κυβέρνησή ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ κοιτάει να βολέψει παλαιούς και νεόκοπους φίλους. Φοβούμαι ότι ούτε το παρόν σ/ν ξεφεύγει από αυτή τη λογική.
• Ντρέπομαι για την συγκυρία που επιλέξατε να το φέρετε για να ξεμπερδεύετε.
• Ντρέπομαι για την εργαλειοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• Ντρέπομαι για τις θνησιγενείς ελπίδες που μοιράζετε αφειδώς σε χιλιάδες υποψήφιους σπουδαστές για ένα πτυχίο που φοβάμαι ότι θα αποδειχθεί χωρίς αντίκρισμα».

Δείτε τα σχετικά βίντεο:


Μπορείτε να διαβάσετε σχετικά δημοσιεύματα στις ιστοσελίδες www.esos.gr , www.athensvoice.gr και  www.esos.gr